Aviseringar
Rensa alla

Kalorier


dvärgkastarn:

Det krävs energi för att få något att röra på sig, eller hur?

Ja.


   
SvaraCitera

Trollgrisen1337:

Ja.

Då kan du nog räkna ut svaret på din fråga.


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Då kan du nog räkna ut svaret på din fråga.

Har mer frågor än så.

1. Vissa säger man bränner kalorier då man sover, vissa inte. Vad säger ni?

Delvis svarar din fråga men inte riktigt \/

2. ifall jag sitter på träningscykel... stannar efter ca 50 kalorier, fortsätter 3 minuter senare osv tills man når 500 kalorier för dagen, räknas det som lika mkt fett som om det vore 500 kalorier på en gång liksom utan att stanna?


   
SvaraCitera
time
 time

Trollgrisen1337:

Känner inte ngn speciell svält men jag äter var 5-6e timme, äter knappt grönsaker, kan det ha ngt med saken och göra med att gå ner i vikt?

Att få i sig 600 kalorier om dagen när du som man ska få i dig mellan 2000-2500 är svält, ja.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Att få i sig 600 kalorier om dagen när du som man ska få i dig mellan 2000-2500 är svält, ja.

Aa men om jag tränar 1h blir det 500 kalorier ca och från vad jag vet så bör man gå ner i vikt i det läget och man äter bra (låter rimligt iaf). Förstår inte var dom andra 1500 kalorierna kommer ifrån. (Dålig på att förklara :P)


   
SvaraCitera

Några saker kvar, mkt kommentarer om mina 600 kalorier/dag. det är något som jag har gissat ut. Äter typ 100-200g kyckling/lax & ris per måltid. Har för mig det blir ca 200-250 kalorier/måltid.

1. Vissa säger man bränner kalorier då man sover, vissa inte. Vad säger ni?

Delvis svarar en person som skrev i tidigare #2

2. ifall jag sitter på träningscykel... stannar efter ca 50 kalorier, fortsätter 3 minuter senare osv tills man når 500 kalorier för dagen, räknas det som lika mkt fett som om det vore 500 kalorier på en gång liksom utan att stanna?


   
SvaraCitera
kachin

Trollgrisen1337:

1. Vissa säger man bränner kalorier då man sover, vissa inte. Vad säger ni?

Den enda gången du inte "bränner" något (dvs inte gör av med någon energi öht) är när du är död.
[crazy]


   
SvaraCitera

kachin:

Den enda gången du inte "bränner" något (dvs inte gör av med någon energi öht) är när du är död.

Hehe ah precis 😛


   
SvaraCitera

Trollgrisen1337:

1. Vissa säger man bränner kalorier då man sover, vissa inte. Vad säger ni?

Du andas, rör på dig och grejs även när du sover.

Trollgrisen1337:

2. ifall jag sitter på träningscykel... stannar efter ca 50 kalorier, fortsätter 3 minuter senare osv tills man når 500 kalorier för dagen, räknas det som lika mkt fett som om det vore 500 kalorier på en gång liksom utan att stanna?

Det blir samma arbete, så det blir ungefär samma mängd kalorier.


   
SvaraCitera

När man inte tränar så förbränner ju kroppen drygt 2000 kcal och du äter 600, och tränar bort 500? [shake] Du kommer försvinna.


   
SvaraCitera
kachin

Trollgrisen1337:

2. ifall jag sitter på träningscykel... stannar efter ca 50 kalorier, fortsätter 3 minuter senare osv tills man når 500 kalorier för dagen, räknas det som lika mkt fett som om det vore 500 kalorier på en gång liksom utan att stanna?

Nej.
De där första 3 minuterna använder din kropp nästan huvudsakligen kolhydrater som energikälla. Glykogen som är lagrat i din lever. Det lagret är på ca 600-700 gram om jag minns rätt. Det tar slut efter cirka 1,5-2 timmars (cirka som sagt) ganska ansträngande träning. Den sk "väggen" folk kan gå in i under långa pass är att glykogenlagret i princip är slut. (menar inte man ska sträva efter detta)
Dock använder kroppen fett som energikälla samtidigt.
Vid högintensiv träning, t.ex korta intervaller, använder kroppen procentuellt sett mer kolhydrater än fett. Just för att de går snabbare ut i blodet. Lågintensiv träning, långa vandringar t.ex, är användningen av fett som energikälla procentuellt högre. Det är väl grunderna typ [crazy]

Om du är ute efter att bränna fett kan lågintensiv träning rekommenderas.. dock behöver du muskelstyrka och sådan träning som ger det med, för att träningen ska bli ännu mer effektiv. Det är såklart viktigt du äter ordentligt med, osv osv

mvh kachin


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

M

[love] Lysssna på henne.


   
SvaraCitera

Håll dig till ca 2500 kcal. Börja med LCHF ( Low carbs hight fat). Ät så lite kolhydrater som möjligt, men måste ändå äta lite. Börja sedan äta mer fett, eftersom äter du fett bränner du fett i fysisk ansträngning.


   
SvaraCitera

Manglind:

Håll dig till ca 2500 kcal

Wat? Det är ungefär vad jag äter när jag ligger på balans, och jag är ändå fullvuxen samt styrketränar rätt hårt.


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Wat? Det är ungefär vad jag äter när jag ligger på balans, och jag är ändå fullvuxen samt styrketränar rätt hårt.

En man ska äta ca 2500kcal varje dag för att tillgodose sina basala och "normala" ansträngningar som tillkommer i en vardag.

Jag menar mer att han ska äta 2500 kcal eftersom kroppen behöver den energin. Det är inte kcal som gör att du egentligen går upp i vikt, det är kolhydraterna som är det "farliga". Genom att äta lite kolhydrater och mer fett finns det inga kolhydrater att bränna vid fysisk ansträngning och kroppen börjar bränna fett direkt.

Dock skall metoden inte användas om man ska utföra något långvarigt eftersom man snabbt kommer bli trött och seg.

Det är något jag tror på. Jag kan ha fel, men jag diskuterar gärna andras argument.


   
SvaraCitera