Aviseringar
Rensa alla

Kallad till förhör för spritinnehav ( behöver få svar )


Ämnesstartare

Hejsan. Skapade en tråd för några månader sen här om att jag hade blivit tagen för spritinnehav, och att dom skulle kalla mig till förhör. Och eftersom de hade tagit sådan här lång tid så trodde jag de var långt glömt. Men idag fick jag brevet att jag är kallad till förhör nästa vecka. Så nu är min fråga, hur går ett sådant till? Vad frågar dom för frågar, vad tror ni sannerligen kommer hända? Har aldrig blivit fälld för sådant här förut eller för droger etc. Sen en annan sak jag hade velat veta är om dom tänker fråga frågor om droger? Om jag tagit något och att dom kanske vill ta pisse test? Jag har väl all rätt att säga att de har inte alls med denna saken att göra, så jag förstår inte varför ni frågar frågan, typ.

Någon som har blivit kallad på ett sådant här förhör som kan göra min fredag lugnare?


   
Citera

du behöver inte gå till ett förhör ifal du inte vill. det finns inget olagligt i att vägra ett förhör. dock kan du bli hämtad av polisen ifall du vägrar, så jag personligen valde att gå till förhöret.

du behöver inte uppge något annat än ditt namn och personnummer för att bevisa att det verkligen är du de förhör. ta med id-kort eller pass.

du kan välja att inte säga ett knyst under hela förhöret. du kan göra det tydligt att du inte tänker säga något. eller så kan du prata. det är helt upp till dig.

ifall de ber om drogtest så har du rätt att vägra. dock ser jag inte varför de skulle vilja drogtesta dig. ifall du vägrar så kan de ta blodprov.

du kommer att få möjlighet att erkänna brottet. du kommer även att få frågan ifall du vill ta upp det i domstol eller ifall du accepterar böter. jag valde att ta upp det i rätten. det är även möjligt att de helt släpper målet ifall du kräver att det tas i domstol.


   
SvaraCitera

de här är menade att delas ut vid demonstrationer och är därför utformade därefter, men de kan ge viss information: http://alltatalla.com/filer/haffakort.pdf


   
SvaraCitera

Finns inget brott att erkänna. Vad ska de dömma dig för? Det är inte olagligt för dig att hantera alkohol så länge du inte gett eller sålt det till någon annan (oavsett dennes ålder, man får inte sälja alkohol om man är under 20).

Troligen tänker de försöka få reda på vem som gav det till dig, för det är bara det som är olagligt. Att som minderårig inneha eller dricka alkohol är inte något brott.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad jag kan se så är det inte olagligt iaf, här är lagen. Om någon kan hitta något annat vore det intressant.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Vad jag kan se så är det inte olagligt iaf, här är lagen. Om någon kan hitta något annat vore det intressant.

haha, jag borde ha kollat upp om brottet ens existerade innan jag skrivit mitt inlägg. nu känns det ju lagom lönt att vägra säga något. [blush]


   
SvaraCitera

iosib:

nu känns det ju lagom lönt att vägra säga något. [blush]

Han kan fortfarande vägra att avslöja vem langaren är, om han nu skulle vilja det. Det är ju troligen det de kommer fråga.

-----------------

Till OP: Se till att inte låta dig bli hotad av dem heller. Poliser kan ha ett ganska hotfullt sätt, men de har inte rätt att göra någonting mot dig egentligen, förutom att kontakta dina föräldrar och möjligtvis soc. Är du över 18 nu så har de inte ens rätt till det tror jag.

Nu ogillar jag ju generellt sett lagning, och är själv väldigt petig med sådant (skulle aldrig köpa ut vodka åt en 17-årig kille och lämna honom vind för våg med det), men som sagt: Var medveten om dina rättigheter. Du har troligen inte begått något brott alls, och således kan de nästan inte tvinga dig till någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, tack för svaren. Men återstår fortfarande frågan om dom kommer fråga något om droger överlag eller urinprov. De svaret behöver jag få veta innan ikväll [rolleyes]


   
SvaraCitera

ChosenByDestiny:

Men återstår fortfarande frågan om dom kommer fråga något om droger överlag. De svaret behöver jag få veta innan ikväll [rolleyes]

Det är ju rätt dumt att knarka ikväll om du ska in på polisförhör snart.


   
SvaraCitera

Stringburka:

knarka

[crazy]


   
SvaraCitera

iosib:

[crazy]

?


   
SvaraCitera

Stringburka:

?

finaste verbet i svenskan. så otroligt intetsägande men ändå med tyngd.


   
SvaraCitera

iosib:

så otroligt intetsägande men ändå med tyngd.

Jepp. "Bruka narkotikaklassade preparat" är jävligt jobbigt att säga, folk vet vad "knarka" betyder. Iaf alla som sitter på den här sidan.


   
SvaraCitera

Herregud det är inte olagligt att ha sprit och om du är underårig så brukar dom ta den och kontakta föräldrarna....


   
SvaraCitera

ChosenByDestiny:

tagen

Hur lyckas man?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera