Aviseringar
Rensa alla

Kär utan svar.


Ämnesstartare

Mitt liv består i princip av problem och ett av dem är min kompis.

Den här killen har jag känt i ca 4 år, vi kan kalla honom för Johan. Han har alltid varit lite "på" eller vad man ska säga, men jag har alltid trott att det handlar om att få ligga som alla andra killar och har hållit det på kompisnivå hela tiden. För två år sedan blev jag tillsammans med en annan kille, honom kan vi kalla för Filip. Under hela tiden jag varit tillsammans med Filip så har Johan ändå hört av sig varenda dag, vi har umgåtts och han har alltid funnits där för mig och jag tycker om honom jättemycket eftersom han är en så fin vän. I somras hände en sak mellan mig och min pojkvän och jag gjorde slut men det har alltid varit lite fram och tillbaka sedan dess och jag älskar fortfarande honom trots att det just nu är helt slut.
Men nu till problemet, sedan det blev "officiellt" att jag och Filip gjort slut så har Johan visat allt mer intresse, klämmer in komplimanger i sms och kallar mig för "världens bästa" och "pärla" osvosv och när jag träffar honom så vill han alltid vara nära och kramas, träffas vi på fyllan så får jag inte gå någonstans utan att han ger mig en puss på kinden och allt dette trots att jag puttar undan honom och visar att jag inte vill någonting "sånt" . Har pratat med honom säkert fyra gånger om att jag inte vill någonting annat än att vara vänner och jag har trott att han förstått men tydligen inte.

Min fråga är, vad gör jag för att han ska förstå? Jag tycker om honom supermycket och jag har många gånger funderat på om det hade fungerat mellan oss men eftersom jag älskar någon annan så tror jag inte att det går, dessutom är vi otroligt olika och lever olika liv.

Tacksam för tips eller någons gamla erfarenheter av liknande saker.


   
Citera
time
 time

Du ska säga till killen på skarpen. Inte bara putta och säga att du bara vill vara vänner - nog för att det i normala fall faktiskt borde räcka mer än väl - men om han inte fattar så får du ta till tyngre artilleri. Säg att du mår dåligt av hur han beter sig och att du vill att han slutar omedelbart, annars kan han och du inte umgås mer. För det tycker jag faktiskt inte att du ska fortsätta göra om han inte skärper till sig. Eftersom du har sagt ifrån är det enda han gör nu att visa hur lite respekt han har för dig.

Det är din kropp och dina känslor och du ska ta vara på dig själv. Jag förstår att du kanske inte vill säga hejdå till en kompis men han behandlar dig faktiskt sjukt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har tagit honom åt sidan och förklarat att jag inte vill ha någonting annat är en vän, skrivit det på sms, sagt det i telefonen och ändå ringer han mig och säger hur mycket han saknar mig och för några veckor sen så var han på fest med sina kompisar. En av dem är tillsammans med min kompis och " Johan " hade berättat för min kompis att han är jättekär i mig och att han varit det länge och att han inte ser någon annan än mig. Det känns som att det är sånt man borde bli glad över men jag tycker det är superjobbigt att veta att han vill mer än jag, att jag inte kan krama honom och söka tröst utan att det ska betyda mer än en vänskaplig kram.

Jag tycker också att det är respektlöst att göra som han gör men kanske inte mot mig utan mot min gamla kille. Kan handla om mitt självförtroende eller nåt, men just nu är jag mest förvirrad..


   
SvaraCitera

Förklara rakt och tydligt vad du känner, fungerar inte det så är det bara att betrakta honom som fienden och hålla honom på avstånd.


   
SvaraCitera

Säg precis som du tycker. Tala klarspråk. KLARSPRÅK!


   
SvaraCitera
time
 time

RunOver:

Jag tycker också att det är respektlöst att göra som han gör men kanske inte mot mig utan mot min gamla kille.

Alltså... hur tänker du här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom känner varandra, även fast dom áldrig riktigt kommit överens. att "Johan" försöker få mig på nåt vis är ju lite respektlöst mot min gamla kille, vet inte om någon förstår hur jag menar. jag är inte riktigt stabil i mig själv och det enda jag vill är att ha en kompis jag kan lita på just nu, inte någon som försöker få mig till någonting annat.


   
SvaraCitera

Ärligt talat, om han angriper dig sexuellt genom att ta/pussa på dig när du sagt till honom att du inte vill, så bör du omedelbums bryta kontakten med honom.

Att han inte fattar att du inte kommer bli intresserad är illa nog - men att han inte respekterar din kroppsliga integritet är en varningsklocka på att du bör undvika honom.

Tänker att det bästa nog är att faktiskt säga till honom att "Du respekterar inte mig, och jag kan inte umgås med dig om jag inte kan vara säker på att bli respekterad. Vi kan inte umgås när du håller på så här." och sedan bryta kontakten med honom, i alla fall tillfälligt.

Sånt är givetvis svårt, men jag tror personligen att det är destruktivt för dig att umgås med honom i det här läget.


   
SvaraCitera