Aviseringar
Rensa alla

Jordens existens


sepideh:

Det finns flera olika teorier om var livet på jorden kan ha uppstått. Vilken teori tror du själv mest på? Varför? [smile]

Havet, för att de tidigaste spåren av liv vi hittat levde i havet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panspermiateorin, eftersom den är mest tilltalande.


   
SvaraCitera

fosfor:

eftersom den är mest tilltalande.

Hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

jag tror på den vetenskapliga teorin.

Haha bra svar. [y]


   
SvaraCitera

sepideh:

Det finns flera olika teorier om var livet på jorden kan ha uppstått. Vilken teori tror du själv mest på? Varför? [smile]

Gud skapade universum med hjälp av big bang. Han ordnade så att det skulle finnas minst en planet som skulle bli beboelig (jorden)
Där skapade han hav, även om det tog väldigt lång tid.
I havet fanns den bästa möjligheten för att skapa liv.
Så Gud skapade liv i havet, och gav det möjlighet att utvecklas. Livet utvecklades, från encelliga djur, till flercelliga djur osv. och kom till slut upp på land, där det fortsatte att utvecklas.

För att sammanfatta: Big bang-teorin kan mycket väl stämma, men jag tror inte att något sånt händer spontant, det måste starta på något sätt (genom Gud)
Jag tror att livet inte kan uppstå av sig själv, utan måste ha någon sorts hjälp för att ta det första steget, från död materia till levande (Gud igen)

Det är nog ingen allmän accepterad teori.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Hur?

Den innebär att vi är avkommor från små gröna män. Hur kan du INTE finna den tilltalande? [badgrin]


   
SvaraCitera

DR_DEO:

Den innebär att vi är avkommor från små gröna män. Hur kan du INTE finna den tilltalande? [badgrin]

What? Panspermia har ingenting med små gröna män. Det mest realistiska är att någon asteroid med pyttesmå bakterier kraschar på jorden.

(Ja, jag vet [rolleyes])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då kommer frågan; hur kom de små bakterierna på den den asterioden.
Man kan babbla om denna frågor hur jävla länge som helst, synd bara att man inte kommer komma på något svar.

Enligt mig, så uppkom Jorden (och alla andra planetoider) genom Big Bang.

Det är lite sorgligt att skolan undervisar om Big bang teorin så otroligt dåligt. De flesta ungar tror att Det var en smäll, sen fanns allt där. Min biologi lärare visade oss en film om livets uppkomst på jorden, och jag kan förstå varför folk inte tror på det.
Berättarrösten var en dundrande basiskt röst, som pratade som han var skapararen själv. Han berättade hur regnet föll i miljontals år och hur liv bara spontant uppkom ur ingenting.
Jag kollade på en muslimsk tjej bredvid mig och man kunde se tveksamheten i hennes ögon.
Tack gud att man vet bättre!

Själva livet uppkom, genom att olika Oorganiska molekylära strukturer hade en jävla massa fritid att testa olika kombinationer. Tillslut, av ren slump, uppkom den första organiska molekylen.
Detta kanske inte hände på jorden, utan på någon helt annat planet.
Oavsätt så har liv kommit hit.

Om jag tänker efter nu lite, kanske man ändå kan kalla något Gud?
Ursprungscellen...?
Den cell som allt organiskt, flercelligt och encelligt, är släkt med.
Men om liv nu uppkom från en annat planet, då är ursprungscellen som delade sig i oändligheten är släkt med absolut allt.
Om vi någongång hittar annat liv. Så tror jag att vår DNA struktur inte kommer vara så annorlunda...

Vem vet, I framtidens Etopia, kanske folk inte länge tror på tramsigt psykologiskt nonsens som religion.
Man kanske tror på Ursprungscellen.
Man kanske tror på vetenskapen?

(Ursäkta flummiga posten, är trött:Y)


   
SvaraCitera

Berkman:

Då kommer frågan; hur kom de små bakterierna på den den asterioden.

Japp, men det är en annan fråga. "Hur kom livet till jorden?"-frågan är då besvarad. (fast panspermia är inte en teori, utan bara en hypotes).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hobzii:

Big Bang betyder ju också "Den stora slumpen".

Bang betyder smäll.

Hobzii:

Lyckan favoriserar den modige.

"Lyckan står den djärva bi" är den korrekta översättningen för övrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Denna fråga är för stor för hos människor.


   
SvaraCitera

DoktorMaJk:

Denna fråga är för stor för hos människor.

Jag är ingen hos-människa och jag vet inte vad du menar med stor. Frågan ryms på en rad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GrassEater:

Jag är ingen hos-människa och jag vet inte vad du menar med stor. Frågan ryms på en rad.

Du vet vad jag menar. Sluta löjla dig.


   
SvaraCitera

DoktorMaJk:

Du vet vad jag menar. Sluta löjla dig.

Jag var allvarlig när jag frågade vad du menar med stor. Det är svårt att diskutera något som inte är definierat. Jag vet inte vad du menar med stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maser:

Gud skapade universum med hjälp av big bang.

Pålitlig källa och studier som visar detta, tack.


   
SvaraCitera