Aviseringar
Rensa alla

Jungman jansson's kokbok


Ämnesstartare

Image
"Chicken" Phall

Ingredienser:
300g Quornbitar/tofu/sojabitar/whatever tuggmotstånd
1 Lök (finhackad)
12 Habanero eller Scotch Bonnet (finhackade)
4 Vitlöksklyftor (krossade)
2,5 cm färsk Ingefära (riven)
4 msk färsk koriander (hackad) eller 4 tsk torkad
1 tsk Garam Masala
2 tsk Curry
3 tsk. Chilipulver
Curry Masala Sås*
5 msk Olja

*Curry Masala Sås:
1 Lök (skivad)
4 Vitlöksklyftor (finhackade)
3 Tomater
1 tsk Gurkmeja
1 tsk Garam Masala
Frön från 4 Gröna Kardemumma
4 msk Olja
2,5 dl vatten
En nypa salt

Börja med Curry Masala såsen, skär ett kryss i botten på tomaterna och skålla dem i vatten någon minut, plocka därefter bort skalet och skär i fyra delar.
Stek lök, tomater och vitlök i oljan tills löken är mjuk ca 10 min. Häll i hälften av vattnet och koka på medelhög värme i 5 minuter, addera sedan resten av vattnet och kryddorna. rör väl och koka i ytterligare 5 min. Ta sedan kokkärlet från värmen, låt svalna en stund och mixa röran.

Medan det svalnar kan du börja med Phall'en, blanda curry och chilipulvret med några droppar vatten så att det blir lite som en deg, preparera grönsakerna enligt anvisningar.

Stek sedan löken mjuk i olja och tillsätt vitlök, ingefära och chilifrukter, stek under omrörning 5 min till. Häll i curry och chilipulverröran och stek under omrörning i ytterligare en halv minut. Addera quorn/whatever och curry masala såsen och låt koka i 20 min under omrörning. Lägg därefter i koriandern och garam masala pulvret, koka slutligen någon minut till och servera sedan med ris. Dekorera med några hela korianderblad om du vill känna dig stilfull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förväntade mig i ärlighetens namn mer rätter i linje med redig husmanskost ifrån dig, lite besviken nästan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Förväntade mig i ärlighetens namn mer rätter i linje med redig husmanskost ifrån dig, lite besviken nästan.

Kan skriva lite recept på inkokt lax med skarpsås, sotare och kalops någon gång så du blir nöjd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Kan skriva lite recept på inkokt lax med skarpsås, sotare och kalops någon gång så du blir nöjd

Gött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
Murgh makhani

Ingredienser:
2-3 msk smör (gärna mer, var generös, har även gjort den med ghee vilket fungerar lika bra)
1 lök
¼ tsk kanel
3 vitlöksklyftor
2 cm riven ingefära
1 tsk gurkmeja
1 msk korianderfrö
2-3 tsk chilipulver
Tandoori masala pulver (enligt recept jag arbetar från 50g vilket motsvarar en hel kryddburk av modell santa maria, rekommenderar mindre men ändå rätt generöst)
1-2 tsk bockhornsklöver
1-2 tsk socker (valfritt)
300-500g quornbitar/tofu/annat tuggmotstånd
150-200g tomatpuré
1 dl grädde
1 citron eller lime
1,5 dl yoghurt

Tillagning:
Blanda yoghurt, tandooripulver, saften från citron/lime och tuggmotståndet i en skål, se till att det är rejält med tandooripulver, röran skall bli ganska rödfärgad.
Täck över och låt marinera i minst 30 min, gärna över natten.

Skiva löken mycket fint och hacka eller pressa vitlök, riv ingefäran.
Värm upp en stekpanna eller liknande kokkärl och smält smöret/ghee och lägg i löken och kanel, när löken är brynd tillsätt vitlök och ingefära och fräs en kort stund.
Tillsätt gärna mer smör och häll sedan i mariandblandningen, gurkmeja, chili, koriander och bockhornsklöver, sautera i 5 min.

Addera tomatpuré, socker och grädden, rör om ordentligt och smaka eventuellt av med mer tandooripulver, täck sedan över och låt koka lätt i 10 min.

Serveras med ris och/eller naanbröd och/eller chapati


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite hackad mandel kan man också ha i murgh makhani


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varsågoda; utan överdrift det godaste jag ätit:

Image

Mar Jasha
(Tibetansk smör"kyckling")

Ingredienser
Marinad:
300-500g quorn/tofu/kyckling/annat tuggmotstånd
1 msk Tandoori masala
1/2 msk Garam masala
2 msk Limejuice
1/2 tsk Spiskummin (mald)
5 msk Yoghurt
Salt

Grytan (curryn):
4 tomater (mixade till puré)
2 Lökar, hackade
1-2 Vitlöksklyftor finhackade/pressade
1 cm Ingefära, finhackad/pressad
15 Cashewnötter, finhackade/mortlade
1½ msk Smör
½-1 dl Vispgrädde, enligt personlig dekadens
1 tsk Chilipulver
Olja/ghee, att steka i
1 msk färska korianderblad (1 tsk torkade)

