Aviseringar
Rensa alla

Kallad till tingsrätten ang. försök till stöld


al capone:

Dagsböter som gäller isåfall? Eller är det en standardiserat summa? Min far och även socialen uppenbarligen kommer vara närvarande så tvivlar på att jag kommer få fler samtal när detta väl är utredat. 

Vet ej om dom går på hur mycket lön dina päron har, men summan är väl nån tusenlapp om du har tur. Bara o be om förlåtelse så äre lunch.


   
SvaraCitera
time
 time

Det går hur lätt som helst att hitta denna tråd. En enda Google-sökning i princip. Nämndemän googlar också för att se om något fall de ska närvara i har diskuterats på nätet. Glad Att ljuga i rätten är också straffbart, och har motparten vittnen som kan berätta om att du uppträdde nervöst när du blev påkommen (på det sätt någon som stjäl gör) så blir det svårt att få igenom en historia där du nonchalant bara tog med paddan för att lämna tillbaka den senare.

För din egen skull, tala sanning och försök inte överdriva något i rätten. Att dyka upp i dyra kläder behöver inte väcka sympati eller ge den effekt du önskar heller. Att bli fälld för mened utöver stöld är betydligt värre för någon som satsar på en karriär inom juridik än "bara" stöld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Det går hur lätt som helst att hitta denna tråd. En enda Google-sökning i princip. Nämndemän googlar också för att se om något fall de ska närvara i har diskuterats på nätet. Glad Att ljuga i rätten är också straffbart, och har motparten vittnen som kan berätta om att du uppträdde nervöst när du blev påkommen (på det sätt någon som stjäl gör) så blir det svårt att få igenom en historia där du nonchalant bara tog med paddan för att lämna tillbaka den senare.

För din egen skull, tala sanning och försök inte överdriva något i rätten. Att dyka upp i dyra kläder behöver inte väcka sympati eller ge den effekt du önskar heller. Att bli fälld för mened utöver stöld är betydligt värre för någon som satsar på en karriär inom juridik än "bara" stöld.

Märker att du har ingen aning om vad du snackar om. Jag som tilltalad har ALL rätt att ljuga, förvränga, tiga, eller tala sanning, det väljer jag själv hur jag vill gå till väga. Det är endast vittnet som kan fällas för mened. Tvivlar på att nämndemän sitter på sin fritid och googlar bland 30 miljoner+ inlägg angående brott.


   
SvaraCitera
time
 time

al capone:

Märker att du har ingen aning om vad du snackar om. Jag som tilltalad har ALL rätt att ljuga, förvränga, tiga, eller tala sanning, det väljer jag själv hur jag vill gå till väga. Det är endast vittnet som kan fällas för mened. Tvivlar på att nämndemän sitter på sin fritid och googlar bland 30 miljoner+ inlägg angående brott.

Du har visserligen rätt att ljuga i ditt eget vittnesmål, ja, men det kan bli knepigt om du drar en uppenbar och lätt motbevisad lögn. Då fälls du. Mened blir det om du drar in någon annan i din lögn, oavsett om du är vittne eller åtalad. 

Hursomhelst så gör det ju ingen skillnad om du säger att du skulle låna ipaden eller stjäla den. Olovligt lån är fortfarande stöld. Sen säger du att du ska sitta i rättssalen med sin SG6 i handen? Känns det som en bra idé med tanke på att din historia går ut på att du behövde ett sätt att kommunicera med dina föräldrar? 

Ta straffet ba', du gjorde ju faktiskt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

säg INGET om du blir förhörd. sen kan du komma på någon bra lögn fram tills rättegången


   
SvaraCitera

"mina föräldrar var faktiskt i en svår ekonomisk situation ='( förresten ser ni min tissot-klocka för fem kå?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

al capone: Det blir själva historien då. Sann eller ej, men jag kan ej åtalas för stöld om denna förklaring går igeno. Det blir omöjligt för åklagaren att motbevisa mina teorier. Frågar han typ "Men du kunde väl ha gått till biblioteket och kommunicerat med dina föräldrar" så säger jag bara din idiotjävel det är 12 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Australien, hur ska det gå till när biblioteket har öppet mellan 8-16? Dessutom är det inte så kul o sitta där och snacka med sina föräldrar i offentlig utrymme angående sin sjuka syster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

al capone: Det blir själva historien då. Sann eller ej, men jag kan ej åtalas för stöld om denna förklaring går igeno. Det blir omöjligt för åklagaren att motbevisa mina teorier. Frågar han typ "Men du kunde väl ha gått till biblioteket och kommunicerat med dina föräldrar" så säger jag bara din idiotjävel det är 12 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Australien, hur ska det gå till när biblioteket har öppet mellan 8-16? Dessutom är det inte så kul o sitta där och snacka med sina föräldrar i offentlig utrymme angående sin sjuka syster.

Misstänker att det knappast är speciellt framgångsrikt i en svensk tingsrätt att som misstänkt för ett brott kalla åklagaren för idiotjävel!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Att ljuga i rätten är också straffbart, och har motparten vittnen som kan berätta om att du uppträdde nervöst när du blev påkommen (på det sätt någon som stjäl gör) så blir det svårt att få igenom en historia där du nonchalant bara tog med paddan för att lämna tillbaka den senare.

Om du syftar på som åtalad... så har du fel. Som åtalad får man ljuga hur mycket som helst eftersom man som åtalad inte talar under ed. DÄREMOT som vittne är man enl lag tvungen att säga sanningen. Förr var vittnet tvungen att lägga handen på bibeln men numera gör man en sk vittnesed typ:

"Jag, N.N., lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra."

Men som åtalad finns det inget krav på att tala sanning.


   
SvaraCitera
time
 time

stoner: Men som åtalad finns det inget krav på att tala sanning.

Inte om sig själv, men sekunden man drar in någon annan i lögnen så åker man på't. 


   
SvaraCitera
torg1

Absolut ingentign kommer att hända. Dina förädlrar kommer få reda på vad som hänt då du är mindreårig samt så kommer du få böter.


   
SvaraCitera