Aviseringar
Rensa alla

Känd matematiker formulerar bevis om fri vilja.


Gifted
Ämnesstartare

Brk g:

Det visste väl för fan varenda frisk människa.

Ah, men även egypterna kände till pytagoreiska triplar, men det var Pythagoras som bevisade det kända sambandet mellan sidorna i en rätvinklig triangel.


   
SvaraCitera

Jag gillar tanken på att subatomära partiklar skulle ha en fri vilja


   
SvaraCitera

Gifted:

Ah, men även egypterna kände till pytagoreiska triplar, men det var Pythagoras som bevisade det kända sambandet mellan sidorna i en rätvinklig triangel.

Förstår din poäng 🙂


   
SvaraCitera

Gifted:

de flesta vetenskapsmän är redan överens om att fri vilja inte finns

[love] biologi biologi biologi!

Gifted:

Hmmm. Jag tror fri vilja är en slags illusion bara.. har djur fri vilja?

Fri vilja är, enligt ett biologiskt synsätt en sammansättning av våra genetiska utslag, instinkter och vårt intelligenta tankesätt. Alla val vi gör baseras på mer eller mindre komplicerade kostnad/förtjänst-uträkningar vi gör undermedvetet. Dessa undermedvetna uträkningar som sker hela tiden gör att vi tänker att vi skall t ex. gena över gräsmattan istället för att ta vägen runt, springa till bussen istället för att vänta på nästa, eftersom detta kostar mindre och ger förtjänst i form av t ex. tidsvinning.

Detta kan ge en slags illusion av en fri vilja. Nu är det såklart mycket mer komplicerat än så här, men detta är the basics så att säga. Om man nu tänker sig att man skall tänka "emot" för att bevisa den fria viljan, t ex. att man väljer att gå den långa biten istället för att välja den korta - detta bevisar dock ingen fri vilja, utan endast att våra gener har programmerat våra hjärnor till att kunna göra "fria" val, men eftersom detta styrs av gener från början så kan man ändå inte kalla det en fri vilja, då du inte hade kunnat välja att gå "emot energisparandet" utan dina gener 😉


   
SvaraCitera

Gifted:

Jag tror fri vilja är en slags illusion bara..

Du tror väldigt bra [crazy]

Herr_Älg:

Om vi har fri vilja så är den troligtvis skapad av ett medvetande eller en själ som finns utanför våran kropp, men det är bara min högst ovetenskapliga åsikt.

Det är en ytterst god åsikt. Fri vilja är omöjligt utan dualism. Eftersom det inte finns något bevis för dualism är det därmed väldigt dumt att tro på fri vilja (annat än illusionen av fri vilja).


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

k1337oris:

Du tror väldigt bra [crazy]

^^ Klart.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

k1337oris:

Fri vilja är omöjligt utan dualism

Fri vilja kan ju inte följa fysikens lagar;
ty vet vi alla partiklars positioner och hastigheter, så kan man förutsäga allt därefter. (Sen förstör ju kvantfysiken detta lite, men man kan då i alla fall avgöra sannolikheten för varje möjligt utfall).

Så, man kan inte få fri vilja och trevliga naturlagar samtidigt. De är liksom inkompatibla.


   
SvaraCitera

Äntligen


   
SvaraCitera

Jim Floyd:

Fan va tragiskt om man inte har fri vilja.

Visst har du din gudagivna fria vilja!

Du kan välja om du vill tjäna den materiella illusionen eller att tjäna Gud, verkligheten!

Du kan alltså välja att leva ett materiellt eller andligt liv!

Vilket inte djuren kan...sett något djur bli andäktig under högmässan? [bigsmile]


   
SvaraCitera

Gifted:

Jag tror fri vilja är en slags illusion bara.. har djur fri vilja?

Och vem ligger bakom den illusionen i så fall?

Vem är den store illusionisten? [cool]

Om djuren har en fri vilja?

Nix...de görs inte ansvariga för sina handlingar, just eftersom de inte har den gudagivna fria viljan...de följer bara sina instinkter!


   
SvaraCitera

Gifted:

Var går gränsen mellan ett virus (som tycks vara viljelöst), och människan som kan tyckas ha fri vilja?

Ett neuralt kommunikationsnät med synapsplasticitet? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Gifted:

Grejen är, hur vet partikel 1 vad partikel 2 valt?

I såna där Bell states hos tvånivåsystem inom kvantmekaniken får ju partikel två inget värde förrän partikel 1 kollats. På så vis "vet" ju ena partikeln vad den andra har för värde. Hela kvantteleporteringsgrejen bygger ju på det.

Fri vilja är ju annars ett relativt begrepp, gränsande till definitionsfråga inom filosofin. Det finns ju helt klart en fri vilja i att kunna röra handen antingen åt höger eller vänster, men sen om det är resultatet av 13.7 miljarder års samverkan mellan partiklar i universum är ju en annan sak. Inom fysiken kan man inte utreda om fysikens lagar på kvantnivå verkligen kan beskriva en händelse på makronivå - fler än tre partiklar i Boltzmanns och Liouvilles ekvationer och de blir i princip olösliga och omöjliga att simulera. Inom statistisk mekanik inför man ju tex antaganden i form av stokastiska variabler (Master-ekvationen) för att överhuvudtaget kunna titta på tidsutvecklingar av enskilda partiklar i ett bad av andra partiklar. Såvitt jag vet har man inte kunnat simulera samverkande partiklar särskilt väl utifrån de vanliga kvantlagarna än i denna dag.

Men kvantlagarna funkar ändå utmärkt som modeller för vad som sker på mikronivå, medan termodynamik och newtonska lagar funkar bra på makronivå. Allt är bara modeller.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Ökänd:

Såvitt jag vet har man inte kunnat simulera samverkande partiklar särskilt väl utifrån de vanliga kvantlagarna än i denna dag.

Nej, men avsaknad av datakraft för en simulering gör ju inte saken falsk. Jag menar, en dator kan inte simulera intelligens, kan vi då sluta oss till att sådan inte existerar?


   
SvaraCitera

Verkar intressant. Får läsa igenom när jag kommer hem från skolan.


   
SvaraCitera

Gifted:

kan vi då sluta oss till att sådan inte existerar?

Det är sant, men kan vi då samtidigt sluta oss till att en modell fungerar på makronivå bara för att den fungerar på mikronivå? [smile] Visst, det är förmodligen ett rimligt antagande - men inte helt säkert eftersom ingen har kunnat testa om det verkligen förhåller sig så.

Vi har tex problemet att fysiklagar på kvantnivå är tidsreversibla, vilket borde innebära att den samverkande produktsumman av dessa (dvs ett system av partiklar) också borde vara tidsreversibel. Vilket inte är fallet - så fort du krossar ett ägg så har du en tidsirreversibel process. Man kan naturligtvis hävda att initialtillståndet inte är oändligt bestämt eftersom det samverkar med resten av universum, men det finns också forskare som föreslagit att de kända mekaniska lagarna borde kompletteras med en irreversibilitetsfaktor. Det är alltså inte en fullständig självklarhet att kvantlagarna kan användas till att beskriva fenomen på makronivå.


   
SvaraCitera