Aviseringar
Rensa alla

Kan blåögda föräldrar få brunögda barn?


Ämnesstartare

Nuppineula:

Men jag är rätt säker på att den brunögda genen alltid kör över blåögda. Så om man har Blå - Brun så är man brunögd. Om hennes föräldrar ska vara blåögda måste dom ha Blå-blå båda två vilket gör att dom inte har någon brunögd gen att ge sin dotter.

Jo jag vet, men det snackas ju om mutation eller något..vet bara inte hur det funkar?


   
SvaraCitera

Nuppineula:

Men jag är rätt säker på att den brunögda genen alltid kör över blåögda. Så om man har Blå - Brun så är man brunögd. Om hennes föräldrar ska vara blåögda måste dom ha Blå-blå båda två vilket gör att dom inte har någon brunögd gen att ge sin dotter.

Det är i själva verket mer invecklat än så.

http://www.usatoday.com/tech/columnist/aprilholladay/2004-10-14-wonderquest_x.ht...


   
SvaraCitera

Men ja. Du är 18, det där gick man igenom i 9an på genetiken. Läste ni aldrig genetik och genteknik?

Nuppineula:

Om hennes föräldrar ska vara blåögda måste dom ha Blå-blå båda två vilket gör att dom inte har någon brunögd gen att ge sin dotter.

Japp, dominant vs recessiv. Dock är ögonfärg vad jag vet rätt komplicerat. Det där är rätt basic. Finns ju gröna ögon också tillexempel så det är en hel del som spelar in. Det var iaf vad min lärare sa till mig. När det är ett blått och ett brunt är det en mutation är jag rätt säker på.


   
SvaraCitera

Borgeus:

text

Det stämmer inte riktigt, gener för blåa/bruna ögon kan vara olika starka, se min länk.


   
SvaraCitera

schism:

Det är i själva verket mer invecklat än så.

JÄVLA LÄROBÖCKER SOM LJUGER! [mad][cry] JÄVLA LÄRARE! [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Hoppas detta är lite förstårligt.

Tack för ett seriöst svar, Alternativ 2 har jag redan kollat upp så 1an låter bra 🙂


   
SvaraCitera

"Most of us learned the model for determining eye color that G.C. Davenport and C.B. Davenport devised in 1907. The Davenport model wrongly says brown eye color is always dominant over blue eye color, which means that two blue-eyed parents always have blue-eyed kids. We know better now.

"Although not common, two blue-eyed parents can produce children with brown eyes," says Richard A. Sturm, a Principal Research Fellow at the Institute for Molecular Bioscience at the University of Queensland in Brisbane, Australia.

Corel
Blue eyes can take on other colors from reflected light.

Eye color is a complex trait that depends on the state of several interacting genes. The gene that usually decides the issue (blue eyes or brown eyes) is the OCA2 gene on chromosome 15. But it comes in different strengths. A person with a weak form of the OCA2 gene will have blue eyes. Likewise a person with a strong form will have brown eyes."

​HÄR


   
SvaraCitera

Men dina föräldrar har väl anlag för bruna ögon i generna? 😛 Dvs de blåa anlagen har varit dominanta och de bruna recessiva i deras kroppar, men när du blev till fick du recessiva anlag som blev dominanta i din kropp.

Men jag trodde att de bruna alltid är dem dominanta.. Men kanske inte. Du kan även ha fått en genmutering, dvs det har blivit lite förändringar när du blev till. Hur tror du att man får t.ex. medfödda sjukdomar?


   
SvaraCitera

schism:

The Davenport model wrongly says brown eye color is always dominant over blue eye color, which means that two blue-eyed parents always have blue-eyed kids. We know better now.

Jah, det jag tänkte också.. men tydligen ej.

schism:

s the OCA2 gene on chromosome 15. But it comes in different strengths. A person with a weak form of the OCA2 gene will have blue eyes. Likewise a person with a strong form will have brown eyes."

cooolz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Det stämmer inte riktigt, gener för blåa/bruna ögon kan vara olika starka, se min länk.

Då lär dem ju ut fel i skolan :O!

India:

Tack för ett seriöst svar, Alternativ 2 har jag redan kollat upp så 1an låter bra 🙂

Det var ett seriöst, det hade inte kommit ett svar när jag började skriva och minst tio innan jag hade skrivit klart. 😛


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Jah, det jag tänkte också.. men tydligen ej.

Det som lärs ut i högstadiet bygger på jättegammal forskning verkar det som. [chocked]


   
SvaraCitera

Min mamma har gråa, min pappa har gråa, jag har gröna och min syster har ett grönt öga och ett blått.[party]

MEn jo det går väl, om en annan släkting har.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Då lär dem ju ut fel i skolan :O!

Japp, därför bibliotek/internet > grundskolan.


   
SvaraCitera

schism:

Det som lärs ut i högstadiet bygger på jättegammal forskning verkar det som. [chocked]

Tycker det är konstigt att jag aldrig lärde mig detta i högstadiet, men har läst biologi A och B på gymnasiet, så jag förstår det ändå. Men min lärare var inte så säker har jag för mig, kommer inte ihåg ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Det var ett seriöst, det hade inte kommit ett svar när jag började skriva och minst tio innan jag hade skrivit klart. 😛

Ja, ja menar ju att det var seriöst 😀
toppen! 😀


   
SvaraCitera