Aviseringar
Rensa alla

kalorier


Ämnesstartare

hej!
jag vill ha lite hjälp.. förstår mig inte på dessa kalorier.

jag väger 61 kg och är 161 cm lång
jag vill nu gå ner i vikt, för jag trivs absolut inte med mig själv.
skulle vilja gå ner ett halvt - ett kg i veckan!

jag läser på massa olika sidor och det står ju olika överallt så jag skulle vilja ha svar på lite frågor!

1. hur många kalorier förlorar man per dag genom att bara leva? om man väger 61 kg och är 161 cm lång
2. hur många kalorier bör jag få i mig per dag för att gå ner just ett halvt - ett kg per vecka?
3. måste man hårdträna, eller räcker det med en promenad en halvtimme på morgonen och en halvtimme på kvällen?
4. vad är den bästa maten för att gå ner i vikt?
5. om man nu säger att man ska få i sig 1000 kcal per dag, kan man då äta 800 kcal mat, och sedan 200 kcal typ.. choklad eller bör man avstå från godis helt?

vill även ha lite tips!
tack på förhand 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

skär i magen och plocka ut alla kroppsdelar du inte behöver[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men åh x) seriösa svar tack ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man ska äta 2000 kalorier per dag.
klart slut.
ät 2000 kalorier per dag och inte mer och träna varje dag,
då går du ner må jag lova.


   
SvaraCitera
Tyrael

sofiiiii:

1. hur många kalorier förlorar man per dag genom att bara leva? om man väger 61 kg och är 161 cm lång

300 när man sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofiiiii:

1. hur många kalorier förlorar man per dag genom att bara leva? om man väger 61 kg och är 161 cm lång

Genom att bara leva står du still på din vikt om du äter som vanligt.

sofiiiii:

2. hur många kalorier bör jag få i mig per dag för att gå ner just ett halvt - ett kg per vecka?

Du måste göra av med fler kalorier än du tar in, typ.

sofiiiii:

3. måste man hårdträna, eller räcker det med en promenad en halvtimme på morgonen och en halvtimme på kvällen?

Jag körde mycket på raska promenader, detta var mycket effektivt. Tycker en timmes promenad varannan dag är bra. Raskt, då. Powerwalk.

sofiiiii:

4. vad är den bästa maten för att gå ner i vikt?

Nyttigt? Liksom. När jag gick ner i vikt åt jag inte: Snabbmat (donken, pizza, kebab etc), färdiglagade rätter, snacks (godis, chips, popcorn, allt sådant onödigt skräp, du vet), smör, yoghurt, ost, bröd (åt rågbröd med ytterst lite kalorier i ibland, lättkeso på det) etc. I princip inget vitt, socker, kaloririkt, onyttigt fett, oljigt, blabla.

Ex på frukostar jag åt:
- Havregrynsgröt med sockerfri äppelmos och lite lättmjölk
- Två skivor rågbröd med minikeso på och te
- Fullkornsflingor (med lite socker och kalorier) med lättmjölk

Middag: Rätt vanligt, men bytte ut ris mot fullkornsris och fullkornspasta. Tänk också här på det där med vitt bröd etc, ingen tacos och hemmalagade hamburgare dvs. Fettiga såser som besås undvek jag definitivt. Bra kött är ju kyckling och fisk, så jag åt mycket det!

Tycker lättprodukter funkar bra. Ät INGEN godis, när du får sockersug drick te, ät sockerfritt tuggummi och frukt. Jag tyckte det kändes skönt att kunna dricka mänger av te och käka sockerfritt tuggummi då det innehöll lite kalorier. Lightläsk är ju också i princip kalorifritt. Komihåg att begränsa frukt, sätt en gräns, tre frukter per dag kanske? Sockret i frukten sägs vara lika "sättande" som godissocker.

sofiiiii:

5. om man nu säger att man ska få i sig 1000 kcal per dag, kan man då äta 800 kcal mat, och sedan 200 kcal typ.. choklad eller bör man avstå från godis helt?

Avstå! Du går ger i vikt genom att äta nyttigt.

sofiiiii:

vill även ha lite tips!

Som sagt, nyttig kost helt utan innehållande skit och powerwalks en timme varannan dag tycker jag är det ultimata.

Jag har gått ner nio kg allt som allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag var ute och åt käkade ex. lunch körde jag oftast på sallad, finns väldigt goda. Soppa är ju också nyttigt, hehe.

Texten blev väldigt hux flux men ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bantningen måste bli lite som en hobby. Jag tyckte att se vågen gå neråt var tillräckligt motiverande för att fortsätta. Det var en underbar känsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack så jättemycket för tipsen! 😀 nu är det bara att försöka undvika all onödig mat och ut och gå då! så får jag se om det hjälper. förresten, åt du små måltider ofta, som det sägs att man ska?

hur lång tid tog det för dig att gå ner 9 kg? 🙂
och tror du att jag kan gå ner 8 kg på 16 veckor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte tillåtet att fråga om kalorier. Tråd låst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst


   
SvaraCitera