Aviseringar
Rensa alla

Kärlek som i romaner


Ämnesstartare

Mawns:

Att det är något "biologiskt" för killar att så sin säd så mycket som möjligt är bara ren misinformation; på vissa platser så är det mycket mer optimalt att bilda en familj med bara en tjej istället för att ha barn med flera.

På vissa platser ja. Det finns massor med olika variationer i olika kulturer, men vi är biologiska varelser som rent generellt vill föra våra gener vidare.

''Det antal barn en kvinna kan föda under sin livstid är starkt begränsat. Varje graviditet innebär för kvinnan en avsevärd investering i form av tid och energi. Det är följaktligen av största vikt att allt blir rätt. Först gäller det att kvinnan själv har sådana egenskaper som gör att hon klarar av graviditetens och moderskapets vedermödor. Det gäller också för kvinnan att välja partner med största urskiljning. Denne bör dels ha sådana egenskaper som gynnar avkommans överlevnad och fortplantning, dels ha vilja och förmåga att skydda kvinnan och den gemensamma avkomman efter födseln.

En man däremot, kan under sin livstid få ett mycket stort antal barn. Varje befruktning innebär för mannen endast en mycket begränsad energiinsats. Mannen behöver sålunda inte vara särskilt selektiv i sitt val av partner. Om han ena dagen befruktar en kvinna med mindre gynnsamma överlevnadsegenskaper kan han bara några timmar senare befrukta en annan kvinna med bättre egenskaper. Detta gör att det inte blir lika viktigt för mannen att vara selektiv i sitt val av sexualpartner. Tvärtom – ett polygamt beteende kan vara gynnsamt på det sättet att mannen därigenom ökar sina chanser att sprida sina gener.''

http://www.transmittorn.com/nr_13_special/art5.htm


   
SvaraCitera

Sandra915:

kärleksromaner som till exempel harlequin

Tror inte att det finns, nej. De är skrivna av gifta tanter som lever ut sina romantiska fantasier genom skriften. Till exempel fungerar inte förhållanden som de gör i den sortens böcker. Om du tänker på det så har huvudpersonerna aldrig allvarliga samtal, utan endera så hatar de varandra eller så älskar de varandra. De reder sällan ut någonting. Någon undersökning gjordes som visade att människor som läste romantiska böcker eller såg romantiska filmer hade mindre chans att ha ett lyckat förhållande. Tyvärr kan jag inte hitta källan så äh ^^'.

Det vore underbart att bli så himlastormande kära som folk blir i böcker och filmer, men jag tror tyvärr inte att det är möjligt.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Tvärtom – ett polygamt beteende kan vara gynnsamt på det sättet att mannen därigenom ökar sina chanser att sprida sina gener

Varför skulle det där vara sant bara för att det står skrivet? [confused] Jag orkade inte läsa hela artikeln men han säger väl att detta bara är ett möjligt scenario, inte något som händer i verkligheten? Vi lever i ett postmodernt samhälle, det är inte som att killar går runt och gör tjejer gravida till höger och vänster. Förr i tiden så har det kanske stämt, för ett tiotusental år sedan när vi inte var mycket mer än djur, men iochmed samhället så har det förändrats.

Granska texten och försök att hitta dess plats i dagens samhälle:

FreeWay89:

Denne bör dels ha sådana egenskaper som gynnar avkommans överlevnad och fortplantning, dels ha vilja och förmåga att skydda kvinnan och den gemensamma avkomman efter födseln.

FreeWay89:

r. Om han ena dagen befruktar en kvinna med mindre gynnsamma överlevnadsegenskaper kan han bara några timmar senare befrukta en annan kvinna med bättre egenskaper.

Hur passar det här in i dagens samhälle? Stämmer det ens överrens med hur det är idag? Brukar män befrukta två kvinnor på samma dag? Jag tvivlar inte på att det är möjligt, men jag tvivlar på att det händer ofta. På samma sätt så tvivlar jag också på att kvinnor tänker på det sättet som står, dels eftersom att jag får ligga sjukt ofta och är lat, oseriös, pacifistisk och allmänt chill. Det där stämmer inte med att kvinnor skulle välja en partner som "skyddar kvinnan och dess avkomma" och jag skulle knappast kalla "lat" för en god egenskap.

Samhället skapar människan. Det artikeln tar upp handlar om människan i något slags vilt stadie där han inte influeras av media eller utomstående källor, det vill säga t.ex. små hålor i Skåne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vi lever i ett postmodernt samhälle, det är inte som att killar går runt och gör tjejer gravida till höger och vänster.

Inte?
Skillnaden är väl snarare att vi tagit kontrollen över barnaskapandet genom preventivmedel.

Mannens sexualdrift är mycket högre hos mannen än hos kvinnan.
Prostitution och Porr tex är områden är de flesta användare är män.

Mawns:

Förr i tiden så har det kanske stämt, för ett tiotusental år sedan när vi inte var mycket mer än djur, men iochmed samhället så har det förändrats.

Hur?
Vart har vi slutat beté oss som djur? [confused]

Mawns:

Brukar män befrukta två kvinnor på samma dag?

