Aviseringar
Rensa alla

Kalorisnål mat recept


Lounge
Ämnesstartare

Någon som har ngt tips på vad jag ska äta ikväll???


   
Citera
Ämnesetiketter

Gräs


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Biologen:
Gräs

är iofs gott, brukar knapra på rötterna


   
SvaraCitera

råkost

soppa


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

svefnpurka:
råkost

soppa

kanske borde göra min mammas fisksoppa.. bra idé

råkost.. tips?


   
SvaraCitera

selleri mmmmmmmmmmmmm


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

ska göra soppa innehållandes:

torsk, potatis, gul lök, fänkålsfrön, tomat, fiskbuljong, salt, vitpeppar, timjan, vitlök, apelsin

mums


   
SvaraCitera

Lounge:

kanske borde göra min mammas fisksoppa.. bra idé

råkost.. tips?

Tumme upp tänkte föreslå fisksoppa först, men valde att vara vag. råkost gör man genom att ta några hyggliga grönsaker och rotfrukter, riva/hacka/skiva dessa och sedan blanda dem i en skål (eventuellt med vinägrett eller liknande). jag gillar kombinationerna strimlad vitkål och riven morot, eller rivna morötter och rödbetor, men det mesta funkar. den allra mest bejsic vinägretten jag gör är med äppelcidervinäger, lite citron och linfröolja, plus salt och peppar.


   
SvaraCitera

svefnpurka: att vara vag. råkost gör man genom att ta några hyggliga grönsaker och rotfrukter, riva/hacka/skiva dessa och sedan blanda dem i en skål (eventuellt med vinägrett eller liknande). jag gillar kombinationerna strimlad vitkål och riven morot, eller rivna morötter och rödbetor, men det mesta funkar. den allra mest bejsic vinägretten jag gör är med äppelcidervinäger, lite citron och linfröolja, plus salt och peppar.

Anmäl

Citera

äter man inget till? tänker om du menar att detta ska vara en hel middag


   
SvaraCitera

och kålrabbi. färsk kålrabbi är bäst.


   
SvaraCitera

isola:

äter man inget till? tänker om du menar att detta ska vara en hel middag

jodå! men det är rätt behändigt att basera middagen på råkost om man vill äta färre kalorier.


   
SvaraCitera

svefnpurka:

behändigt att basera

så sant


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

svefnpurka:

Tumme upp tänkte föreslå fisksoppa först, men valde att vara vag. råkost gör man genom att ta några hyggliga grönsaker och rotfrukter, riva/hacka/skiva dessa och sedan blanda dem i en skål (eventuellt med vinägrett eller liknande). jag gillar kombinationerna strimlad vitkål och riven morot, eller rivna morötter och rödbetor, men det mesta funkar. den allra mest bejsic vinägretten jag gör är med äppelcidervinäger, lite citron och linfröolja, plus salt och peppar.

tack för tipset! ska absolut fixa ihop ngn dag


   
SvaraCitera

Rotfruktsoppa! Slängde ihop den för ett tag sedan och gör den rätt så ofta, tycker att den är hur god som helst.

  • 50 gram morot
  • 50 gram palsternacka
  • 50 gram potatis
  • 20 gram gul lök
  • En liten vitlöksklyfta
  • 50 gram "parmesan och vitlök - lätt créme fraiche"
  • 0,5 tärning grönsaksbuljong
  • Svartpeppar

Skiva alla rotfrukterna och löken, lägg i en kastrull. Pressa över vitlöken och koka under lock i ca tio minuter, tills allting är helt mjukt. Häll av allt vatten förutom ca en deciliter. Häll alltihop i en matberedare tillsammans med créme fraichen, mixa helt slätt. Häll tillbaka i kastrullen, koka upp och tillsätt grönsaksbuljongen. Låt koka ca fem minuter till, mal ned lite svartpeppar.


   
SvaraCitera

Jättegott att hyvla rotfrukter som morot, palsternacka, rödbetter osv och rosta i ugnen med olja, salt och typ rosmarin. Sen gör man en röra med fetaost, lätt creme fraiche och salt att doppa i


   
SvaraCitera