Aviseringar
Rensa alla

Käkoperation - beslutsångest behöver snabba Svar!


Ämnesstartare

(Ursäktar för dubbelpost om det nu blev detta, vet bara att förra tråden ej kom upp).

Tjena!

Jag är 19 år och fyller 20 år väldigt snart (precis innan den planerade operationen).

Jag hade oturen att bli det enda barnet i familjen som hade problem med tänderna. Tänderna satt för trångt och jag hade 10-11mm överbett.

Jag har nu genomgått en tandregleringsperiod under 1.5 år.
Tanken med min tandreglering var att jag skulle göra en käkoperation där jag flyttar fram underkäken några milimeter. Därför har dem reglerat tänderna på så vis att bettet (enligt tandläkarna) ej stämmer ihop ifall jag inte gör operationen.

Problemet med det hela är att jag hade helt missat att det finns risk att man tappar känseln i underläppen för resten av livet av operationen.

Förutom detta så är det även (som jag kände till innan) en konvalescensperiod på 6 veckor efter en sådan här operation som är ganska så smärtsam och även har nackdelen att man måste binda fast sin käke så att man inte kan röra på den under perioden.
Detta betyder även självklart att man endast får lov att få i sig flytande näring under dessa 6 veckor.

Alltså kan man säga att det finns 2 nackdelar med operationen:
1. 6 väldigt jobbiga veckor efter operationen.
2. Risk att förlora känseln i underläppen.

Jag prioriterar operationen på så vis att 1 av dessa 2 punkter i sig självt aldrig skulle kunna stoppa mig från att göra operationen men ifall man lägger ihop 1 och 2 så blir jag otroligt tveksam.

Jag känner absolut inte av något problem med mitt bett som dem påstår att jag kanske borde ha just nu när det gäller tuggande o.s.v.
Den punkten är alltså endast tandläkarna som påpekar och inget som jag har en åsikt av.

Det som driver mig till detta om något är utseendemässiga fördelar.
Om man lägger mig på en skala på 1-10 där 1 är de som går igenom käkoperation som har MINST behov av att göra det och 10 är de som går igenom käkoperation som har MEST behov av att göra det ur rent skönhetsperspektiv så skulle jag nog säga att jag ligger på en 2a, högst 3a.

Skillnaden är mest att min underläpp får min mun att se lite ankaktig ut när jag biter ihop i vanligt bett vilket man kanske gör om man sitter ner avslappnad utan att säga något.
Detta märks om något endast från min profil även om man kanske kan se det aningen av att se mig framifrån.
Hur som helst sådan liten grej att alla utifrån de som vet exakt vad dem ska titta på säger att dem aldrig någonsin lagt märke till detta.
Det är alltså om något en av de sakerna som man skulle bedöma undermedvetet i en människas utseende alltså inget som folk påpekar.

Jag är hur som helst extremt fåfäng och menar att man bara lever en gång. Man kan inte födas till att se perfekt ut men man kan göra det man kan för att se så bra ut som möjligt istället för att hoppas på ett bättre liv i sitt "nästa liv".

Andelen personer som förlorar känseln i underläppen för hela livet av denna operationen är svår att definera. Jag har hört så otydliga siffror på det att det kan ligga på allt från under 1% risk till så mycket som 6-7% risk.
Andelen personer som däremot förlorar känseln tillfälligt men återfår den efter mindre än 1 år efter operationen är dock 40%.

Jag tycker att operationen är helt klart värd om jag inte förlorar känseln i underläppen för resten av livet men jag skulle ångra den mer än allt annat jag gjort i livet ifall jag hade förlorat känseln.

Det jag vill fråga er om är:
1. Tycker du jag ska genomgå operationen?
2. Har du genomgått detta och kan du i så fall berätta lite?
3. Har du varit utan känsel i underläppen under en lång tig i ditt liv och kan du i så fall berätta om hur det är att leva så?
Hur är det när du kysser/hånglar med någon med detta problemet och hur är det när du äter, dricker och talar?

Vill tacka alla som orkat läsa igenom detta och era svar kommer verkligen hjälpa mig otroligt mycket!
Jag har inga kompisar som har genomgått detta och inte heller några kompisar som är lika fåfänga som mig därför är det viktigt att jag når ut till fler personer med min fråga!


   
Citera

Nej, jag skulle inte göra det.


   
SvaraCitera

Jag skulle göra det om det kändes viktigt att få operationens resultat, alltså ett nytt bett. Då skulle jag inte bry mig om den antagligen minimala risken att förlora känseln eller att det blir en tuff tid framför mig med endast flytande föda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar för era svar, ska se om jag kan leta upp någon bild någonstans på facebook eller något som kanske kan beskriva lite svagt var felet sitter.
Hoppas att fler personer svarar i tråden då jag måste ta beslutet om bara några få dagar och det är verkligen inget litet beslut.


   
SvaraCitera

känns ju ovärt att kanske förlora känseln i underläppen, men tror ändå att det är bäst att lyssna på tandläkaren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok jag vill att ni ska kolla på hur käkbenet sitter samt hur underläppen passar ihop med överläppen och jämföra före och efter bilderna.
Efter bilderna är alltså hur man tror att det kommer se ut efter operationen.

Bilder:

Före: ​Före profil

Efter: ​efter profil

Före framifrån: ​Före fram

Efter framifrån: ​Efter fram


   
SvaraCitera

Min kompis genomgick precis en liknande operation. Han tyckte det var värt, lika bra att passa på när man kan få större delen av den betald av Pappa Staten också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Min kompis genomgick precis en liknande operation. Han tyckte det var värt, lika bra att passa på när man kan få större delen av den betald av Pappa Staten också.

Det håller jag med om, det är risken för känselbortfall som jag är livrädd för.


   
SvaraCitera

Chamdil:

det är risken för känselbortfall som jag är livrädd för

Ta reda på hur stor den är? Du borde ju vara i kontakt med en läkare, det måste finnas någon form av statistik någonstans som han/hon kan hjälpa dig att hitta.

Dessutom kan jag tänka mig att om dina tänder är fixade för att du senare ska göra operationen (du skrev väl något sånt? tandläkarna designade dina tänder under tandregleringen för en senare operation?) så riskerar du att få problem med tänderna senare. Alltså är det väldigt dumt att låta bli.

Chamdil:

Efter bilderna är alltså hur man tror att det kommer se ut efter operationen.

Jag antar att du vill ha ett ärligt svar och om jag hade ett sånt bett och kunde ändra det till efter-resultatet så skulle jag genomgå operationen. Det gör ändå en dramatisk skillnad, eftersom den ger en käklinje.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag antar att du vill ha ett ärligt svar och om jag hade ett sånt bett och kunde ändra det till efter-resultatet så skulle jag genomgå operationen. Det gör ändå en dramatisk skillnad, eftersom den ger en käklinje.

Får faktiskt be och tacka för detta svaret!
Nästan första gången då någon sagt att det bör göras :).
Vill ju dock självklart tillägga att detta är bilder som jag tagit på så vis att man ska se överbettet utifrån på så extremt sett som möjligt.
SÅdan extremt ihopbiten min o.s.v har jag ju sällan annars.

Det du påpekade var dock samma sak som jag själv tänkt mycket på nämligen käkbenslinjen och jag får säga att jag håller helt klart med om att den är viktig för utseendet. Som kille så gör det även att man ser mer maskulin ut faktiskt får jag ta och säga.


   
SvaraCitera

6-7% är inte en stor risk. Skulle göra det.


   
SvaraCitera