Aviseringar
Rensa alla

Kan folk med annan etnicitet bli svenskar?


Sheriffen:

Jag har en kille på mitt jobb som är född här och är medborgare men hans föräldrar kommer ifrån Irak och han kallar sig själv för irakier. Bestämmer du att han är svensk då eller är det inte vad han själv kallar sig som räknas?

Han är svensk väll svensk om han ser sig som en, men om han kallas sig för Irakier och ser sig som en Irakier så är han ju det. Jag tycker att en del har att göra med vad man ser sig som men inte allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag anser inte att det skall få finnas något som heter "svenskt" eller några "svenskar".. 

Jordbor tack. 

alt. EU-medborgare for starters 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Jag tycker att man är Svensk om man har bott i Sverige i hela sitt liv och pratar svenska och om man har gjort det i hela sitt liv och kanske itne kan så många fler språk så tycker jag man är svensk. Det spelar isf ingen roll hur man ser ut eller var man kommer ifrån eller vem man är, man är Svensk om man ser sig som svensk och har sitt modersmål som Svenska eller iaf vill tillhöra Sverige.

Instämmer. Däremot vet jag inte om man verkligen behöver ha bott i Sverige exakt hela sitt liv för att vara svensk. Kan tänka mig att även folk som flyttade hit tidigt eller senare som verkligen uppgått i den nationella identiteten också kan vara svenskar.


   
SvaraCitera
Kudhos

Sheriffen: blåneger

hj7xwTN.gif


   
SvaraCitera
Kudhos

obligatoriska:

SVENSKAR ÄR INGEN HOMOGEN GRUPP!!111


   
SvaraCitera

Z0dd: dat intelligensbrist

Har väl snarare med åsikter att göra?

trevlig-snubbe: Han är svensk väll svensk om han ser sig som en, men om han kallas sig för Irakier och ser sig som en Irakier så är han ju det.

Det jag menar. Han är det han påstår sig vara, delvis irakier. Jag eller Blivande_Japan kan inte säga att han är svensk för att vi eller hon tycker det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

många av mina etniskt svenska vänner brukar säga att jag är betydligt mer svensk än vad de är, trots min etniska bakgrund

helt ärligt, vem fan bryr sig

vi är människor, sluta kategorisera varann så mkt


   
SvaraCitera

etnisk är ett äckligt ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte om de är abrahamiter


   
SvaraCitera

rasism frånstötande


   
SvaraCitera

Sheriffen:
Dom allra flesta grupper ja. Men faktiskt har jag väldigt svårt att kalla en riktig blåneger för svensk.

Din kommentar är nog den dummaste jag sett. ''blåneger'' det låter ovanligt svensk om man ska säga det från ditt perspektiv men väldigt rasistiskt också.

Bara för att man är mörk i hud (högt melaninvärde) så är man inte svensk? Vem om man har bott i Sverige i hela sitt liv eller har flyttat hit för att man vill bli en del av vårat fina samhälle (som tyvärr är rätt segrerat). Om nan ser sig som Svensk om och har Svenska som modersmål eller helt enkelt ser sig som svensk så räcker väl det? Ja jag har viss förståelse för att du kanske inte vill kalla en mörkhyad för svensk för att du inte ser denne som en av oss, eller vad man nu ska säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Inte om de är abrahamiter

är inte ens kristna svenskar svenska? 🙁


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Har väl snarare med åsikter att göra?

Det jag menar. Han är det han påstår sig vara, delvis irakier. Jag eller Blivande_Japan kan inte säga att han är svensk för att vi eller hon tycker det.

Nä jag vet, sen kanske han som jobbar på ditt jobb ser sig både som svensk och irakier då kan man ju säga att han både och isf. Vi som nu är svenskar ska väl inte låta folk stå utanför samhället bara för att inte råkar vara svenskar? De ska ju ha jobb och hus/lägenhet precis som vi andra och kunna äta samma slags mat och spendera lika mycket pengar och tjäna lika mycket om de gör gott för sig som oss andra? Sen de som skolkar i skolan och inte bryr sig av olika andledningar som också kan ha varit vårt fel så har vi ju fått dem att tro att de är sämre än vad de egentligen är, sen är det ett val med vad man väljer att göra.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe: Bara för att man är mörk i hud (högt melaninvärde) så är man inte svensk?

trevlig-snubbe: Om nan ser sig som Svensk om och har Svenska som modersmål eller helt enkelt ser sig som svensk så räcker väl det?

I dom allra flesta fall tycker jag att det räcker. Men ser man väldigt annorlunda ut ifrån hur en svensk alltid har sett ut så har jag svårt för det helt enkelt.


   
SvaraCitera