Aviseringar
Rensa alla

Juristlinjen


Inte Gugge:

Den första gubben jag träffade på komvux sa:

hahaha med kraft också [love]

låter som om han satt o sörpla kaffe o spotta ut det när hhan fick höra om din önskan [bigsmile][love]

"VAD TROR DU EGENTLIGEN [mad]"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

greenalbatross:

1. Är det värdelöst att gå juristlinjen i Umeå? Är det väldigt mycket svårare att få jobb än om man studerat i Uppsala/Lund?

Beror på vad du vill med juristyrket. Vill du sitta i ting kan du glömma Umeå. Vill du inte det funkar det självklart med Umeå men skulle verkligen rekommendera Lund eller Uppsala då dessa faktiskt väger ganska mycket tyngre. Sedan har jag förvisso inte varit i Umeå men har svårt att tänka mig att det skulle vara en bättre studentstad än både Lund och Uppsala vilka båda två är mycket trevliga städer.

Har du något högskoleprov att söka med? Är dessutom oftast lättare att komma in på våren.


   
SvaraCitera

pluggar du upp betygen kan du söka i båda kvotgrupperna så det skadar ju inte. dock skulle jag satsat på hp då det borde vara riktigt hög konkurrens bland de som har pluggat upp. dock är det ju det på den vanliga också men men


   
SvaraCitera

hp är annars typ 1.4-1.5 nuförtiden vilket tordes gå att få som vanlig dödlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen finns där alltid Stockholms Universitet, det väger lika tungt som Lund och Uppsala! Jag ska definitivt söka juridik[love], men förmodligen blir det så att jag går i Lund, eftersom att jag bor i Lund och kan då bo hemma och slippa CSN! För att sedan satsar på att sitta ting i Sthlm (då jag älskar Sthlm) och jobba som högprofilerad brottsmålsadvokat[bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag är imponerad över ditt avancemang. Hoppas att det går vägen. [smile]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

greenalbatross:

1. Är det värdelöst att gå juristlinjen i Umeå? Är det väldigt mycket svårare att få jobb än om man studerat i Uppsala/Lund?

Det är det inte - men det är en liga under. Affärsjuridik i Stockholm blir svårt, om man läst i Umeå.

greenalbatross:

2. Om jag pluggar upp betygen på komvux, hur stor är då chansen att ta sig in om man hamnar i den andra urvalsgruppen? Har ingen aning hur det där funkar.

Själv är jag inte så insatt i det nya systemet, men kan varmt rekommendera Högskoleprovet.

Horrorshow:

Beror på vad du vill med juristyrket. Vill du sitta i ting kan du glömma Umeå.

Ting antas på betyg, så där är snarast Umeå fördel framför Uppsala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Ting antas på betyg, så där är snarast Umeå fördel framför Uppsala.

Varför? Man har inte relativa betyg. Det universitet med störst andel elever som går ut med högsta betyg är Lund tätt efter kommer Göteborg och Uppsala.


   
SvaraCitera

Men sök in på vårterminen eller med resultat för högskoleprov istället, bara.


   
SvaraCitera