Aviseringar
Rensa alla

Jordelivet är helvetet?


Ämnesstartare

mediakatt:

Om det belönar sig att vara ond i helvetet så känns det som ett mycket ogenomtänkt straff för onda personer.

Vem har sagt att det "goda" alltid vinner? Vad är det som säger att det onda är dåligt egentligen? Kanske blir ondska belönat och godhet bestraffat.

Det finns en skröna som går så här ungefär: Efter att du levt ditt liv i med att hjälpa barnen i Afrika genom volontärarbete, du har gett bort halva din lön till fattiga behövande och försökt vara en god människa. En dag så dör du och anländer till kön till himmelriket.

Bakom dig i kön står en advokat som hela sitt liv hjälpt grova brottslingar. Han har även ägt en diamantutgrävning i Afrika där han bedriver slavarbete. Han har bokstavligen talat 10 000-tals döda barn på sitt samvete. Han har levt hela sitt liv i lyx. Som fritidsintresse åker han till Nordkorea där han känner presidenten och tillsammans brukar de få utlopp för sina sexuella fantasier som innefattar grov sadism av ofrivilliga småflickor.

När du kommit längst fram i kön och det är din tur att beträda himmelriket säger gud: "Du har varit en god människa, hjälpt andra i nöd och själv levt som en fattig människa i hela ditt liv. Bakom dig står det en framgångsrik människa som levt hela sitt liv i lyx och har otroligt mycket makt i samhället. "SÅ VAFAN GÖR DU FRAMFÖR HONOM I KÖN?! DRA ÅT HELVETE OCH SLÄPP FRAM HONOM!"

Tycker själv den förklarar på ett roligt sätt hur det KAN ligga till. Folk är så hjärntvättade att tro att "gott" är rätt på ett moraliskt plan.


   
SvaraCitera

sonson:

Vem har sagt att det "goda" alltid vinner? Vad är det som säger att det onda är dåligt egentligen? Kanske blir ondska belönat och godhet bestraffat.

De religioner som har "helvetet" som en del av syn mytologi [rolleyes]

sonson:

Folk är så hjärntvättade att tro att "gott" är rätt på ett moraliskt plan.

Eh, det handlar inte om "hjärntvätt", det handlar om att en utav definitionerna av ordet god är "moraliskt riktig". Det är en semantisk fråga, inte en filosofisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

De religioner som har "helvetet" som en del av syn mytologi [rolleyes]

Förlåt, jag felformulerade mig. Vad jag menade var att definitionen av "gott" inte behöver vara riktig så som den stora normen ser det idag.

mediakatt:

Eh, det handlar inte om "hjärntvätt", det handlar om att en utav definitionerna av ordet god är "moraliskt riktig". Det är en semantisk fråga, inte en filosofisk.

Moral är i högsta grad en filosofisk fråga. Vad som är gott är i allra högsta grad en filosofisk fråga. Förklara hu du menar när du säger att det inte skulle vara det.


   
SvaraCitera

sonson:

Moral är i högsta grad en filosofisk fråga. Vad som är gott är i allra högsta grad en filosofisk fråga. Förklara hu du menar när du säger att det inte skulle vara det.

Det var inte vad jag sa. Vad jag sa var att huruvida det som är gott är moraliskt rätt inte är en filosofisk fråga.


   
SvaraCitera

We're barerly out of the fucking jungle on this planet, folks, barerly out of the fucking jungle

George Carlin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej. Ditt liv blir ju vad du gör det till, med vissa undantagsfall såklart

Säg det till ett svältande biafrabarn och du ska se att ungen rycker upp sig!

förövrigt; jorden är varken himmel eller helvete. jorden är jorden, precis som att någon hade tur att födas i väst medan en annan drog nitlotten att leva skitigt ett helt liv. Slumpen.


   
SvaraCitera

sonson:

Vi lever i en värld där ofta ont belönas med gott och vise versa.

Varför är du så negativ?

Om livet vore som du ser det vore det bättre att att skrota all?

Ändå så finns så mycket vackert och fint.


   
SvaraCitera

sonson:

Betänk all lidelse som finns (Afrika, våldtäkter, slaveri osv).

Gillar dina exempel [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sempa:

Varför är du så negativ?

Om livet vore som du ser det vore det bättre att att skrota all?

Ändå så finns så mycket vackert och fint.

Var fick du att jag är negativ ifrån?

Bara för att man gillar att prata random shit om livet är man inte negativ och deprimerad. Dock kan jag förstå ditt resonemang eftersom 80 % av alla som gillar att diskutera "negativa saker" är olyckliga, samtidigt som de lyckligaste är de mest naiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Gillar dina exempel [wink]

que?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BonnieVega:

förövrigt; jorden är varken himmel eller helvete. jorden är jorden, precis som att någon hade tur att födas i väst medan en annan drog nitlotten att leva skitigt ett helt liv. Slumpen.

Kan du bevisa det? ^^


   
SvaraCitera

sonson:

que?

att "afrika" var typ samma som "slaveri" och "våldtäkter"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

att "afrika" var typ samma som "slaveri" och "våldtäkter"

Nog för att det antagligen pågår mest våldtäkter och slaveriaffärer i Afrika rent procentuellt gentemot befolkningsmängden. Men det var inte så jag resonerade när jag skrev det 😀


   
SvaraCitera

sonson:

Nog för att det antagligen pågår mest våldtäkter och slaveriaffärer i Afrika rent procentuellt gentemot befolkningsmängden.

[shake]

Så du menar att afrikaner förslavar varrandra? [shake]


   
SvaraCitera

nu gjorde jag samma sak som dig, använde "afrikaner"...

Gillar hur man kan dra en hel kontinent över en kam.


   
SvaraCitera