Aviseringar
Rensa alla

Kan blåögda föräldrar få brunögda barn?


Ämnesstartare

Jag har kollat runt på alla möjliga sidor om detta (om blåögda föräldrar kan få brunögda barn) och det står olika överallt. Oftast står det att de inte kan det men på några ställen står det att det går.

Mina föräldrar har båda blåa ögon och jag har bruna/gröna.
Kan någon förklara det här för mig?


   
Citera

mutation


   
SvaraCitera

ahahha och då frågar du här


   
SvaraCitera

India:

Mina föräldrar har båda blåa ögon och jag har bruna/gröna. Kan någon förklara det här för mig?

Ja det är helt möjligt. Då dina föräldrar kan bära gener från förfäder som har haft bruna ögon. Kanske har din morfar bruna ögon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shulululu1:

mutation

Vadå mutation?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det att hänga upp sig på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Ja det är helt möjligt. Då dina föräldrar kan bära gener från förfäder som har haft bruna ögon. Kanske har din morfar bruna ögon?

Jo om det funkar så.. nja farfar 🙂


   
SvaraCitera

Din mamma är en slampa[sad]


   
SvaraCitera

Ja det kan man, sånt här gick dom ju igenom i högstadiet. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NUJÄVLARR:

Vad är det att hänga upp sig på?

Intressant o veta. Vad är det att hänga upp sig på att jag har hängt upp mig på det här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Ja det kan man, sånt här gick dom ju igenom i högstadiet.

Högstadiet var längesen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

India:

Vad är det att hänga upp sig på att jag har hängt upp mig på det här?

Vad är det att hänga upp sig på att jag har hängt upp mig på något som du hängt upp dig på?


   
SvaraCitera

India:

Högstadiet var längesen..

Ja men du hade väl inte andra ögon då. [crazy]


   
SvaraCitera

schism:

Ja det kan man, sånt här gick dom ju igenom i högstadiet. [crazy]

Men jag är rätt säker på att den brunögda genen alltid kör över blåögda. Så om man har Blå - Brun så är man brunögd. Om hennes föräldrar ska vara blåögda måste dom ha Blå-blå båda två vilket gör att dom inte har någon brunögd gen att ge sin dotter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

India:

Kan någon förklara det här för mig?

Om två blåögda föräldrar får ett brunögt barn så beror det på TVÅ olika anledningar.

1) biologi = mutationer - förändringar i gencellerna. Det förändrar vissa egenskaper i kroppen. Kan förändra ögonfärg. Det finns en bild någonstans(hittar den inte just nu) på en människa med ett blått och ett brunt öga.

2) En av dina föräldrar är inte dina biologiska föräldrar. Detta är dock inget man ska anta - men den risken finns.

Nedan text är för dem som inte är insatta i genetik, ifall du kan detta kan du sluta läsa här.

Bruna ögon är dominanta, syns över blått.
Man får två gener av vilken ögonfärg man ska ha. För enkelhetens skull så är blått=0 och brunt=1 i detta exempel.
1,1 = bruna ögon
1,0 = bruna ögon
0,0 = blåa ögon
0,1 = bruna ögon(självklart)

Detta leder till att man har två blåögda gener att skicka ut, men ifall man är brunögd kan man "skicka ut" en brun och en blond gen. jag vet ej hur man kan förklara detta på något bra sätt. Hoppas detta är lite förstårligt.


   
SvaraCitera