Aviseringar
Rensa alla

Känna skuld – ett kvinnogöra


Ämnesstartare

FreeWay89:

Sa inte att jag tror det. Men enligt denna artikeln så verkar det så.

Nej nej, menade självfallet dem.

Sen måste jag bara rätta mig själv, visst kan det göras omfattande undersökningar som mycket väl, delvis och till stor del stämmer överens med verkligheten.

Dock så klassificerar jag inte en undersökning där endast ett fåtal som 300 personer ingått, vara en utav de omfattande.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Varför inte? Finns ju många bevisade biologiska skillnader mellan män och kvinnor.

Naturligtvis. Men mentala? Kan du bevisa att det är medfött och inte förvärvat?


   
SvaraCitera

Individuellt.
Känner flera kvinnor med total avsaknad av empati, och flera män som har så att det räcker för en hel by.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Naturligtvis. Men mentala? Kan du bevisa att det är medfött och inte förvärvat?

Ja det finns ju bevisade skillnader i hjärnan mellan män och kvinnor.
Här är enligt wikipedia:

''Det finns också skillnader mellan kvinnors och mäns hjärnor. Mannnens storhjärna är 8-10% större än kvinnans. De har 4% mer hjärnceller än kvinnor och 100 gram mer hjärnvävnad. I kvinnors hjärnor sitter neuronerna mer kompakt speciellt i hjärnans språkcentra. Mäns hjärnaktivitet är mer koncentrerad till den vänstra hjärnhalvan än för kvinnor vars aktivitet är jämnt fördelad mellan hjärnhalvorna. Den vänstra hjärnhalvan är medveten och analytisk medan den högra är omedveten, helhetsuppfattande och spatial.

Forskare har även kommit fram till att män har 6 gånger så mycket grå hjärnsubstans som kvinnor medan kvinnor har 10 gånger så mycket vit hjärnsubstans än mannen. Grå hjärnsubstans används för att gå igenom information medan vit hjärnsubstans används för att koppla ihop olika processcentra.''

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6n

Finns även här:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=772603,00.html

isola:

Individuellt.
Känner flera kvinnor med total avsaknad av empati, och flera män som har så att det räcker för en hel by.

Jag håller med, men de flesta utgår ju ialla fall från en grund.


   
SvaraCitera

Cadnan:

Mm, nej jag tror inte killar har så mkt känslor, de gråter ju inte och sånt.

Du tror inte att det har att göra med att det länge inte varit socialt accepterat? även om det har blivit bättre med det nu?

Angående ämnet: Den här informationen, om man vill betrakta den som en sådan, kan tolkas på olika sätt. Man kan tolka den så som Aftonhoran naturligtvis väljer att göra och måla ut en grupp som sämre, eller så kan man tänka annorlunda. Mina tankar går till en dokumentär där de påstod att kvinnor värnar mer om relationer och med det baktanke ställs den här artikeln i en annan dager. Om relationer anses viktiga är det klart att bortglömda födelsedagar och liknande lämnar spår, på samma sätt att glömma läxan då är värre för en flicka än för en pojke. Det behöver dock inte ha något att göra med empati.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Ja det finns ju bevisade skillnader i hjärnan mellan män och kvinnor.

1. Man litar inte på wikipedia.
2. Det har aldrig slagit dig att hjärnaktiviteten kan vara förvärvad? Storleksskillnaden är bara logisk, men naturligtvis finns det mer aktivitet i de områden man blivit uppväxt med att aktivera. Tänk utanför ramarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

1. Man litar inte på wikipedia.

Wikipedia har källor så oroa dig inte [bigcheers]

uppenbar:

2. Det har aldrig slagit dig att hjärnaktiviteten kan vara förvärvad? Storleksskillnaden är bara logisk, men naturligtvis finns det mer aktivitet i de områden man blivit uppväxt med att aktivera. Tänk utanför ramarna.

Vad är källa på det?
Är det verkligen så otroligt att vi föds med vissa egenskaper som är olika stark hos varje individ?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Är det verkligen så otroligt att vi föds med vissa egenskaper som är olika stark hos varje individ?

Nej. Men du drar skillnader vid KÖN utan att kunna ge några källor eller stöd för dina påståenden. Fail, säger jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Nej. Men du drar skillnader vid KÖN utan att kunna ge några källor eller stöd för dina påståenden. Fail, säger jag.

