Aviseringar
Rensa alla

Kärnkraft


Ämnesstartare

Tänkte nån insatt kunde spåna lite..

Håller på med projekt om kärnkraft i skolan, och det är en sak jag inte får tag på så bra information om.

Det finns ju personer och partier i Sverige som vill avveckla kärnkraften, men om man bara har vindkraft, solkraft och vattenkraft, var gör man då när det är -25 grader i januari och det är mörkt, vindstilla och vattnet är fruset?

Liksom kärnkraft är det enda som fungerar dygnet runt, året runt och med full kraft (<- humor [wink]).. Behöver man inte kärnkraften som backup i alla fall? Eller skall man köra fossila bränslen då eller vad är tanken? Och med den globala uppvärmningen som hotar är ett nytt tjernobyl att föredra framför global miljökollaps?

Hur resonerar kärnkraftsmotståndarna! (om det finns någon sådan här då [crazy])


   
Citera
Ämnesstartare

Solpaneler i Sahara [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Det finns ju personer och partier i Sverige som vill avveckla kärnkraften, men om man bara har vindkraft, solkraft och vattenkraft, var gör man då när det är -25 grader i januari och det är mörkt, vindstilla och vattnet är fruset?

Dom vet inte hur man ska lösa det för dom kan inte tänka så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

vindstilla

Existerar ej där jag bor.


   
SvaraCitera

skitsystem:

Existerar ej där jag bor.

Nä, fy fan vad det blåser i år :l
Helvette.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är väl inte vindstilla bara för att det är vinter? eller va :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Nä, fy fan vad det blåser i år :l

De senaste dagarna har varit mycket värre än vanligt.


   
SvaraCitera
Åtta

Hav och rörligt vatten fryser sällan, det är aldrig vindstilla till havs, och solen lyser konstant.

Här kan du läsa på: http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy

Jag är ingen kärnkraftsmotståndare som så, men det är ingen kraftkälla som vi kan räkna med att använda i det långa loppet.


   
SvaraCitera

skitsystem:

mycket värre än vanligt

Ja, är inte glad :c
Mina öron trillar av + förkyld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köpa från utlandet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

är väl inte vindstilla bara för att det är vinter? eller va :s

Nej, men man kan ju inte räkna med att det skall blåsa mycket hela vintern heller.

Åtta:

Hav och rörligt vatten fryser sällan, det är aldrig vindstilla till havs, och solen lyser konstant.

Nja alltså, tillströmningen till kraftverksdammarna avsatnnar ju på vintern, så man kan ju inte köra för fullt hela vintern för då tar vattnet slut i magasinen. I norra europa är det ganska dåligt med effektiva soltimmar på vintern och visserligen blåser det lite mer på vintern i sverige, men det är ju knappast stabilt och pålitligt. Kan du garantera Sandviks stålverk att dina vindsnurror kan leverera el om 10 dagar?

Alltså jag har svårt att se hur ett kallt och industritungt land som sverige kan klara sig på enbart förnyelsebar energi som vi känner till den idag, den är helt enkelt inte tillräckligt pålitligt och jämn i sin energiproduktion.

Myksa:

Köpa från utlandet?

Hur många av våra grannar har överskott på ekologisk el på vintern? Svensk kärnkraft måste väl ändå vara bättre än Litauisk? Det är ju ganska hycklande att göra sig beroende av utlänsk kärnkraft och sen kalla sig 100% ekologisk och förnyelsebar när man i själva verkat inte alls klarar sig utan olja och uran, bara det att man köper det av något annat land så det skall se bra ut för politikerna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Nej, men man kan ju inte räkna med att det skall blåsa mycket hela vintern heller.

inte hela sommaren heller ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

inte hela sommaren heller ju

Nej det är ju hela poängen, man kan ju inte vara helt beroende av vindkraft, jag menar det är ju inte helt ovanligt att det är mörkt och vindstilla på nätterna, då det är som kallast juh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Nej det är ju hela poängen, man kan ju inte vara helt beroende av vindkraft, jag menar det är ju inte helt ovanligt att det är mörkt och vindstilla på nätterna, då det är som kallast juh.

Vi är ju inte beroende av endast vindkraft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Det är ju ganska hycklande att göra sig beroende av utlänsk kärnkraft

Ja men det är så det måste bli om vår el inte räcker till. Sedan kanske vi kan arbeta för att köpa förnyelsebar el framför fulel.
Jag gillar kärnkraft kan jag tillägga. Eller det är inte bra men det bästa alternativet.


   
SvaraCitera