Aviseringar
Rensa alla

Kämpa eller Lämna?


Ämnesstartare

Okej, det är helt sjukt att jag skriver offentligt om mitt "problem", har aldrig gjort det förr men vet inte vart jag ska ta vägen längre. Vi börjar såhär: Jag har varit tillsammans med en kille i 1 år och 6 månader, exakt, idag. Jag är 17, och han fyller 27 i år.

Vem jag är: Jag är en ganska svartsjuk person när det gäller min partner, har varit det i tidigare förhållanden med och jag vet inte om det är för att jag har dåligt självförtroende eller för att jag alltid kommer på de jag varit tillsammans med att de flirtat med andra tjejer. Jag kan då göra slut flera gånger under mina förhållanden, antingen för att få bekräftelse för att han fortfarande älskar mig och är villig att kämpa för mig eller för att jag faktiskt tröttnar på att inte känna mig duglig. Helt sjukt jag vet, jag vet att jag bara sliter i förhållandet men det är tyvärr mitt sett att få reda på sådant.

Problemet: Hur som helst, här om dagen hittade jag massa sms på hans telefon, där han skrivit till 3 tjejer. Inte på en "vän nivå". Till första tjejen nekade han vårt förhållande, till andra tjejen skrev han att han ville smaka på hennes läppar, till tredje tjejen skrev han sötis, att han ville träffa henne, med mera.
Det jobbiga nu är att de orden han skrev, till andra tjejer under tiden jag gick i skolan och inte var hemma hos honom, snurrar runt i mitt huvud, dyker upp flera gånger om dagen och jag bara känner för att gråta. Han bor i Stockholm och jag bor i Uppsala, vilket gör det ännu svårare för mig att veta vad han gör när jag inte är hos honom, varje dag sitter jag och tänker på att han kanske har en tjej hemmos sig.

Ett liknande problem hände förut också, i december förra året, där han kallat en tjej för baby, och att han hade köpt en julklapp till henne. Han skrev saker som han skriver till mig. Vilket river ner min tillit för honom, och att jag känner mig som en fisk i havet, en av många andra. Trots att han säger att jag är den enda för honom, så förstår jag inte varför han söker bekräftelse hos andra. 

Sist vi bråkade, vi bråkar ganska mycket, dels för att jag är så svartsjuk av mig och kväver han, men som jag blivit bättre på och ger honom space, så sa han först att vi hade gjort slut, men ändrade sin version den och sa att han skrev sådana saker till andra tjejer med flit, för han ville att jag skulle hitta det, för att jag skulle lämna honom för att han var så trött på att jag snoka. Men i själva verket tror jag inte att han ens tänkte så när han skrev till dem.

Jag älskar killen, och tänker efter varje tjej han skrivit till (och kanske träffat, vad vet jag) att han kommer ändra sig, att han kommer mogna till och inse att det han gör är fel. Jag älskar han så mycket att jag sitter och väntar på den dagen då jag är den enda för honom. Men medan jag väntar, vad ska jag göra?
Ska jag kämpa eller borde jag lämna?


   
Citera

Jag skulle ha lämnat. Jag lämnar förvisso ganska lätt, men du borde åtminstone ta upp med honom att du känner dig osäker på huruvida du är den enda för honom och ifall han faktiskt raggar på andra. det är inte ok av dig att läsa hans sms om han inte gett dig lov till det, men ska du vara kvar i detta förhållandet måste du kunna prata med honom.


   
SvaraCitera

nu läste jag igen. jag skulle lämnat. för jag pallar intevara i destruktiva tillitslösa förhållanden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du bör prata med honom. Ta upp hur du känner och berätta om dina tankar och funderingar. Försök vara så konstruktiv som möjligt, så att det inte blossar ut till bråk och destruktivitet. Fråga honom hur han känner och tänker och förklara hur du känner när han skriver sådana saker till andra tjejer. Ni kanske även bör ta upp och tala om vad för typ av förhållande ni vill ha och vilka gränser ni vill sätta. Ju tydligare man är med varandra, desto mindre chans att någon blir sårad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frågan är om dom andra tjejerna var över 15?..........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man är tillsammans med någon så ska man bl a:

1. kunna lita på sin partner
2. vara trogen 
3. kommunicera om något inte funkar

Du kan inte lita på din partner, han kan inte vara trogen och ni kommunicerar inte om problemet. Uppenbarligen är någonting fel i ert förhållande. Jag skulle rekommendera dig att fråga honom om han flörtat med andra tjejer, och säg att det inte spelar någon roll varför du undrar/varifrån du fick det. Om han förnekar det, gör slut. Om han erkänner, fråga varför och se vad han har att säga. Med jättemycket (!) tur kan ni lösa det, men jag tror tyvärr inte att ert förhållande mår så bra. Sedan tror jag inte heller du innerst inne vill vara ihop med någon som flörtar med andra, eller hur? 

Att släppa taget känns som världens undergång, men det blir lättare. Lovar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna. Han är uppenbarligen inte bara intresserad av dina läppar och du vill ha honom i ett exklusivt förhållande. Du kan ju så klart fråga honom om det innan. Däremot måste du sluta läsa din killes sms. Tråkigt att höra, ta hand om dig.

Vill förresten lägga till hur irriterad jag blir på relationstrådar på um då de oftast går ut på ett lugnande varvat med "prata med honom." I detta fallet är det så uppenbart vad pojken sysslar med. Var ärliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla tips!


   
SvaraCitera