Aviseringar
Rensa alla

Julklappsfasoner


Ämnesstartare

Jag tittade nyss på Helen Torsgårdens senaste video (har nog spammat flera av hennes lamm- och getvloggar här pga underbara) där hon pratade om hur man gör med julklappar i sin familj/släkt. De lottar numera om vem man ska ge en julklapp, så att alla köper en julklapp till personen de har fått lottad till sig och får en julklapp av den som fått ens namn lottad till sig. Få en och köp en alltså.

Lite tråkigt kanske, speciellt om man gillar hela den där karusellen där man får en massa, ger en massa och tittar på när andra öppnar en massa klappar. Dock blir det ju mer personligt om man bara fokuserar på att ge en enda person någonting genomtänkt.

Vi är inte så jättemånga när vi firar. Vi brukar dock fira två ggr, men vi är aldrig 10-15 personer som många andra är, så detta problem har aldrig uppstått här.
Känner folk som suckar över att hela deras presentkarusell tar fyra timmar, och det känns ju inte så juligt. Jag har på äldre dagar börjat fokusera på att man ska vara glad att man har folk att fira med, och att klapparna ska vara personliga men inte behöver vara många eller dyra.

Julklappar%20Gatljuset%20kopia.jpg


   
Citera

Tänker;

Folk köper om de hittar något speciellt, annars inte
eller
Alla ger alla någon/några små symboliska gåvor

Men alla firar ju det olika, eller firar kanske inte alls.
I min släkt så tycker väl "alla" att man skall ge varandra klappar i en viss mån, alltså alla vuxna ger till alla barn och till andra vuxna. Sedan ger tonåringarna bara till sin egna familj. Barnen ger inte till någon, förutom en tekning eller så.
Sådan är iallafall min erfarenhet av hurdant det går till hos mammas släkt.
Pappas släkt ger vi inte ofta paket, såfall är det faster som ger barnen någonting. Och ja, alla under 30 räknas som barn för henne ^^ Sedan ges väl klappar familjerna emellan.


   
SvaraCitera

I U.S.A. så firades det ju som så;

Dra lott om vem som ska ge vem EN julklapp

Men tycker inte att det är särskilt personligt, det känns allt för forcerat, som att man måste giva en klapp bara för att, även om man inte vill eller hittar någonting att ge till just denna. Sedan kanske man hittat någonting mycket passande till en annan, men inte får ge.

Eller ja, alla firar väl inte så, man ger väl klappar inom familjen också, men när det är bjudning med släkt eller vänner så ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis: I U.S.A. så firades det ju som så;

Dra lott om vem som ska ge vem EN julklapp

bodde du där som liten? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker också att det är jobbigt när man får av någon man inte väntade sig en klapp av. Blir jätteglad såklart men det blir ju också en skuld; man måste ju ge ngt tillbaka. Tycker ej det är ok för vuxna, eller ens tonåringar, att strunta i att köpa till folk som köper till en varje år. 


   
SvaraCitera

Blir mest klappar till syskon barnen , önskar mig ingenting så blir glad om jag får nåt , köper klappar till mina 2 syrror och barnen samt förälderna . Behöver inte vara något dyrt .


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

bodde du där som liten? 

Nej, fick det visst att se så ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:

Nej, fick det visst att se så ut.

Ah. Är nog inget de flesta familjer i USA gör. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ah. Är nog inget de flesta familjer i USA gör. 

Nja, vet ej. Vad jag vet så är det ganska vanligt, iallafall när man är många, då får man ta "lotter" några få dagar före julafton och sedan inte avslöja vems namn man fick på sin lott/lapp. Sedan har man dessa få dagar på sig att hitta på någonting. Så får man sedan ge när det är dags. Men det kan nog lika vanligt att ge klappar på de andra vis som du har med i pollen, speciellt när det gäller inom familj eller när det är färre.


   
SvaraCitera

Vi har haft en sådan lek där alla deltagare får handla klappar. Sedan på julafton så samlas vi och så kan det bli två olika lekar av det. Antingen att man får lotter med siffror, 1.2.3.4... lika många nummer som deltagare är. Sedan vill man ha så högt som möjligt. För den som får 1 måste välja och öppna ett paket. Sedan får nummer två antingen stjäla paketet ifrån nummer 1 eller fatta ett nytt oöppnat paket. Om den stjäl så får den som blir bestulen öppna ett nytt paket eller stjäla någon annans. Men man får aldrig ta tillbaka ett paket som man redan haft. Den som får sista siffran kan ju taga vilket paket som den vill då den kan se vad allting är då alla redan är öppnade.

Eller lek nummer två, alla handlar paket likadant som förra leken, jag vet inte riktigt hur den går till då det var längesedan, men man slår tärning och om man får en sexa eller vad det är så får man roffa åt sig ett paket. Men den leken är ogillad och bojkottad då någon kan få 5 paket och någon blir helt utan. Den första leken får alla 1 paket var.

Dessa två lekar är ju inte särskilt personliga med sina klappar, så det är ju inte lika roligt som att ge någon personlig gåva till en specifik person som man gillar. Här får man istället handla någonting som alla kan ha nytta av eller så. Dock så haver första leken också sina nackdelar då familjemedlemmar ofta går ihop och stjäl ett paket som den första familjemedlemmen redan haft, så byter de efter leken är slut.


   
SvaraCitera

köpt för 400 kr till mamma än så länge, ska bara fixa nåt till pappa o brorsan, denna julen blir vi nog 6 personer, tycker de är enklare att köpa de man vill ha typ så ja önskar mig bara enkla grejer så som kläder o kanske nån annan sak ja kommer på men får ja inte just den saken kan ja likaväl köpa den sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

handendärnissen:
köpt för 400 kr till mamma än så länge, ska bara fixa nåt till pappa o brorsan, denna julen blir vi nog 6 personer, tycker de är enklare att köpa de man vill ha typ så ja önskar mig bara enkla grejer så som kläder o kanske nån annan sak ja kommer på men får ja inte just den saken kan ja likaväl köpa den sen.

Brukar du köpa för olika summor till alla? Jag brukar försöka att hålla det rättvist men det blir rätt svårt. Har t ex köpt en rätt dyr grej till en person och "vanliga" till alla andra uhu. Men den personen samlar på dessa grejer och de är dyra så vad ska man göre. 


   
SvaraCitera

kmr väl köpa nåt krims eller krams.... eller typ ge alla en IOU "om 10 år får du ett hus"


   
SvaraCitera

sen om tio år så åker jag till malta på jul elelr nåt.. kmr år 11 o ba "vadå?"

solid gold


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Annat:

Alla skall vara fria att ge vad de vill till vilka de vill

Personligen ger jag inte ngt materiellt till någon pga fattig Rodnar


   
SvaraCitera