Aviseringar
Rensa alla

kan ett minneskort bli sämre?


Ämnesstartare

jag har en digitalkamera med minneskort, och nu på sista tiden efter att jag lagt över bilder på datorn (mac, vad nu det är värt att veta) så får det plats färre bilder på kameran. den ska väl ta ungefär 300 tror jag, men nu står det att det bara får plats ca 100. det blir bara mindre för varje gång jag lägger över nya bilder!
och jag tar bort dem från kameran genom att lägga filerna från kamerans mapp till papperskorgen, är det ändå någonting som gömmer sig i kameran och tar upp minne?


   
Citera
Ämnesetiketter

Du bör kolla i varje mapp i minneskortet.


   
SvaraCitera

Formatera minneskortet i kameran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

kan ett minneskort bli sämre?

Ja, med tiden blir minneskorten sämre. Saker du kan göra för att undvika detta är att inte ha dem i datorn om du inte använder dem (gäller iaf windows) och formatera minneskortet i kameran innan du använder det. fler tips ​här och ​här.


   
SvaraCitera

Flashminnen blir sämre med tiden, men det är inget som jag tror du kommer märka av. Det där med att slänga filerna i papperskorgen låter väl ändå filerna ligga kvar på minneskortet, eller har jag fel?

Formatera i kameran är lösningen.


   
SvaraCitera
zIGGE

besviken häst:

men nu står det att det bara får plats ca 100. det blir bara mindre för varje gång jag lägger över nya bilder!
och jag tar bort dem från kameran genom att lägga filerna från kamerans mapp till papperskorgen

Dom finns kvar tills du tömmer papperskorgen! Jag vill se hur du hanterar dina sopor 😛


   
SvaraCitera

Ja, sämre, men de minskar inte i utrymme...
Antagligen har du höjt kvalitén i kameran bara.

Ett tips är att köpa ett nytt kort bara: minneskort är riktigt billiga.

Men som några har sagt innan, formatera minnet. Då försvinner allting på minnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

formatera minnet

och hur formaterar man minnet? ehe...


   
SvaraCitera

besviken häst:

och hur formaterar man minnet? ehe...

Setup i kameran.


   
SvaraCitera

besviken häst:

och hur formaterar man minnet? ehe...

Jadu, du kan ju försöka själv?
Gissningsvis högerklickar du och väljer formatera eller motsvarande (i OS X).


   
SvaraCitera

http://www.tomshardware.se/lagring/lagringsmedia/20050810/minneskort-01.html

Står litet om livslängden. Du kan formatera i datorn, men ska du använda kortet i en kamera ska du formatera kortet i kameran.
I din manual står det hur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera