Aviseringar
Rensa alla

Känna skuld – ett kvinnogöra


Ämnesstartare

Fan är det här för jävla skit som forskare slänger ur sig?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article6497026.ab

''Män känner mindre skuld än kvinnor.
Oavsett om det gäller en bortglömd födelsedag eller att bedra sin käresta.
En forskarstudie visar att män är mindre oroliga för att såra andra människor.''

''Forskarna tror att bristen på skuldkänslor kan vara förklaringen till att män som Tiger Woods kan vara notoriskt otrogna.''

Vad är det för jävla skitsnack?
Om någon som vet lite om hur manliga depressioner fungerar vet att ekonomisk vårdslöshet, våld, alkoholism och sexmissbruk är vanliga inslag.
(mer om detta finns att läsa i Januarinumret av Modern Psykologi).

Jag tror definitivt att kvinnor brukar känna mer empati dock får denna ''forskingsrapporten'' män att verkar helt känslokalla.


   
Citera

FreeWay89:

Jag tror definitivt att kvinnor brukar känna mer empati

Västvärldens kvinnor syftar du på då, va? Eller menar du att ökad empati är något som alla kvinnor föds med? Pff.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Västvärldens kvinnor syftar du på då, va? Eller menar du att ökad empati är något som alla kvinnor föds med? Pff.

Tja i stort sätt ja. Er biologiska ''roll'' är ju att bära, föda och ta hand om barn.

Vår roll är snarare att sprida generna och dö, typ.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

aftonbladet

Om du ska läsa om forskning så hitta rapporten själv och läs inte aftonbladets "tolkning" av den.

FreeWay89:

får denna ''forskingsrapporten'' män att verkar helt känslokalla.

Inte forskningsgruppen, aftonbladet.

Sedan är det väl knappast konstigt att man hittar skillnader mellan män och kvinnor som grupper. Det är folk som tar korkade slutsatser och tror att detta innebär att denna skillnad finns mellan varje individuell man och kvinna. Skillnaderna mellan individer är alltid större än skillnader mellan grupperna de tillhör, alltså har det ingenting att göra med hur enskilda män är deprimerade.


   
SvaraCitera

Tycker rubriken är patetisk.

Vadå så det är obligatoriskt att minst 1h eller mer varje dag känna skuld för att man är kvinna?

Precis så tolkar jag den rubriken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherlock:

Om du ska läsa om forskning så hitta rapporten själv och läs inte aftonbladets "tolkning" av den.

Sant. Aftonhoran gör det ju till sin grej att vrida och förvränga.

Sherlock:

Sedan är det väl knappast konstigt att man hittar skillnader mellan män och kvinnor som grupper.

Ja och deras sätt att ta reda på det. Låta några personer fylla i ett papper och sedan ta detta som full sanning för alla personer.

Underlig:

Vadå så det är obligatoriskt att minst 1h eller mer varje dag känna skuld för att man är kvinna?

Verkar så ja. Läs artikeln så får du la se. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

män att verkar helt känslokalla.

Ja men det är väl att generaliserar väldigt mycket. Alla är individer och ingen forskning kan vara såpass omfattande att det skulle kunna ge ett korrekt svarsresultat, som instämmer överens med verkligheten.


   
SvaraCitera

Mm, nej jag tror inte killar har så mkt känslor, de gråter ju inte och sånt. Men de kan ju inte känna empati för djuren dom dödar för då blir det ingen mat. Är ju kvinnorna som är designade för att ta hand om barn, tillfredställa deras behov, och mannens kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HighParadise:

Ja men det är väl att generaliserar väldigt mycket.

Sa inte att jag tror det. Men enligt denna artikeln så verkar det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cadnan:

Mm, nej jag tror inte killar har så mkt känslor, de gråter ju inte och sånt.

Gråter gör vi väl. inte lika ofta men det gör vi med.

Cadnan:

Men de kan ju inte känna empati för djuren dom dödar för då blir det ingen mat.

Kvinnor äter också kött [tard]


   
SvaraCitera

Sherlock:

Om du ska läsa om forskning så hitta rapporten själv och läs inte aftonbladets "tolkning" av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Eller menar du att ökad empati är något som alla kvinnor föds med? Pff.

Varför inte? Finns ju många bevisade biologiska skillnader mellan män och kvinnor.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Gråter gör vi väl. inte lika ofta men det gör vi med.

Mm, jag har aldrig sett en kille 14+gråta iaf, tjejer brukar böla över lite allt möjligt däremot, filmer tex...
Så tjejer har lite mer känslor än killar antar jag.

FreeWay89:

Kvinnor äter också kött [tard]

Mm, jag menade förr i tiden, när männen var ute och jagade och kvinnorna var hemma med barnen och plockade bär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cadnan:

Mm, jag har aldrig sett en kille 14+gråta iaf, tjejer brukar böla över lite allt möjligt däremot, filmer tex...
Så tjejer har lite mer känslor än killar antar jag.

Tror jag knappast. Sedan om vi tvingar oss själva att inte visa känslor betyder inte att vi inte har några.

Cadnan:

Mm, jag menade förr i tiden, när männen var ute och jagade och kvinnorna var hemma med barnen och plockade bär.

Ja men kvinnorna åt ju av den maten som männen bar hem.


   
SvaraCitera

När det kommer till Wendela finns det bara en sak att vänta sig - En utmålning att Män är kalla ondsinta och kåta varelser som inte drar sig för något!

Denna artikeln är inget undantag, till förrätt får vi lögner för att till sist gluffsa i oss en huvudrätt med Bullshit. det är ju inte som så att man inte kan se partiskheten i artikeln, det är helt enkelt vi män som måste ändra oss och inte kvinnorna, istället för att acceptera våra biologiska olikheter så ska männen bli mer kvinnliga, vi ska känna mer empati, mer smärta för andra, skuld etc - för det är ju inte som så att kvinnorna har starkare känsla för empati det är ju bara männen som har för lite!

Sedan så måste man vad givet ta till storsläggan med att exemplifiera stolpskottet Tiger woods och hans sexskandal, för det är ju inte som så att Tiger hade ett missbruk nej inte. sexmissbrukare finns det gott om på båda sidor, bara det att man väljer att skriva mer om män för det passar deras snedvridna agenda.

Jag kan köpa det att kvinnor oftast känner mer empati än vad män gör, för det är vad jag upptäckt. men att det skulle vara något fel att som man inte känna lika mycket empati som kvinnorna får mig att äcklas över denna typen av "forskning".


   
SvaraCitera