Aviseringar
Rensa alla

Kärlek utan ögonkastet?


Ämnesstartare

tycker samma som ohYEA_


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Alltså, det är en uppfattning man skapar av personen som man blir intresserad utav.

I praktiken inte skiljt från den uppfattning man får vid ett möte med en människa in-real-life.
Dvs, bara för att man möts i verkligheten, så är denna uppfattning inte mer sann än den man får på annat vis. Det är bara olika input.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, motivera (Du röstade på detta alternativ)

Då blir man isf kär i utseendet, det är väl knappast riktig kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Dvs, bara för att man möts i verkligheten, så är denna uppfattning inte mer sann än den man får på annat vis. Det är bara olika input.

Ja precis, men om man syftar på att småsaker som leendet, beröringen och rösten har väldigt stor inverkan så är det ju en skillnad. Men tydligen är människan kapabel att bilda uppfattningar om så mycket mer än så, underskatta inte människan med andra ord. Det går uppenbarligen att fatta intresse och få känslor för någon man inte träffat. Det är ju egentligen samma om man ser någon på bussen flera gånger som man tycker är snygg, man blir intresserad med andra sinnesintryck bara.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Ja precis

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

har själv blivit det tror jag
iaf så kan man känna att "när jag träffar den här personen kmr jag bli kär" typ så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Haha, så man ska vänta tills personen blir kär istället och sen nobba?

De hör inte ihop. Det är inte säkert eller ens troligt att någon blir kär i en förälskelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej trodde det stod kärlek vid första ögonkastet. Hade fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

De hör inte ihop. Det är inte säkert eller ens troligt att någon blir kär i en förälskelse.

Det är därför jag blir cp. Vart går gränsen lixom... Kan man säga jag älskar dig när man är kär för nu är det inte bara pirrigt längrr, utan nu är det djupare o på riktigt? [confused][confused][confused][confused]

hatar att människor ska sätta begrepp på precis allt!! (heheh)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

hatar dedär, fattar aldrig skillnaden mellan dem o alla säger olika.

Kärlek eller förälskelse?
Det kan vara svårt att veta om du verkligen är kär. Kanske är du förälskad, bara lite intresserad eller kanske mest tänd. Ena dagen kan du känna dig förälskad i en person för att nästa dag vara jätteförälskad i en annan. Är det då kärlek?
Många tycker att kärlek är först när man känner varandra väl och accepterar varandras bra och dåliga sidor medan andra tror på kärlek vid första ögonkastet. Vad som är kärlek eller inte kan bara du själv avgöra. Kärleken är individuell och ingen har rätt att säga att det ska vara på det ena eller andra sättet.

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Vad som är kärlek eller inte kan bara du själv avgöra. Kärleken är individuell och ingen har rätt att säga att det ska vara på det ena eller andra sättet.

XD okejdå

ohYEA_:

Men jag gillar inte att man begränsar kärlek till de två begreppen, det finns så många omständigheter och förhållanden att man kanske inte ens kan identifiera sig med någon utav dem.

håller ju med! [blush]

Nintendo:

Många tycker att kärlek är först när man känner varandra väl och accepterar varandras bra och dåliga sidor medan andra tror på kärlek vid första ögonkastet.

kärlek som kärlek people!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Det är därför jag blir cp. Vart går gränsen lixom... Kan man säga jag älskar dig när man är kär för nu är det inte bara pirrigt längrr, utan nu är det djupare o på riktigt? [confused][confused][confused]

Det måste man ju känna efter själv. Men om man känner att man är totalt galen i någon som man knappt känner är det troligen en förälskelse. Också om det är något som snabbt går över. Förälskelser är mer krävande.

ohYEA_:

hatar att människor ska sätta begrepp på precis allt!! (heheh)

Hur ska man kunna förklara något utan ord och begrepp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det måste man ju känna efter själv. Men om man känner att man är totalt galen i någon som man knappt känner är det troligen en förälskelse. Också om det är något som snabbt går över. Förälskelser är mer krävande.

men okej, om vi förstår vad förälskelse är. vad innebär då att vara kär?

Nachac:

Hur ska man kunna förklara något utan ord och begrepp?

- ja e kär i dig
- ja e förälskad i dig
- ok vi väntar tills du blir kär, SKA GÖRA DIG KÄR
*lever under ständigt press tills de dör av det*

människan vill ha kontroll. ju noggrannare begrepp definieras desto jobbigare blir livet att leva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

men okej, om vi förstår vad förälskelse är. vad innebär då att vara kär?

Det beror på hur vetenskaplig respektive romantisk man vill vara[zzz]

ohYEA_:

människan vill ha kontroll. ju noggrannare begrepp definieras desto jobbigare blir livet att leva.

Meh. Vi måste ju ha ord för olika saker. Ord uppstår när de behövs, därför finns inga onödiga ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det beror på hur vetenskaplig respektive romantisk man vill vara[zzz]

hur vetenskaplig respektive romantisk var du när du förklarade förälskad? exakt! hit it!

Nachac:

Meh. Vi måste ju ha ord för olika saker. Ord uppstår när de behövs, därför finns inga onödiga ord.

med ny teknik kommer nya möjligheter, sure. men det är fortfarande kontroll "jag måste veta vad du känner för att detta ska funka!!" ibland är det även överflödig kontroll som bara förvirrar en människa.. "vad är meningen med livet??" också något som människan bara förvirrat sig i, av explainable reasons.


   
SvaraCitera