Tillagning:
Marinera "kycklingen" i marinaden i minst en timma, över natten skadar inte, övertäckt i kylskåp.
Hetta upp olja/ghee i lämpligt kärl, stekgryta är som vanligt bäst och stek den marinerade "kycklingen" i ca 10 min. Plocka sedan ur den ur pannan och lägg åt sidan så länge.
Stek lök i återstående olja/ghee tills gyllenbrun, tillsätt sedan ingefära och vitlök samt en tesked vatten eller två, stek någon minut.
Lägg sedan i cashewnötterna, chilipulvret och de mixade tomaterna och koka i 10 min.
När det kokat tillsätt, smör, grädde och tuggmotståndet, blanda väl och koka 15-20 min till. Mot slutet av tillagningen tillsätt koriandern och garnera eventuellt med ett färskt blad eller två om då önskas.

Serveras som vanligt med ris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde bjuda mig på middag någon dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Doubt:

Du borde bjuda mig på middag någon dag.

En mästerkock som jag tar 300kr/h för att "bjuda" på mat [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DETTA BJÖD MIN KUSIN MIG PÅ. ÄLSKAR ATT PROVA NYA GREJER. ÄR RAW FOOD. NI VET, KAN LIKNAS MED NÄR MAN FÖR LÄNGESEN SLÄNGDE NER SAKER I ETT HÅL I MARKEN SÅ DET VÄRMDES SAKTA SAKTA

Image

Cosmic carrot med saffransbulgur/fräst aubergine, afrikansk kokossalsa och grönsaker.

Cosmic carrot(raw falafel), ca 25-30 st
- 3 stora morötter, skalade och rivna
- ½ dl pinjenötter
- 3 dl mandelpulpa("nötmassan" efter mandelmjölken) eller 3 ½ dl hackad mandel
- 3 dadlar, urkärnade
- 2 tsk spiskummin
- 2 stora nypor havssalt
- Saft av 1 citron
- Rivet skal från ½ citron
- Vatten
- Ca 2 dl svarta sesamfrön(jag tog hampafrön istället)

Mixa alla ingredienser(utom sesamfröna) och späd med lite vatten tills smeten går att rulla till fina bollar. Rulla dem i sesamfröna och lägg på bakpappersklädd plåt. Torka falaflarna i torkugn på 41 grader(ca 8 timmar) eller i vanlig ugn på 50 grader(ca 7 timmar). Servera med något smarrigt tillbehör. Tips! Förbered kvällen innan och knäpp på ugnen på morgonen. Sedan är middagen i princip klar redan framåt tre-fyra 🙂

Afrikansk kokossalsa
- 2 dl riven kokos
- 1 dl turkisk yoghurt
- 1 nypa havssalt
- Saft av ½ lime
- 2 cm röd chili, utkärnad och finhackad

Rör ihop ingredienserna och ta en stor klick av röran till falaflarna. Passar till det mesta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

En mästerkock som jag tar 300kr/h för att "bjuda" på mat

Bokar dig i tre timmar! Mycket mat ska jag ha!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Doubt:

Bokar dig i tre timmar! Mycket mat ska jag ha!

Äta tills du får stroke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

Äta tills du får stroke

Typ så. Det är så jag vill säga adjö till livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Brunei Beriani

Ingredienser:
600-900g tofu/quorn/kyckling i bitar
1 msk Vallmofrön
1-2 Vitlöksklyftor, pressade
4-5 Salladslökar, hackade
1 msk Currypulver
2-3 tsk salt
2-3 Chili, finhackade
1 burk (400 ml) Kokosmjölk
2 dl Vatten
5 cm Ingefära, riven
4-5 msk Ghee
5 Nejlikor
5 cm Kanelstång
10 st Cashewnötter, finhackade
10 st Mandlar, skalade & finhackade
3 dl Basmatiris

Tillagning:
Mortla vitlök, ingefära, chili, vallmofrön, cashewnötter och mandlar till en "pasta".
Värm ghee och bryn nejlikorna, kanel och salladslöken.
Tillsätt tofu/quorn/kyckling, 1 tsk salt, den mortlade blandningen och currypulvret.
Rör om ordentligt och koka 10 min.
Kombinera kokosmjölk, vatten, ris och salt och koka under lock.
När riset har absorberat (nästan) all vätska, gräv en grop i mitten av riset och häll i den stekta blandningen.
Täck över och låt det koka på mycket låg värme tills det anses klart, om man är lite fin behåller man gropstrukturen i kastrullen annars kan man röra om för att undvika att det eventuellt bränns.


   
SvaraCitera

Monty Cantsin:

Varsågoda; utan överdrift det godaste jag ätit:img_onload(4,508);Mar Jasha

planerar att prova detta snart


   
SvaraCitera