Källor är ju precis vad jag har lagt upp. Det är snarare du som inte kommer med några källor till dina s.k påståenden.

http://www.angelfire.com/ego/benita/specialarbete.html

''Forskare har visat att män och kvinnor aktiverar olika delar av hjärnan när de t.ex. löser problem. Män är mer fokuserade på den del av hjärnan som har hand om problemet medans kvinnor använder större del av hjärnan. På gott och ont.''

http://tyve.se/blog/2005/skillnad-mellan-man-och-kvinnors-hjarnor/

Annars är det bara att kolla dokumentären “The Human Sexes –Different But Equal''

http://video.google.se/videoplay?docid=8307598817089464838#


   
SvaraCitera

Cadnan:

Mm, nej jag tror inte killar har så mkt känslor, de gråter ju inte och sånt. Men de kan ju inte känna empati för djuren dom dödar för då blir det ingen mat.

[mad] OK


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Låta några personer fylla i ett papper och sedan ta detta som full sanning för alla personer.

Vem har sagt att man tar det som full sanning? Återigen är det bara aftonbladet som vrider och vänder och drar sina egna slutsatser, det är därför det låter så dumt. Aftonbladet är inte objektiva någonstans. Sen förstår jag inte hur många kan relativisera så mycket och säga att det rätt och slätt är individuellt. Jag vet inte hur många gånger jag har behövt påpeka detta, men induktiv slutledning är en grundsten för modern vetenskaplig metodik. Inom filosofin talar man i och för sig om induktionsproblemet, men att det finns undantag för varje regel betyder inte att regeln inte kan säga oss något om verkligheten. Okej?

För övrigt skulle jag vilja se en seriös artikel om rapporten. Att diskutera med en artikel från aftonbladet som utgångspunkt är helt meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Naturligtvis. Men mentala? Kan du bevisa att det är medfött och inte förvärvat?

Det är blandannat bevisat att kvinnor är bättre på att känna igen ansikten emedan män är bättre på att föreställa sig föremål i tre dimensioner.

uppenbar:

Nej. Men du drar skillnader vid KÖN utan att kunna ge några källor eller stöd för dina påståenden. Fail, säger jag.

Läs Stephen Pinkers "Ett Oskrivet Blad". Det synsättet du har (behavoristiskt, om jag inte missminner mig) var väldigt vanligt ett antal år sedan men har blivit många gånger överbevisat och är numera nästan helt förkastat i forskningskretsar.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Det är blandannat bevisat att kvinnor är bättre på att känna igen ansikten emedan män är bättre på att föreställa sig föremål i tre dimensioner.

Förmågar kan vara förvärvade. Majoriteten av psykologiska experiment är inte transkulturella.

Im not a lemon:

Det synsättet du har (behavoristiskt, om jag inte missminner mig) var väldigt vanligt ett antal år sedan men har blivit många gånger överbevisat och är numera nästan helt förkastat i forskningskretsar.

Inte i genusvetenskapliga kretsar.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Det synsättet du har (behavoristiskt, om jag inte missminner mig) var väldigt vanligt ett antal år sedan men har blivit många gånger överbevisat och är numera nästan helt förkastat i forskningskretsar.

Jag vet inte om just det här med att hjärnans utseende förändras efter hur man lever är behavioristiskt synsätt även om resten av det uppenbar pratar om är det. Men just den delen har hon helt rätt i och den tanken har knappast förkastats i forskningskretsar, tvärtom har den så gott som bevisats.
När man mäter hur hjärnan är olika på män och kvinnor tror jag själv att mycket är medfött, men det går aldrig att bortse ifrån att hjärnan förändras under livet.
Hos till exempel taxichaufförer har hippocampus, där lokalsinnet sitter, förstorats. Därmed har de bättre lokalsinne än andra. Män som har lättare att se figurer i 3D kan ha övat upp den förmågan, och faktiskt ha en hjärna som är mer välutvecklad att göra så eftersom de fått öva sådant mer. Men de behöver inte vara födda med det. Även kvinnors empatiska förmåga, som är större än hos män, skulle kunna vara uppövat.

Även om till och med reaktionerna i testet mäts i hjärnan och inte i personens prestation, så bevisar det inte att det är medfött. Eftersom hjärnan ständigt formas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Förmågar kan vara förvärvade. Majoriteten av psykologiska experiment är inte transkulturella.

Läs den boken, den har flera exempel. Att kvinnor är bättre på ansiktsigenkänning bestämdes genom test på nyfödda.

framtidstron:

När man mäter hur hjärnan är olika på män och kvinnor tror jag själv att mycket är medfött, men det går aldrig att bortse ifrån att hjärnan förändras under livet.

Självklart, detta är inte vad behaviorismen tror dock, de menar att allt är inlärt och inget medfött, detta stämmer inte.


   
SvaraCitera