Tror de flesta killar inte får befrukta någon i den uträckningen.
Det är ju oftast en handfull män som får majoriteten av alla kvinnor.

Mawns:

Det där stämmer inte med att kvinnor skulle välja en partner som "skyddar kvinnan och dess avkomma" och jag skulle knappast kalla "lat" för en god egenskap.

Säg inte det [wink]

http://www.cracked.com/article_18595_6-slacker-behaviors-that-science-says-are-g...

Mawns:

Samhället skapar människan. Det artikeln tar upp handlar om människan i något slags vilt stadie där han inte influeras av media eller utomstående källor, det vill säga t.ex. små hålor i Skåne.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Samhället skapar människan. Det artikeln tar upp handlar om människan i något slags vilt stadie där han inte influeras av media eller utomstående källor, det vill säga t.ex. små hålor i Skåne.

Håller på att se filmen nu, den verkar väldigt bra!


   
SvaraCitera

Mawns:

Håller på att se filmen nu, den verkar väldigt bra!

Dock så verkar det som att killen som gör filmen inte förstår att olika folk har olik smak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Håller på att se filmen nu, den verkar väldigt bra!

Den är väldigt bra. Mycket Desmond Morris videor som givit mig mer insikt i hur vi är som biologiska varelser och hur det fungerar med oss som mänsklig art.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Den är väldigt bra. Mycket Desmond Morris videor som givit mig mer insikt i hur vi är som biologiska varelser och hur det fungerar med oss som mänsklig art.

Mycket bra film [y]

FreeWay89:

Vart har vi slutat beté oss som djur? [confused]

Det ser du väl i filmen? Vi är väldigt mycket annorlunda från andra djur, rent sexuellt.

FreeWay89:

Inte?

Nej, uppenbarligen inte. Inte bland någorlunda medelklass åtminstone (det vill säga bland de som inte är white trash). Vad jag vet så är det inte jättemånga som får barn med mer än två tjejer, och därför faller hela systemet. Dessutom så brukar inte killar som är nöjda med sina kärleksförhållande ha sex med fler än en tjej; detta även om de känner en instinkt till att göra det. Som du bland annat ser i filmen så är det något inhumant, något som folk skäms över, att ha sex med någon annan i smyg.

Det är just det här det handlar om: att vara mänsklig. Detta är inte något inneboende i oss, detta handlar om memetik och moral. Precis som att känna medlidande (något vi är kapabla till att känna) så är trohet något som vi måste välja att känna, genom att analysera, tänka och förstå. Inte genom instinkt, men genom insikt.

FreeWay89:

Mannens sexualdrift är mycket högre hos mannen än hos kvinnan.
Prostitution och Porr tex är områden är de flesta användare är män.

Bah, det där är generaliserande, jag känner vissa män med svagare sexualdrift än vissa kvinnor. Det har inte enbart med kön att göra, även om det spelar en roll. Detta är inte heller något som är statiskt: det kan ändra sig från kultur till kultur, och även från århundrade till århundrade.

Vi lever inte längre i en tid där man ska tro på en forskares åsikter. Man ska ta del av hans ord, analysera dom, tänka på dom, glädjas av dom. Men bara för att en sak han säger är sant betyder inte att han har rätt i allt. Alla har fel i något, även Desmond Morris, och jag vet många antropologer som skulle kritisera honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Webbitch:

De reder sällan ut någonting. Någon undersökning gjordes som visade att människor som läste romantiska böcker eller såg romantiska filmer hade mindre chans att ha ett lyckat förhållande. Tyvärr kan jag inte hitta källan så äh ^^'.

Kan nog tro på den undersökningen. Lite det jag är rädd för att jg har så höga förväntningar att jag förstör det som är bra.


   
SvaraCitera

Sandra915:

Existerar det verkligen eller är det bara en dröm som vissa bestämt sig för att skriva om?

Svaret på din fråga är nej, det är bara fantasi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra915:

Men går det verkligen? Jag börjar fundera på om jag helt enkelt letar efter något som inte existerar. Är det någon som upplevt sådan kärlek? Existerar det verkligen eller är det bara en dröm som vissa bestämt sig för att skriva om?

haha där har du mej i ett nötskal.... jag gick oxå in i mitt första och enda förhållande med alla dessa moraler om hur man "ska" vara i ett förhållande. Men det gjorde mej ju faktiskt bara deprimerad, för INGET är som på film lr i böckerna. Om man nu int blir ihop med värsta romantikern.... men jag tror int många killar är funtade så, mestadels bara tjejer?
Bästa förhållandet har jag fått igenom att visa min kärlek så mycket jag vill, men inte ställa allt för höga krav på hur jag vill att han visar sin. Alla visar sin kärlek på olika sätt och olika mycket, krav och föreställningar krachar oftast bara i bråk å tårar.


   
SvaraCitera

Sandra915:

Kan nog tro på den undersökningen. Lite det jag är rädd för att jg har så höga förväntningar att jag förstör det som är bra.

Jag tror mest på att det beror på att i sådana böcker och filmer behöver de inte prata för att reda ut sina bekymmer, utan ödet gör det åt dem. Och så fungerar det ju inte riktigt i verkligheten. [wink]


   
SvaraCitera