Aviseringar
Rensa alla

julöl


Ämnesstartare

"Julöl har funnits på julbordet ända sedan vikingatiden. Vikingarna brukade fira tre stora offerfester varje år. Det var höstblotet, vårblotet och däremellan vinterblotet, det största av de tre. Midvinterblotet firades på årets mörkaste dag för att förmå solen att komma tillbaka och till varje blot hörde seden att dricka stora mängder av mjöd och öl. Eftersom man på den tiden inte kunde förvara öl längre än någon vecka innan det blev surt, bryggdes öl inför varje blot. Det ansågs mycket viktigt att hålla trollen borta från jäskaren, annars kunde brygden surna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul%C3%B6l

gillar du julöl? vad är bra med julöl? klarar man sig utan julöl? vad är din relation till julöl?

den här tråden handlar om julöl, och jag vill att du fyller den med alla dina bästa tips ang. julöl.


   
Citera

jag har aldrig smakat julöl [tard]


   
SvaraCitera

Dricker la om det bjuds, inget jag köper själv. Föredrar mina vanliga standarder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

har förhoppningsvis kapat en låda sådana här skönheter från tyskland. 100% alkoholfri julöl från allas favoritbryggeri.


   
SvaraCitera

roligt ord. julöl ju-lllöl ljulöjl


   
SvaraCitera

tror aldrig jag har smakat men tror inte jag skulle gilla det

öl är äckligt


   
SvaraCitera

Julöl är gott. [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

öl är äckligt

har bara alkoholfri öl att relatera till, men den är god. eller, inte alla sorter, men clausthaler och bernard är goda.


   
SvaraCitera

internet:

har bara alkoholfri öl att relatera till, men den är god. eller, inte alla sorter, men clausthaler och bernard är goda.

aldrig provat heller

jag dricker alltid julmust till jul, det är det bästa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

jag dricker alltid julmust till jul, det är det bästa

variation förnöjer, om man plöjt igenom hela det mustsortiment man kan komma över behöver man expandera sina gränser, vidga sina vyer!!!


   
SvaraCitera

har aldrig förstått det där med julöl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

har aldrig förstått det där med julöl.

har aldrig testat, men wikipediasidan övertygade mig.


   
SvaraCitera

internet:

har aldrig testat, men wikipediasidan övertygade mig.

det är ju en typisk vara som man inte ska börja tycka om. Det är inte mer spec än vanligt öl bortsett från att det har en ytterst kort säsong, vilket gör det dåligt för att man inte kan köpa det året om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Det är inte mer spec än vanligt öl bortsett från att det har en ytterst kort säsong, vilket gör det dåligt för att man inte kan köpa det året om

alla mina favoritvaror är sådana:

1. blodapelsin
2. julmust
3. sommarmust
4. påskmust


   
SvaraCitera

internet:

variation förnöjer, om man plöjt igenom hela det mustsortiment man kan komma över behöver man expandera sina gränser, vidga sina vyer!!!

sant


   
SvaraCitera