Forumet - Kalorisnåla/nyttiga pålägg?

Kalorisnåla/nyttiga pålägg?

3318 0 21
mildas mjölkfria margarin, tunna tomatskivor och lite kryddor, beroende på vilket bröd som används så är diverse örtkryddor och salt (gärna örtsalt) att rekommendera.

brukade även göra någon avokadoröra som jag glömt hur man gör lite då och då, men den var god. man mosade avokado och något mer, sen gjorde man något, och sen åt man det på bröd. jag utgår från att du förstår min ingående beskrivning.
lifelover:

Tack för tipsen[smile] kryddor låter spännande, jag brukar äta ganska grovt, fiberrikt bröd..


då går det nog att ösa på kryddor rätt friskt utan att det blir alltför konstigt, det är svårare med vitt bröd som inte smakar så mycket, då har pålägget en tendens att helt ta över. mörkare, grövre bröd har en tendens att ha mer egen smak.

lifelover:

Jag är såklart mycket tacksam för din detaljerade beskrivning[wink]


den är skittydlig. men, jag har för mig att man ska röra ihop det med lite margarin eller så, addera salt och kryddor, och så ser man till att äta upp det samma dag, eller möjligen nästa. om man är hälsonazist och inte gillar margarin så går det förmodligen att ersätta med något annat, men jag vet inte riktigt vad som skulle fungera bra. olja brukar fungera rätt bra som fettkälla ibland, i synnerhet om du häller på lite olja och kör det i ugnen en liten stund, gärna även då med tomat och kryddor. hög temperatur, kort tid. fast då blir det ju utan avokado.

kolla in hummus också, äter det knappt själv längre, men har för mig att det är rätt okej, och en vettig proteinkälla. kan även det kryddas rätt fritt om du gör den själv.

Spana också in:

lifelover:

Jag kan inte äta skinka då jag är vegetarian, så det blir mest att jag äter ost men det är ju väldigt kaloririkt.. Någon som har bra tips på andra, kalorisnåla, pålägg?

Taaacksam för svar.


Funderar själv på bli det.
ost, messmör... marmelad.


Kan du inte bara käka normalt och träna extra?
Hummus är epic win. Gör massa hummus. Mycket protein, lite fett. När jag orkar brukar jag göra hummus på typ 3 burkar kikärter och frysa in.

Du säger att du äter ost, är du medveten om att få ostar är vegetariska? De flesta innehåller löpe, som tas ur kalvmagar. Ostar som inte innehåller animaliskt löpe är (vad jag vet): Valios ost emmentaler, "Västan Light", och så har falköpingsost en cheddar. Sedan är mycket mjuk- och färskost löpefri.
Om du äter löpe trots att du är vegetarian är keso en möjlighet, det är nyttigt och magert.

EDIT: Stekt tofu är nice också, om du har en teflonpanna. Då behöver du inte ha något fett i (men det är godast med olja (a)). Stek det rätt hårt, nästan som bacon, och ha det med skivad tomat och svartpeppar.
Grönsaker på bröd är ju alltid gott. Tomat, paprika, sallad och bladspenat är trevligt. Avokado i skivor är också trevligt. Gurka är nog trevligt om man gillar det.

Mosad avokado+kryddor+lite olivolja är en rätt trevlig ersättning för smör. Färska örter av olika slag är trevligt, särskilt timjan och basilika.
Rivqah:

fett


det var visserligen inte det jag skrev, men det stämmer ju också. fett är inte en dålig sak. visst, processad mat innehåller mängder av dåliga saker, men jag tror knappast att smörgåsmargarin är det som man bör välja att dra ner på för att minska på dessa effekter.
lifelover:

Vegetariskt är bra grejer[y]

Jag tränar en del men räknar även kalorier.. och jag vill inte att alltför många sådana ska gå åt till en sån liten grej som pålägg. Typ, som en onödig fälla.


Om jag var du skulle jag skita i det och bara träna ännu mer.

Tränar du bort typ 1000 kalorier per dag kan du äta i princip vad du vill.
Stringburka:

Du säger att du äter ost, är du medveten om att få ostar är vegetariska? De flesta innehåller löpe, som tas ur kalvmagar.


Haha, men vafaan, detta ville jag inte veta[crazy] Folk frågar mig även om jag äter olika hmm... E-blablabla i godis och jag vet inte vad de pratar om.. Men jag undviker typ kött och sånt uppenbart, är inte sådär petig[wink]