Aviseringar
Rensa alla

Kärlek som i romaner


Ämnesstartare

Ni som har läst riktiga kärleksromaner som till exempel harlequin. Ni vet hur stark och passionerat det är. Jag älskar dem här historierna och har så klart alltid velat ha ett sådant förhållande. Men går det verkligen? Jag börjar fundera på om jag helt enkelt letar efter något som inte existerar. Är det någon som upplevt sådan kärlek? Existerar det verkligen eller är det bara en dröm som vissa bestämt sig för att skriva om?


   
Citera

ta och hugg närmsta snyggingen o prova


   
SvaraCitera

Jo de finns, men de slutar aldrig bra. Om du vill se hur en äkta kärleksrelation fungerar så ska du se på The Office.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra915:

Jag älskar dem här historierna och har så klart alltid velat ha ett sådant förhållande. Men går det verkligen?

Klart det finns, dock är det nog inte lätt (speciellt inte för tjejer) att hitta en partner med samma värderingar.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Klart det finns, dock är det nog inte lätt (speciellt inte för tjejer) att hitta en partner med samma värderingar.

huh, hur menar du då? värderingar har väl inte så mycket med kön att göra, eller?


   
SvaraCitera

Sandra915:

Ni som har läst riktiga kärleksromaner som till exempel harlequin

Har inte läst, men tack för tipset [crazy] Vill läsa såna romaner, kan du rekomendera några?
Hehe helt off topic..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

värderingar har väl inte så mycket med kön att göra, eller?

Nej det är givetvis olika för varje individ, men vi har ändå biologiska grunder som smittar av oss hur vi funkar.

Snacket om killar är players och tjejer är horor har ju tagits upp förr och har ju med våra ''roller'' att göra.

Män vill generellt sprida sina gener runt bland så många tjejer som möjligt medans tjejer generellt letar efter en man vars gener bidrar till bäst avkomma och är stark och hälsosam nog att ta hand om modern och barnet.

Detta smittar säkert av sig kring hur det ser ut bland killar och tjejer som söker partner.

Jag vet många tjejer som drömmer om ''the notebook romansen'' men skulle säga att det blir svårt att hitta.

Sedan att vår moderna tid har ändrat vår syn på sex då en man och en kvinna-normen suddas ut.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Män vill generellt sprida sina gener runt bland så många tjejer som möjligt medans tjejer generellt letar efter en man vars gener bidrar till bäst avkomma och är stark och hälsosam nog att ta hand om modern och barnet.

Detta kan dock diskuteras eftersom att det är ett väldigt etnocentriskt påstående och samhället ändras väldigt fort idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du hittar inte kärlek, kärlek hittar dig [blush] höh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Detta kan dock diskuteras eftersom att det är ett väldigt etnocentriskt påstående och samhället ändras väldigt fort idag.

Tja jag tror på det biologiska synsättet, om man tänker efter så grundar sig så mycket av vårt betéende av det faktum att vi är djur kort sagt. Vi är djur med en täckmantel av att vi är civiliserade och smarta.

Sedan förändras ju givetvis synen med hur samhället utvecklas men tror ändå att de biologiska grunderna ligger där hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag tror inte det existerar på samma vis. Tror det inte förrän det händer.


   
SvaraCitera

Kärlek finns, men inte i den övernaturliga formen som vissa tror.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Sedan förändras ju givetvis synen med hur samhället utvecklas men tror ändå att de biologiska grunderna ligger där hela tiden.

Då har du inte stort perspektiv nog. Synen på kärlek, sex och relationer är långt ifrån homogena och varierar väldigt mycket från kultur till kultur. I vårt naturtillstånd så är inte alla killar players och alla tjejer lyxhoror. Exempel på detta finns t.ex. i böcker som Sex and Temperament in Three Primitive Societies av Margaret Mead.

Att det är något "biologiskt" för killar att så sin säd så mycket som möjligt är bara ren misinformation; på vissa platser så är det mycket mer optimalt att bilda en familj med bara en tjej istället för att ha barn med flera.


   
SvaraCitera

Sandra915:

harlequin

inte läst

Sandra915:

Men går det verkligen?

Sandra915:

Är det någon som upplevt sådan kärlek? Existerar det verkligen eller är det bara en dröm som vissa bestämt sig för att skriva om?

Det beror väl på hur mycket krav man hur och när man nöjer sig - vilket perspektiv man ser det från osv.
Men, vissa påstår att det aldrig kan bli perfekt
anser att man är bitter då, haha nerå men... Visst kan det verkliga livet bli djävligt romantiskt och det kan uppkomma mycket drama, varför inte lix ?


   
SvaraCitera

Ja, du och alla andra tjejer kan sluta drömma och börja leva i verkligheten istället.


   
SvaraCitera