Aviseringar
Rensa alla

Journalistgymnasium


Ämnesstartare

Hej, det är så att jag ska bli journalist. Älskar att skriva och så. Jag funderar på Medieprogrammet med inriktning kommunikation och kultur. Grejen är att jag inte vill läsa den där ljud och bild skiten. Men det kanske man måste överallt? Undrar i alla fall om ni vet någon skola där man främst koncentrerar sig på skrivandet inom journalistik. Vart som helst i Sverige går bra. Den jag har sökt in till nu är Infokompgymnasiet i Karlstad men det är ju inte för sent att byta menar jag. Vill skriva så mycket som möjligt så om ni vet någon så tipsa!


   
Citera
Issen

Om Medieprogrammet innehåller ljud och bild måste du nog läsa de... grunden är densamma i alla inriktningar på ett program, sen finns det ofta lokala kurser man kan ta.

Journalistik måste du nog dock läsa mer på högskola sen efter.

Rätta mig om jag har fel.


   
SvaraCitera

behöver man verkligen plugga för att bli journalist[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Om Medieprogrammet innehåller ljud och bild måste du nog läsa de... grunden är densamma i alla inriktningar på ett program, sen finns det ofta lokala kurser man kan ta.

Jo, men det kanske finns en speciell journalistlinje på någon annan skola? Kanske en friskola eller något. Någonstans i landet. Inte Medieprogram i så fall.


   
SvaraCitera
Issen

OF 5:

behöver man verkligen plugga för att bli journalist[surprised]

Det kan man iofs fråga sig =)

Livetenligt:

Jo, men det kanske finns en speciell journalistlinje på någon annan skola? Kanske en friskola eller något. Någonstans i landet. Inte Medieprogram i så fall.

Då får du ta och la söka på någon gymnasieguide eller liknande.
Jag känner inte till någon iaf tyvärr.


   
SvaraCitera

Issen:

Det kan man iofs fråga sig =)

menar det dom är ju inte smarta direkt dom flesta av dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men åhhh vad ska man ta för linje då??? och kom inte med samhäll för jag VÄGRAR läsa matte b fyfaaan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du vill inte plugga samhälle, och du vill inte plugga media?

De enda jag kunde komma på var Media-Journalistik och Samhälle-Journalistik [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GUC i Uppsala, Friskolan - journalistik – med multikompetens.

http://www.guc.se/blielev/blielev.html


   
SvaraCitera
Issen

Livetenligt:

men åhhh vad ska man ta för linje då??? och kom inte med samhäll för jag VÄGRAR läsa matte b fyfaaan.

Matte B är en baskurs, måste du ha för att kunna plugga vidare på i princip allting.


   
SvaraCitera

Issen:

Matte B är en baskurs, måste du ha för att kunna plugga vidare på i princip allting.

Allt som är relaterat till Matematik, Kemi osv. Humanistiska ämnen, Samhällsvetenskap osv behöver man inte det till.


   
SvaraCitera
Issen

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Humanistiska ämnen, Samhällsvetenskap osv behöver man inte det till.

Går säkert göra en övergripande uppdelning så, men t.ex. Polishögskolan har det som krav, ingår inte i Matematik eller Kemi.'

Men även om det inte är ett krav så har de flesta gymnasielinjer med kursen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Matte B är en baskurs, måste du ha för att kunna plugga vidare på i princip allting.

jounalisthögskolan kräver bara matte a och svenska b


   
SvaraCitera
Issen

Livetenligt:

jounalisthögskolan kräver bara matte a och svenska b

Ja men dåså.

Då kan du skippa den mot något annat om du har tur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODCIRKULATI0N:

GUC i Uppsala, Friskolan - journalistik – med multikompetens.

http://www.guc.se/blielev/blielev.html

jättebra perfekt, men jag får knappt upp någon information om den alls. vill veta kurser, intagningspoäng osv.


   
SvaraCitera