Aviseringar
Rensa alla

Jonte 15 år: ”Sjukt lätt att få tag på knark


Ämnesstartare

Jonte 15 år: ”Sjukt lätt att få tag på knark

Ungdomar som tackar nej till langarna kan riskera stryk

KNARKARE. Ett "vanligt" chillkrök, det vill säga dricka med kompisarna hemma hos någon som har föräldrafritt, ledde till Jontes första joint.
– Jag var jättefull, det fick mig att våga testa, säger han.

Då var Jonte 13 år och yngst i gänget. Den äldsta var 18.
– Vi rökte hasch och jag satt i soffan och typ dog. Fick svårt att röra mig, det kändes som att jag var i koma och alla ljud runt omkring mig ekade som från en högtalare.

I dag är han 15 år och går i nionde klass på Vannhögskolan. Enligt Jonte själv är han ingen knarkare, även om han har "rökt på" till och från de två senaste åren.
– Senast jag blev bjuden sa jag nej. Flera gånger har min tjejkompis gnällt på mig för att jag har rökt på, men nu när jag tackade nej sa hon ja. Då blev jag skitsur.

Hur lätt är det att säga nej egentligen?
– Det är inte lätt alls. Särskilt inte om man känner sig hotad.

Hotad?
– Ja, om personen som bjuder är en stor och vältränad kille vågar jag inte säga emot. Då blir det nog "Okej, jag smakar väl lite om det gör dig glad" istället.

Vad kan hända om du säger nej?
– Man kan få på truten. Det gäller både tjejer och killar.

Om Jonte vill köpa hasch eller marijuana, är det bara att sms:a en beställning.
– Jag kan få det levererat på tio minuter. Har man inget mobilnummer till en langare, frågar man efter ett. Nästan alla i min ålder har kontakter eller känner någon som har det. Det är sjukt lätt att få tag på knark.

Billigare för "springpojke"
Ett gram hasch kostar cirka 100 kronor. En platta, en hel haschkaka, kostar cirka 2 500 kronor.
– Röker man ofta köper man 3-4 gram varje dag. Och är man storrökare räcker en platta i ungefär en till en och en halv månad.
– Det blir så klart billigare för en som langar eller är "springpojke" – det är därför som så många säljer.

Vad är en springpojke?
– En kille i 18-20-årsåldern. Om jag tänker efter är han nog ganska omogen. Det är sorgligt att han springer runt och letar efter unga som han kan övertala att testa genom att få det att verka coolt att knarka.

Och vem är hans kunder?
– Vanliga tjejer och killar vars föräldrar aldrig skulle tro att deras barn röker på eftersom "de är så duktiga i skolan".

Att ta en joint är oftast ett alternativ till att festa. Det är alltså inte till nattklubbarna som hasch- och marijuanarökarna söker sig.
– Nej, röka på kan man göra när och var som helst. Exempelvis en vardag på en bänk i parken. Jag har till och med rökt en joint på gågatan i Trelleborg utanför en restaurang mitt på ljusa dagen utan att någon la märke till det.

Röker i två omgångar
När Jonte "festar", delar han för det mesta jointen med två andra.
– Vi brukar röka i två omgångar. Varje joint innehåller ett halvt gram hasch, mer än så kan jag inte ta eftersom jag inte röker regelbundet.
– Det är viktigt att dricka mycket mellan jointarna. Man blir väldigt törstig av att röka på och törsten går inte över förrän kicken är över.

Trots att du vet att det är farligt att röka hasch, röker du. Hur resonerar du?
– Jag tycker man ska testa allt och jag älskar mottot "Man måste vara ung och galen för att bli gammal och erfaren". Dessutom, när jag får barn kan det vara bra att jag har erfarenhet av det här livet. Berättar jag för dem om mina upplevelser blir de kanske avskräckta.

Hur uppfattar du dig som person i dag?
– Jag är mer mogen än andra tonåringar som finns i min närhet. Det är till exempel bara jag och en annan i min klass som röker cigaretter och som har testat hasch. Jag festar regelbundet och har haft sex.
– Det innebär inte att jag tycker att jag är häftigare. Jag skäms över att jag har rökt på, vill ju inte bli ihågkommen som en jäkla pundare.

Vad gör du om tre år?
– Går sista året på handelsprogrammet och jobbar på kvällarna så att jag får lite extrapengar. Och så har jag en umgängeskrets där ingen knarkar. Och jag har aldrig testat piller.

[bigsmile][love]

Vilket härligt tard [bigsmile][love]
Han har förövrigt en nice definition av mogen. [cool]

http://ostgota.lokaltidningen.se/article/20100414/ARTIKLER/704149681/2166


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag är mer mogen än andra tonåringar som finns i min närhet. Det är till exempel bara jag och en annan i min klass som röker cigaretter och som har testat hasch. Jag festar regelbundet och har haft sex.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaha, och han bor i sverige då elr ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Östergötland kan man anta men det kan lika gärna va ett uppdiktat http://ostgota.lokaltidningen.se/article/20100414/ARTIKLER/704149681/2166

hur som helst är Jonte en bad motherfucker [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter lite to much, haaha [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag är mer mogen än andra tonåringar som finns i min närhet. Det är till exempel bara jag och en annan i min klass som röker cigaretter och som har testat hasch. Jag festar regelbundet och har haft sex.

HAHAHAHAHAHHAHA [love][love][love][love]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

– Jag är mer mogen än andra tonåringar som finns i min närhet. Det är till exempel bara jag och en annan i min klass som röker cigaretter och som har testat hasch. Jag festar regelbundet och har haft sex.

hahahahahahah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

– Vanliga tjejer och killar vars föräldrar aldrig skulle tro att deras barn röker på eftersom "de är så duktiga i skolan".

Kanske inte direkt var någon nyhet, men det stämmer i alla fall väldig bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarkare är mycket mer intelligenta än vad icke-knarkare är. Det vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Östergötland kan man anta men det kan lika gärna va ett uppdiktat

nåt sånt skulle aaaaldrig hända här, aaaldrig!!!!!! [cry]


   
SvaraCitera

Den där texten lät helt normal i mina öron ... Ögon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag tycker man ska testa allt och jag älskar mottot "Man måste vara ung och galen för att bli gammal och erfaren".

Fler unga borde tänka såhär.

Rädsla är farligt och ska bekämpas. Förståelse är bra och ska uppmuntras.

Enkla "sanningar" är redskap för manipulativa krafter, inte bara sådana som skapar "sanningarna", utan även sådana som uppstår ur "sanningarna".

Jag tycker för övrigt inte alls att han verkar vara ett "tard", snarare verkar han ha bra koll på knark och ungefär vad det gör med en, en sund skeptisk inställning och bra framåtanda. dazed: du letar efter fel i folk för att kunna få knarksidan att verka bättre. Sträva i stället efter att vara rationell när du tänker. Jag tvivlar på att du är tillräckligt kreativ, insiktsfull och självständig för att få ut något av droger och du borde verkligen inte hålla på. Jag är lika liberal som du verkar vara, men det gäller att tänka på sig själv också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag festar regelbundet och har haft sex.


   
SvaraCitera

Tycker att folks kommentarer på sidan var jävligt roliga också.

Finns "Jonte" verkligen? Ingen kan väl vara så dum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag har till och med rökt en joint på gågatan i Trelleborg utanför en restaurang mitt på ljusa dagen utan att någon la märke till det.


   
SvaraCitera