Aviseringar
Rensa alla

Julafton


Ämnesstartare

hola amigos, firar ni jul? isåfall är ni troende till någon religion som firar jul? om inte: varför firar ni jul?


   
Citera

betterthanyou: nej, firar inte jul & är inte troende till en religion som firar jul


   
SvaraCitera

firar jul pga tradition. ej troende. fast min familj är kristen!


   
SvaraCitera

 Jag firar mest för att diverse släkt vill ha mig där. Julfirande kan jag personligen vara utan.


   
SvaraCitera

vet shi vad jag ska rösta på, firar jul och är medlem i svenska kyrkan men tror inte på kristendomen eller nån annan religion egentligen


   
SvaraCitera

Anledningen är som Tjohej, firar jul men just P.G.A.A Farsgubben, Mor-tuta och annan släkt alltid har firat ihop och de vill ha mig med sig till alla släktträffar.


   
SvaraCitera

 Julklappar daah
Nej..men vi gör det för traditionens skull,har liksom alltid gjort det.Ingen är troende och absolut inte jag!


   
SvaraCitera

betterthanyou: ja, firar jul & är inte troende till en religion som firar jul

trevlig stämning, familj & släkt, god mat, julklappar............ tomtar. aaaa 


   
SvaraCitera

betterthanyou: ja, firar jul & är inte troende till en religion som firar jul

Familjeplikt.


   
SvaraCitera
Paseo

jag brukar säga att i min familj tror vi på tomten och inte på kristendomen

fast det är ju iofs inte riktigt sant

men en bra förklaring för ex.vis min pojkvän som undrar varför jag firar jul som ju är jesus högtid när jag inte ens nämner hans namn eller ens tänker på honom på hela dagen


   
SvaraCitera
Paseo

älskar dessutom julen. men då handlar det om family time, tända ljus och tomtar


   
SvaraCitera
mynona

Besvärlig formulering. Ordet jul är ursprungligen namnt på det hedniska julblotet som firades här i Sverige vid samma tid. 

Men: 

betterthanyou: ja, firar jul & är inte troende till en religion som firar jul

... liksom de flesta andra svenskar gissar jag. Julen är en icke religiös familjetradition och det är bra att den finns så folk har en förevändning att umgås med familj/släkt någon gång per år. Gillar den nostalgiska känslan av att vara ett barn med paus från vuxenlivet som infinner sig bland det vulgärt grälla julpyntet. Bryr mig inte längre så mycket om julklapparna men äter för en gång skull godis och uppfyller familjeplikt. Det är fint med glänsande pappersprydnader, smällkarameller i färglada högar här och där i rummet, röda tomtar och lysande ljus. Den svenska julen är ju i vilket fall en blandning av hedniskt och kristet.


   
SvaraCitera
Draug

betterthanyou: ja, firar jul & är inte troende till en religion som firar jul


   
SvaraCitera

Firar jul pga tradition, icke troende. Skulle gärna avstå då jag inte ser julen som något speciellt 


   
SvaraCitera

Zymba:
firar jul pga tradition. ej troende. fast min familj är kristen!

Jag med


   
SvaraCitera