Aviseringar
Rensa alla

Känner sig män trängda när kvinnor tar mer plats?


Ämnesstartare

Tänker mig att det i grunden kanske är det att kvinnor tar allt mer plats som hos den manliga delen av jordens befolkning orsakar häftiga motreaktioner och antipatier riktade mot feminism och människor som offentligt yttrar feministiska åsikter. En ökande kvinnlig makt över samhällsutvecklingen upplevs som ett nära nog existentiellt hot mot den manliga dito, särskilt av de där alfa-hannarna som tycker det är så jävla viktigt att äga hela världen. Och problemet är förstås då inte att kvinnor tar plats, utan att män reagerar alldeles uppåt väggarna.

Vad tror ni? Inser förstås att det inte är en revolutionerande tanke jag kräks upp här, men tänker mig ändå att det kan vara intressant att diskutera, särskilt med antifeminister, som ju aldrig i livet skulle erkänna att det är en rimlig analys av sakernas tillstånd.

... är-inte-en-homogen-grupp-tugget undanbeds vänligt men bestämt! Och om ämnet redan diskuterats, vilket det säkert har: var då vänlig och länka till tråd!


   
Citera
Ämnesstartare

Beta-hannarna känner sig kanske trängda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, eller att bli ifrågasatte överhuvudtaget är nog provocerande.

men tkr det är konstigt att så snabbt man tar upp strukturella problem ex våldtäkter, våld i hemmet etc får man stora motargument såsom ''DET HÄNDER MÄN OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''  
varför måste det påpekas, snälla svara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket har samhället förändrats på dom senaste 20 åren? Har inte märkt att tjejer tar mer och mer plats eller nåt, förrutom att F! fått fler anhängare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De får ta så mycket plats de vill, men det är såna som gnäller om att ingen som släpper fram dem som ska hålla käften. Det stämmer ju inte, vi uppmuntrar ju såna som vågar ta för sig.


   
SvaraCitera

kakakaka:
ja, eller att bli ifrågasatte överhuvudtaget är nog provocerande.

men tkr det är konstigt att så snabbt man tar upp strukturella problem ex våldtäkter, våld i hemmet etc får man stora motargument såsom ''DET HÄNDER MÄN OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''  
varför måste det påpekas, snälla svara

Om man står för jämställhet så ska man stå för att båda parter ska få det bättre.

T.ex. fler kvinnor än men får hjälp efter en våldtäkt. Det är ofta så att män ska kunna klara sig själv medans kvinnan ska få stöd. Det är jätte bra att kvinnan får hjälp men man ska inte tycka att en misshandlad man inte behöver då lika mycket hjälp som en misshandlad kvinna (det ligger mer på en individ nivå men iaf).

Långt många fler män blir misshandlade än kvinnor. Det är ofta som det inte finns statistik för alla parter så det är ofta som man inte vet för att det inte blir anmält eller vad det nu kan bero på.


   
SvaraCitera

Jag tycker inte att någon ska ta mer plats än någon annan, åtminstone inte så att någon far illa av det eller tvingas till något.

Jag har inget problem med att kvinnor får en starkare roll i samhället, det är bra. Visst finns det vissa som inte tycker om det men jag står för ett jämnlikare samhälle iaf. Ingen ska utöva mer makt för sin egen påstådda vinning när andra och en själv i själva verket förlorar på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låt mig fras..era mig annorlunda, menar inte att man inte ska låta ohögljudda människor tala, menar att man ska skita i de som tar på sig offerkoftan och säger att de är så himla förtryckta (ironin är att de har mer medieutrymme än 99% av befolkningen), och att all kritik de får får de för att de har nåt speciellt kön, inte att de har efterblivna åsikter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: . Det är jätte bra att kvinnan får hjälp men man ska inte tycka att en misshandlad man inte behöver då lika mycket hjälp som en misshandlad kvinna (det ligger mer på en individ nivå men iaf).

herregud vem har tyckt det? feminism går på att båda ska ha det bra, krossa könsnormerna för att alla kön ska ha det bra, eftersom obviously så lider även männen av detta. (ex att ej våga anmäla när man blir misshandlad pga fegt, män ska vara starka och inte kunna påverkas av sånt trams m..)


   
SvaraCitera

kakakaka:

herregud vem har tyckt det? feminism går på att båda ska ha det bra, krossa könsnormerna för att alla kön ska ha det bra, eftersom obviously så lider även männen av detta. (ex att ej våga anmäla när man blir misshandlad pga fegt, män ska vara starka och inte kunna påverkas av sånt trams m..)

Jag tycker det. Jo fast det är ju ingen som gör något åt det. Män vågar anmäl men de normer som vi har ändrar inte på den rådande situationen plus att ta med det i statistiken. Det är sällan som man ser i tidningen att en man har blivit våldtagen när det i 99% av fallen bara står om en kvinna. Som man är det pinsamt om man har blivit våldtagen då det anses att en man ska kunna försvara sig mot förövaren. En man som blir tafsad av en kvinna men som inte vill det får snällt stå ut med det medans om en kvinna blir tafsad så är det värsta grejen. Det ska vara nolltolerans att tafsa på någon som inte vill det. Riktig jämställdhet värnar om alla parter och vissa som kallar sig feminister bryr sig mer om kvinnor än män varav namnet.


   
SvaraCitera
GraGo

kakakaka:
ja, eller att bli ifrågasatte överhuvudtaget är nog provocerande.

men tkr det är konstigt att så snabbt man tar upp strukturella problem ex våldtäkter, våld i hemmet etc får man stora motargument såsom ''DET HÄNDER MÄN OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''  
varför måste det påpekas, snälla svara

Men bevisa för en gångs skull att strukturerna finns då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: ''DET HÄNDER MÄN OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''  
varför måste det påpekas, snälla svara

Får man all uppmärksamhet och fokus hela tiden är det svårt att vara utan, ens en stund. Viktigt att slå ifrån sig när ens grupp som omväxling kritiseras också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: varav namnet.

Nej. Namnet kommer av att när rörelsen bildades kallades kvinnor och dessas förkämpar hånfullt för "feminister" och dåvarande kvinnorörelsen erövrade då begreppet åt sig själva, punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej. Namnet kommer av att när rörelsen bildades kallades kvinnor och dessas förkämpar hånfullt för "feminister" och dåvarande kvinnorörelsen erövrade då begreppet åt sig själva, punkt.

Var och när hände detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära: Var och när hände detta?

Artonhundratalet, Frankrike.


   
SvaraCitera