Aviseringar
Rensa alla

Känner mig osynlig


Ämnesstartare

Jag känner mig osynlig i skolan och jag vet inte vad jag ska göra. Går i gymnasiet men på kemin har jag INGEN att vara med. En kille går i min s.k. Mentorsklass men har aldrig riktigt pratat med honom och en tjej har jag en annan kurs med. Den absolut första lektionen gick jag och satte mig längst fram (nästan) bredvid en tjej men plötsligt ställer hon sig upp och går och sätter sig någon annanstans. Sitter nu alltså med en annan tjej längst fram som är väldigt oförskämd gentemot mig. Alla andra är främmande och de verkar känna varandra sedan innan rätt bra. Det här börjar bli jättejobbigt och jag känner att jag skulle kunna hoppa över kemilektionerna för att jag inte orkar vara runt de människorna och min lärare verkar inte förstår någonting. Skulle verkligen uppskatta alla tips jag kan få. :/


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen .. ?


   
SvaraCitera

är det bara på kemilektionerna du är ensam? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
är det bara på kemilektionerna du är ensam? 

Ja, i princip. Har några som jag är med annars i skolan osv men vi är inte så nära. Dock har jag alltid hittat någon/några att prata med på alla lektioner jag har så det känns riktigt dåligt att känna att det inte finns någon "ledig" nu.


   
SvaraCitera

se det som en utmaning


   
SvaraCitera

Du upplever att du är väldigt ensam på kemilektionerna. 
Varför upplever du det så? 
För att du enligt dig själv har "INGEN" att vara med. 
Varför har du "INGEN" att vara med?

Det verkar som att du är ganska blyg, och det blir rimligtvis svårare när de andra redan har lite kontakter sedan innan. Men om du vill komma in i ett kompisgäng tror jag att du får lov att försöka, precis som dinkompis nämnde; se det som en utmaning. Det går inte att ponera att människorna i din omgivning alltid ska rulla ut den röda mattan och därmed bjuda in dig, på andra sidan är det jobbigt om de är alltför motsträviga och dryga också. Du får försöka prata med dem och komma över din blyghet. Det är inget unikt du är ute efter, vänskap och socialt liv är ett välkänt fenomen. Det finns liksom inte så mycket som kan gå fel egentligen. 

Annars återstår ett annat alternativ: Ta upp det med föräldrar, vänner eller lärare.


   
SvaraCitera

har lite samma problem. Jag löste det så att jag skolkade från no lektionerna och fick F ":)"


   
SvaraCitera

jag hade 1½ vän i gymnasiet och förblev ensam de lektioner vi inte delade. förstår att det känns jobbigt, men samtidigt kan det vara bra att lära sig leva solo ibland. se det som ett tillfälle att fokusera fullt ut på ämnet.


   
SvaraCitera