Aviseringar
Rensa alla

Juridik eller kandidatprogram i freds- och utvecklingsstudier?


Ämnesstartare

Har redan läst en termin juridik vid Uppsala Universitet, och fick idag reda på att jag är antagen till freds- och utvecklingsstudier.

Grejen är den att jag sökte denna kurs i våras då jag var väldigt trött på juridiken. Det finns mycket som rent ut sagt är skittråkigt att läsa (fast så är det väl kanske med alla utbildningar) och nu finns då den här andra utbildningen som faktiskt låter jätteintressant.

Det enda som gör min situation lite knivig är (haha dumt nog) en sak som jag läste på flashback. Någon där hade stått vid samma val och velat. De snackade om hur freds- och utvcklingsstudierna snarare är en lyxutbildning med mycket teoretiska kunskaper som man väldigt sällan kommer att få applicera i praktiken. Till skillnad från juridiken som då har en bred bas med många möjligheter.

Vet inte vad jag ska göra. Var så mycket lättare när jag tänkte att det enbart skulle bli juridiken haha.

Så ja, jag vill ju inte att ni ska bestämma åt mig men undrar om ni känner till några för- och nackdelar?


   
Citera
Ämnesstartare

yäy! äntligen vet jag vem du är. misstänkt det tidigare, men ej varit säker.

ont: vet inte! jag skulle tagit kursen och försökt lägga mer krut på vad jag egentligen tykcer är kul.

jur är ju ändå 4.5år med galen konkurrens om jobben sedan, så man bör tycka att det man gör är kul så att man får fina betyg.

det är min första tanke iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

äy! äntligen vet jag vem du är. misstänkt det tidigare, men ej varit säker.

[wink]

retstickan:

ont: vet inte! jag skulle tagit kursen och försökt lägga mer krut på vad jag egentligen tykcer är kul.

Oj, skrev visst kurs. Det är en utbildning på 3,5 år!

retstickan:

jur är ju ändå 4.5år med galen konkurrens om jobben sedan, så man bör tycka att det man gör är kul så att man får fina betyg.

det är min första tanke iaf

Det är mycket möjligt. Men samtidigt så är ju juridiken väldigt brett så jobb kommer jag nog ej behöva oroa mig om. Det jag är allra mest intresserad av att göra är att jobba för t.ex. Amnesty. Freds- o utvl-programmet ger bl.a. praktik hos olika myndigheter och organisationer. Så det faller ju på fördellistan liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

äy! äntligen vet jag vem du är. misstänkt det tidigare, men ej varit säker.

[wink]

retstickan:

ont: vet inte! jag skulle tagit kursen och försökt lägga mer krut på vad jag egentligen tykcer är kul.

Oj, skrev visst kurs. Det är en utbildning på 3,5 år!

retstickan:

jur är ju ändå 4.5år med galen konkurrens om jobben sedan, så man bör tycka att det man gör är kul så att man får fina betyg.

det är min första tanke iaf

Det är mycket möjligt. Men samtidigt så är ju juridiken väldigt brett så jobb kommer jag nog ej behöva oroa mig om. Det jag är allra mest intresserad av att göra är att jobba för t.ex. Amnesty. Freds- o utvl-programmet ger bl.a. praktik hos olika myndigheter och organisationer. Så det faller ju på fördellistan liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

text

hm, svårt.. hinner du hitta lite information om framtidsutsikterna innan du måste välja? genom professorerna inom de olika ämnen som du skall läsa. kanske kan du maila dom?

om programmet till och med ger praktik på ställen du vill jobba på så är det ju super. men ah bredden..

själv ska jag läsa matematisk statstik. det är halvbrett. men anledningen till att jag väldigt enkelt känner att jag kan välja bort civ.ing är att man blir bred inom saker som jag ändå inte tycker om. alltså en helt onödig bredd. kanske är jurprogrammet lite samma för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att det är väldigt mycket i freds och utvecklingsprogrammet som man inte kommer ha särskilt stor nytta av om man inte kommer arbeta med just det efteråt.
En bred grund inom juridik är alltid bra att ha


   
SvaraCitera

jag hade valt juridik då det är betydligt bredare och troligtvis leder till jobb sen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag hade struntat i att plugga över huvud taget och luffat genom norra asien istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

men ah bredden..

OF 5:

En bred grund inom juridik är alltid bra att ha

Blivande_japan:

jag hade valt juridik då det är betydligt bredare och troligtvis leder till jobb sen!

Yes, det är detta som gets me. Tror att jag ska snacka med en studievägledare! Lutar dock mot juridiken pga "tung examen" som ger en många möjligheter.

gnjsag fbs:

jag hade struntat i att plugga över huvud taget och luffat genom norra asien istället.

Planerar på att göra liknande efter att jag pluggat färdigt. Fast typ Indien. Har du något om norra Asien som skulle kunna få mig att ändra mig angående resmål?


   
SvaraCitera

katamari:

Lutar dock mot juridiken pga "tung examen" som ger en många möjligheter.

this.

tänk om du inte vill jobba med fredsfrågor om 10 år? är en fråga du kan ställa dig lix. och du väljer ju inte bort fredsfrågor när du väljer juridik, du väljer bara fler möjligheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

tänk om du inte vill jobba med fredsfrågor om 10 år? är en fråga du kan ställa dig lix. och du väljer ju inte bort fredsfrågor när du väljer juridik, du väljer bara fler möjligheter.

Väldigt, väldigt sant. Blir nog juridiken ändå vilket faktiskt inte känns illa alls.

Tack alla! :>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstar också på den bredare. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Innerst inne vet du, det vet man alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Väldigt, väldigt sant. Blir nog juridiken ändå vilket faktiskt inte känns illa alls.

Tycker det är ett bra val. Det andra kan du ta senare om du vill. : )


   
SvaraCitera

katamari:

Så ja, jag vill ju inte att ni ska bestämma åt mig men undrar om ni känner till några för- och nackdelar?

Enligt frugan som läser pol kand. men planerar att ta en master i någon form av utvecklingsstudier/internationella relationer/whatever är fred och utvecklingsstudier lite av ett tomteprogram. Precis som du själv skrev är det tydligen mycket teori och rätt långt ifrån en utbildning som ger dig en one way ticket till afrika för att hjälpa läkare utan gränser.


   
SvaraCitera