Forumet - Kalla kriget

Kalla kriget

581 0 26
Jag har två frågor angående kalla kriget. själva har jag hittat många svar men skulle bli tacksam om jag fick era svar med.
1) vilka kalla krigskonflikter skedde var och när?
2) skriv två ledande tankegångar i respektive styre i det kommunisktiska och kapitalistiska sfärrerna?

Spana också in:

Imgood:

vilka kalla krigskonflikter skedde var och när?

De konflikter som generellt är mest uppmärksammade var ju Koreakriget (1950-53) och Vietnamkriget (1959-75). Där är det viktigt att komma ihåg att USA och Sovjetunionen aldrig krigade direkt mot varandra, dem krigade alltid via något annat land.

Imgood:

skriv två ledande tankegångar i respektive styre i det kommunisktiska och kapitalistiska sfärrerna?

Planekonomi i öst och marknadsekonomi i väst.
Realisten:

Planekonomi i öst och marknadsekonomi i väst.

Båda länderna hade en blandekonomi. Dock hade kapitalisterna självklart mer privataföretag än kommunisterna. I Sovjetuninonen var det möjligt att starta små företag, som till exempel, frisör salonger, små livs etc.

Ett tredjevärldskrig var ju vädligt nära på bryta ut under Kubakrisen.
Realisten:

Alla företag var ägda av staten inom Sovjet. I vissa fall märktes det kanske inte, men staten var alltid inblandad.

Små privata företag som till exempel frisörsalonger, små kiosk osv. fanns i Sovjet. Dessa var EJ ägda av staten, men självklart var staten inblandad. Det är ju så överallt, i Sverige till exempel. Företag får ju inte göra vad dom vill bara för att dom är privatiserade, någon måste kontrolera dom.
Realisten:

Jo dem var visst ägda av staten, och staten hade makten att ingripa och styra denne butik till vilka intressen dem ville. Knappt någonting fick privatiseras.

Inte sant. Ända skillnaden med hur det är idag är att företagen inte fick bli allt för stor och man fick betala högre skatt än dom andra.