Aviseringar
Rensa alla

Känner du dig som en del av samhället?


Ja.


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera
Draug

Nej. Samhället tappade jag förtroendet för alldeles för länge sedan. Men man är ofrivilligt del av skiten av överlevnads skäl varken man vill eller inte.


   
SvaraCitera

samhällets bottenskrap är också en del 


   
SvaraCitera

Klart känner mig som en del av samhället fast i utanförskap då :p


   
SvaraCitera

Jag betalar löjliga mängder skatt, det är gemenskap va?


   
SvaraCitera

Tack aristoteles Hjärta


   
SvaraCitera

ont..

Aa vet inte..


   
SvaraCitera

Förstår fortfarande inte riktigt vad som menas. 
Jag brukar kollektivtrafiken, går och handlar i lokala ICA-butiken o.s.v. Känner dock oftast som allt går åt helvete och att 'folk' för det mesta har fel, men det gäller väl dem flesta?
Mitt jobb har ingen som helst inverkan på vårt samhälle mer än att jag motvilligt betalar in massa pengar till staten.
Är jag inne eller ute ur samhället? Är det ens eftersträvansvärt att försöka 'bli delaktig i samhället'? Vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera

Inte konstigt att människor känner utanförskap när vi har en mångkultur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till er som säger at ni lever i självvalt utanförskap, jag är nyfiken, varför har ni valt det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Förstår fortfarande inte riktigt vad som menas

Efter det som hände i Göteborg förra veckan så har det pratats mycket om ungas utanförskap. Stefan Löfven kom ner till gbg för att möta unga och få dem att känna att de är viktiga för samhället men det mötet ställdes in pga av tidsbrist. Många menar att det är bristen på delaktighet i samhället som gör att unga söker sig till kriminella gäng mm. Med delaktighet menar jag att man känner att man har en röst, att människor lyssnar på en, att man blir tagen på allvar och att man har någonstans att vara där man känner sig trygg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: Inte konstigt att människor känner utanförskap när vi har en mångkultur

Kan inte en mångkultur innefatta gemenskap och delaktighet? Måste vi trycka in alla i den samhällsnorm som existerar idag? Kan man inte skapa en ny inkluderande? Där alla oavsett kön, etnicitet, funktionalitet, ålder eller sexuell läggning får känna sig lika mycket värda?


   
SvaraCitera

hmm nee, känner mig över eller under det i omgångar


   
SvaraCitera

Redaktionen: Kan inte en mångkultur innefatta gemenskap och delaktighet? Måste vi trycka in alla i den samhällsnorm som existerar idag? Kan man inte skapa en ny inkluderande? Där alla oavsett kön, etnicitet, funktionalitet, ålder eller sexuell läggning får känna sig lika mycket värda?

Jag har svårt att se att den kan göra det. En religiös judisk familj och en religion muslimsk familj kommer aldrig sätta sig brevid varandra och fira svensk midsommar tillsammans. Klart att man kan ha en gemenskap mellan olika kön, etnicitet, funktionalitet, ålder och sexuell läggning men det blir svårare när det kommer till religion och kultur. Det har ju ingenting med att känna sig olika värda att göra.


   
SvaraCitera