Aviseringar
Rensa alla

kaloriintag och träning


Ämnesstartare

Rapid:

varför mäta pasta i dl förresten?

Lätt att bara ta upp en dl pasta (alltså inte spaghetti utan fullkornsskruvar,makaroner etc)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

p3tt3r:

Protein tycker jag du kan köpa i form av tillskott, om du ska ha gainer (Kolhydrater insatt) så betalar du bara onödiga pengar för nått mat kan göra bättre..

Gainers ger faktiskt mer näring för pengarna. Räknar man ut det så kostar varje "portion" ungefär 7 kronor. Ska man kosta på mat så går det på bra mycket mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske inte muskler du gått ner, hur länge sen du muckat?

kanske är kolhydrater du behöver mer, glycogendepåerna i musklerna kanske är "tömda".

sen kanske du dricker för lite? vatten då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrbigstuff:

Skriva ner vad du äter varje dag så ska jag hjälpa dig på traven. (utförligt)

har verkligen inget matschema, utan brukar äta rester från gårdagen till frukost, går därefter och tränar, äter mer rester efteråt. har sedan ett mellanmål och sist kvällsmat/middag. inga bestämda tider eller visst antal kalorier - äter tills jag är mätt och lite till.

sylar:

Gainers ger faktiskt mer näring för pengarna. Räknar man ut det så kostar varje "portion" ungefär 7 kronor. Ska man kosta på mat så går det på bra mycket mer.

aa, ungefär såhär tänkte jag också.

Mrbigstuff:

Köp inte gainer för då kan du inte kontrollera hur mkt protein kontra kolhydrater du får i dig.

jag tror inte jag ska gå så långt att jag räknar kalorier, men om jag fortsätter att äta som jag gör nu, och lägger till "gainer" så kan det väl bara bli bättre? resten pissas väl ut, som du själv sa.

kailkail:

kanske inte muskler du gått ner, hur länge sen du muckat?

kanske är kolhydrater du behöver mer, glycogendepåerna i musklerna kanske är "tömda".

det är 3 månader sen nu. ja, kanske är det så. plinkat upp ett kilo, men det varier ju lite..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kapar mig egen tråd lite;
då jag vill bibehålla min kondition också, så löptränar jag också. satsar på 3 pass löpning, och att köra igenom överkroppen, som jag delat i 2 delar, per vecka. (tränar inte underkroppen på gym pga löpningen)

problemet är att jag inte får ihop det [n], kanske skulle jag tjäna på att köra hela överkroppen varje pass, 3 dagar i veckan och sen 3 dagar löpning med en vilodag..?

geez[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

här kommer problemet in..min energiförbrukning är helt galen, allt jag äter bara försvinner även om jag inte tränar, och om jag tränar och inte äter enorma mängder "händer inget"

Då äter du inte tillräckligt! Skriv upp allt du äter under en dag så kan vi bedöma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja kör på bara. Men kör på som du gör nudå om du tycker det funkar för dig ,och lägg till kolhudrater och proteindrink före och efter träningen. alltså köp ingen färdig gainer (gainer är protein ohc kolhydrater men där kan du inte själva välja nivåerna på dom två utan får vad dom har blandat det till) därför tycker jag du köper en separat protein bruk och en separat kolhydratsburk (maltodextrin eller vitargo)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrbigstuff:

alltså köp ingen färdig gainer (gainer är protein ohc kolhydrater men där kan du inte själva välja nivåerna på dom två utan får vad dom har blandat det till) därför tycker jag du köper en separat protein bruk och en separat kolhydratsburk (maltodextrin eller vitargo)

Jag har ingen koll på hur mycket protein gentemot kolhydrater jag ska lägga till..så..[cute]

Oavsett, säg att jag får i mig 2g protein per kg, och att detta är tillräckligt, borde det inte vara kolhydraterna jag ska vända mig till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Now_what:

Oavsett, säg att jag får i mig 2g protein per kg, och att detta är tillräckligt, borde det inte vara kolhydraterna jag ska vända mig till?

Jo det bör de ju vara då,kan man tycka. Men sen vet jag ju inte hur du tränar,sover bla bla bla ja allt runtomkring,finns många faktorer.

Men kör 1dl protein och 1 dl kolhydrater innan träning sen 1,5 dl protein och 2-2,5 (det som känns bäst) direkt efter träningen. det borde vara okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrbigstuff:

Men kör 1dl protein och 1 dl kolhydrater innan träning sen 1,5 dl protein och 2-2,5 (det som känns bäst) direkt efter träningen. det borde vara okej

Aa, ska prova detta, tack. Bara införskaffa materiellen i fråga först..[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Handla mycket ägg och fullkornspasta

Vill man gå upp i vikt är fullkornspasta knappast något att rekommendera. Då är vanlig vit pasta bättre - fler kalorier på mindre yta så att säga. Och det är också detta som du ska eftersträva. Jag skulle också rekommendera dig att ta en gainer efter varje måltid och också som mellanmål. Cashewnötter är bra skit också. Ha vid datorn, teven, överallt där du befinner dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alexander128:

Då är vanlig vit pasta bättre - fler kalorier på mindre yta så att säga

kaloritätheten skiljer inte nämnvärt mellan fullkorn och vanlig vit pasta, det är GI-värdet som är annorlunda. GI är f.ö inte jättebra för att mäta mättnadsvärde heller, det visar bara hur lång tid det tar att få i sig energin (typ?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rapid:

. GI är f.ö inte jättebra för att mäta mättnadsvärde heller, det visar bara hur lång tid det tar att få i sig energin (typ?)

Nej, det är det inte (även om jag personligen blir mättare på fullkornspasta än vanlig vit pasta). Men - om det med fullkornspasta tar längre tid för kroppen att tillgodose sig energin, hålls blodsockret på en hög och jämn nivå länge. Längre än med samma portion vit pasta där blodsockret kommer att både stiga och sjunka snabbare och på så sätt blir vi snabbare hungriga - varför jag rekommenderar fullkornspasta till en person som vill gå ned i vikt, framför vanlig vit pasta.


   
SvaraCitera

drick massa olja och ta smör på mat och bröd så skall vi se om du inte fettar till dig lite. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alexander128:

Längre än med samma portion vit pasta där blodsockret kommer att både stiga och sjunka snabbare och på så sätt blir vi snabbare hungriga

Tyvärr kan jag inte så mycket själv men av vad jag läst mig fram till så verkar det där med blodsockersvängningar är lite överskattat, ska göra ett försök att forska i ämnet imorn när man är lite piggare [tard]

Jag motsätter mig alltså inte ditt påstående, jag bara ifrågasätter hur stor betydelsen är.


   
SvaraCitera