Aviseringar
Rensa alla

Känner du dig träffad av denna text?


mynona

Jag tror inte det. Oavsett om de är bildade i sitt språk, dumma eller smarta, så ogillar jag dem om de har destruktiva åsikter. Om personer med dåliga åsikter är smarta är de ledare för en dålig samhällsutveckling, om de är dumma tillhör de dem som följer sådana och därmed förverkligar en destruktiv utveckling. Jag betraktar dumma människor som lata eftersom jag anser att alla borde kunna träna upp intellektet och därmed handlar det inte om överlägsenhet eller underlägsenhet som jag ser det, bara lathet eller inte. Jag kan känna avsmak om man är för lat för att anstränga hjärnan när det har destruktiva konsekvenser för andra, så som om man då blir anhängare av destruktiva rörelser och partier. Jag betraktar inte mig själv som en del av den överlägsna eliten med akademiska examina utan som någon som står vid sidan av. Jag känna ännu större förakt för de smarta som agerar överlägset än för de dumma, eftersom de motarbetar sitt eget ideal genom sitt beteende och därmed skadar det. 

Hur som helst. I det stora hela mår jag för dåligt för att diskutera saker med meningsmotståndare då jag mår för dåligt för att klara av att ständigt anklagas för att spela överlägsen, så jag håller i stället käft så slipper jag det, så jag är i stort sett tystad. 


   
SvaraCitera

isola: En otroligt sorglig karaktär målas upp. En man som är socialt inkompetent

isola: Det framgår väldigt tydligt att den här personen är en väldigt misslyckad person.

Det här känner jag mig träffad av. Annars håller jag med om att liberaler är ett större hot än SD:are.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Jag tror inte det. Oavsett om de är bildade i sitt språk, dumma eller smarta, så ogillar jag dem om de har destruktiva åsikter. Om personer med dåliga åsikter är smarta är de ledare för en dålig samhällsutveckling, om de är dumma tillhör de dem som följer sådana och därmed förverkligar en destruktiv utveckling. Jag betraktar dumma människor som lata eftersom jag anser att alla borde kunna träna upp intellektet och därmed handlar det inte om överlägsenhet eller underlägsenhet som jag ser det, bara lathet eller inte. Jag kan känna avsmak om man är för lat för att anstränga hjärnan när det har destruktiva konsekvenser för andra, så som om man då blir anhängare av destruktiva rörelser och partier. Jag betraktar inte mig själv som en del av den överlägsna eliten med akademiska examina utan som någon som står vid sidan av. Jag känna ännu större förakt för de smarta som agerar överlägset än för de dumma, eftersom de motarbetar sitt eget ideal genom sitt beteende och därmed skadar det. 

Hur som helst. I det stora hela mår jag för dåligt för att diskutera saker med meningsmotståndare då jag mår för dåligt för att klara av att ständigt anklagas för att spela överlägsen, så jag håller i stället käft så slipper jag det, så jag är i stort sett tystad. 

Att säga att alla mindre intelligenta är lata är ju ganska dumt (och skulle kunna ses som överlägset) då det ligger en mängd faktorer bakom intellekt och utveckling.

Det är oundvikligt att mötas av kritik om man har starka åsikter och diskuterar dem. Dock är det ju väldigt synd att många är så kära i ad hominem.

Homunculi:

texten skulle dock kunna sammanfattas med "alla rasister är inte misslyckade vita män som gillar snabbmat, den viktigaste striden måste tas i den inflytelserika sfären"

Bland annat, ja. Det var dock inte en sammanfattning som efterfrågades.


   
SvaraCitera
mynona

isola: Att säga att alla mindre intelligenta är lata är ju ganska dumt (och skulle kunna ses som överlägset) då det ligger en mängd faktorer bakom intellekt och utveckling.

jag har den åsikten. jag vet att allt jag tycker och anses kan ses som överlägset. det är därför jag brukar försöka hålla käft om alla mina åsikter så mycket jag kan. nu skrev jag ned en här ovan. det kanske jag inte borde ha gjort, men tyvärr, den skrevs ned. 

isola: Det är oundvikligt att mötas av kritik om man har starka åsikter och diskuterar dem.

just det: det är därför jag undviker diskussioner. jag diskuterar bara saker med vänner: annars gör jag det enbart när jag måste för att få betyg. blir lite mer på nätet, men håller igen när jag kan, just för att undvika "kritik", som du kallar det. 

isola: Dock är det ju väldigt synd att många är så kära i ad hominem.

vet inte vad ad hominem står för


   
SvaraCitera

isola: Bland annat, ja. Det var dock inte en sammanfattning som efterfrågades.

Känns mer som att soffaktivitism är vanligt på internet överhuvudtaget. Är alltid lättare att argumentera med och göra folk och stereotyper till åtlöje online än att åstadkomma saker i det riktiga livet där man inte kan stänga av datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

jag har den åsikten. jag vet att allt jag tycker och anses kan ses som överlägset. det är därför jag brukar försöka hålla käft om alla mina åsikter så mycket jag kan. nu skrev jag ned en här ovan. det kanske jag inte borde ha gjort, men tyvärr, den skrevs ned. 

just det: det är därför jag undviker diskussioner. jag diskuterar bara saker med vänner: annars gör jag det enbart när jag måste för att få betyg. blir lite mer på nätet, men håller igen när jag kan, just för att undvika "kritik", som du kallar det. 

vet inte vad ad hominem står för

Skrev det inte för att sätta åt dig på något vis utan för att du är bättre än folk som drar alla över en kam över en sådan där simpel grej.

Eller se till att bara diskutera med folk som kan bete sig när du diskuterar här. Dock kan väl ingen av oss här bete sig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Känns mer som att soffaktivitism är vanligt på internet överhuvudtaget. Är alltid lättare att argumentera med och göra folk och stereotyper till åtlöje online än att åstadkomma saker i det riktiga livet där man inte kan stänga av datorn.

Ja absolut. Det är lätt falla in i ett mönster man vet att man får cred för om man ger sig på stereotyper många stött på och föraktar - speciellt om dessa måltavlor inte kan försvara sig med samma medel.


   
SvaraCitera

Det var något oerhört mycket text, varför jag gav upp läsningen innan jag ens påbörjat den. 


   
SvaraCitera