Aviseringar
Rensa alla

Kärlek är kärlek?


Ämnesstartare

Till er som säger att kärlek är kärlek, vad har ni för tankar om incest?Bara allmänt nyfiken.


   
Citera

har inga problem med incest om båda parterna mår bra av det och det är frivilligt.


   
SvaraCitera

fast är nog inte en sån som säger "kärlek är kärlek"


   
SvaraCitera

Så länge det är på någorlunda lika villkor har jag inga problem med det.


   
SvaraCitera
mynona

Folk brukar ofta anse att incest är synomymt med vuxna föräldrar  + minderåriga barn, och det är inte svårt att vara emot det. När det gäller vuxna syskon så får man väl fundera över varför det skulle vara fel om det är ömsesidigt, gäller vuxna personer och preventivmedel finns


   
SvaraCitera

Folk gör vad de vill. Är båda med på det så ser jag inget fel med det. 

Lagen mot incest som vi har i Sverige är en kvarleva från när vi styrdes av kyrkan. Att vi har kvar den motiveras som jag förstått det med att barn som kommer till från incest-förhållanden löper högre risk att inte komma ut "friska". 

Med den logiken borde det även finnas lagar mot att individer med ärftliga sjukdomar skaffar barn, vilket jag har svårt att tro att många skulle gå med på. 


   
SvaraCitera
mynona

Buddah: Lagen mot incest som vi har i Sverige är en kvarleva från när vi styrdes av kyrkan. Att vi har kvar den motiveras som jag förstått det med att barn som kommer till från incest-förhållanden löper högre risk att inte komma ut "friska".

Då utgår man från att man skaffar barn bara för att man har sex. I så fall borde lagen endast förbjuda avel, inte sex. 


   
SvaraCitera

mynona: Då utgår man från att man skaffar barn bara för att man har sex. I så fall borde lagen endast förbjuda avel, inte sex.

Finns ett par kvarlevor från våra kristna dagar i form av lagar som inte är speciellt logiska. Ser inte hur man skulle kunna förbjuda "avel" där heller - precis som att det blir svårt att förbjuda det för andra grupper där risken är hög ett eventuellt barn får defekter. 


   
SvaraCitera
mynona

Buddah: Finns ett par kvarlevor från våra kristna dagar i form av lagar som inte är speciellt logiska. Ser inte hur man skulle kunna förbjuda "avel" där heller - precis som att det blir svårt att förbjuda det för andra grupper där risken är hög ett eventuellt barn får defekter.

Jag är inte säker på att kyrkans argument mot incest var just detta med att evkomman blev skadad, där handlade det mer om synd och bibelcitat än om något såpass relativt förnuftigt som att avkommans hälsa blev defekt- argumentet med skadad avkomma var nog mer ett senare påfund. Jag för min del propagerar inte för förbud i något fall, men tycker spontant att de som ser detta med skadad avkomma som ett argument borde arbeta för ett förbud mot att man skaffar barn genom incestuös sex, snarare än att förbjuda sex som sådant. Det vore mer logiskt enligt det resonemanget och fullt genomförbart i vår moderna prevetentimedelsepok, om än motbjudande


   
SvaraCitera

Hat är hat.


   
SvaraCitera

Jag är inget fan av incest.


   
SvaraCitera

Kärlek behöver inte alltid innebära att man ligger med varandra. Finns olika sorters kärlek, bara att svenska språket är fattigt i sitt ordförråd för just ordet kärlek.


   
SvaraCitera

mynona: Jag är inte säker på att kyrkans argument mot incest var just detta med att evkomman blev skadad

Nä, det menade jag inte heller. Sade att det var motiveringen för att behålla lagen idag. Kyrkans anledning till att från början instifta lagen hade väl som du säger med något bibelcitat att göra. 


   
SvaraCitera
reben

tror ej d1a ngnsin kmr bli socialt acceptabelt så äcklas men struntar väl i va du tänker göra med din syrra.


   
SvaraCitera
mynona

Buddah:

Nä, det menade jag inte heller. Sade att det var motiveringen för att behålla lagen idag. Kyrkans anledning till att från början instifta lagen hade väl som du säger med något bibelcitat att göra. 

ok, där har du nog rätt. som sagt, tycker det är märkligt att folk som använder sig av det argumentet inte förstår att vi har preventivmedel idag och kan ha sex utan att skaffa barn, friska eller inte


   
SvaraCitera