Aviseringar
Rensa alla

Kan inte äta


Ämnesstartare

Hej

För ungefär 4 månader sen var jag hos skolsköterskan som skulle ta min vikt och längd. Med längden hade jag inga problem men när hon såg min vikt blev hon orolig och sa att det fattas sju kilo hos mig och hon undrade varför och så.

Nu är det så att jag är 15 år och är kanske runt 1.75cm lång och jag kan inte äta något och jag känner mig oftast inte hungrig alls vilket betyder att jag inte äter mer än en gång om dagen. Det kan komma dagar då jag är jätte hungrig men jag vill inte äta något. Bara tanken på mat får mig att tänka ''Nej tack, ingen mat för mig idag.'' Jag vägrar att äta och jag vill inte eftersom att jag aldrig orkar att äta eller att jag faktiskt helt enkelt mår illa av att tänka på mat när jag är hungrig.

Problemet är sen att jag vet att detta är riktigt allvarligt och jag tillbringar tid åt att tänka på min undervikt, mat och folk som klagar på mig och blir arga över att jag inte äter och det gör mig stressad. Jag pratar med kompisar och så men det ända dom kan säga är ''Ät lite extra varje dag, tvinga dig själv att äta'' och dom vet själva att jag inte kan och vill äta eller tvinga mig själv till att äta eftersom att ja, bara tanken på mat gör mig stressad och illamående speciellt när folk klagar på att jag har blivit ''allvarligt smal'' och att jag ser ut som ett lik. (Även min pappa säger att jag ser ut som ett lik och så gör mina syskon)

Jag blir bara så frustrerad och arg på folk som håller på såhär och ger samma svar hela tiden.


   
Citera

völkommen t äsklubben. passa på o skapa 1 blogg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anton96xo:

völkommen t äsklubben. passa på o skapa 1 blogg

Man tackar.


   
SvaraCitera

du orkar inte äta för att du inte äter
du tycker mat är en äcklig tanke för att du inte äter

börja ät
så kommer du att orka äta
du kommer börja gilla mat
folk kommer sluta tjata
du kommer må bättre


   
SvaraCitera

Grief:

du orkar inte äta för att du inte äter
du tycker mat är en äcklig tanke för att du inte äter

börja ät
så kommer du att orka äta
du kommer börja gilla mat
folk kommer sluta tjata
du kommer må bättre

the key!


   
SvaraCitera

istället för att börja pressa i dig stora portioner tycker jag att du kan börja äta mellanmål (utöver det målet mat du redan äter varje dag) till exempel en frukt, en smörgås, en risifrutti, en drickyoghurt. Nånting, så magen och du själv börjar vänja dig vid att det kommer näring regelbundet under dagen.


   
SvaraCitera

Ät massa godis å drick massa juice =)


   
SvaraCitera

asså
D: pissproblem.
ät bara
lr så svälter du dig sj o dör. då slipper du allt


   
SvaraCitera
Yaren

Tänk vad gott mat är! Läs kokböcker, försök att bli intresserad av mat! Har du någon favoriträtt?
Du säger att du är hungrig, men lär dig att uppskatta mat.
Och tänk på att det är bättre att ta något än ingenting.


   
SvaraCitera

Börja med att äta nått litet..?
Nått som du liksom tycker är gott, och inte direkt räknas som "mat" så att du inte blir stressad? Eller drick i alla fall någonting så att du får i dig nått!
Säg exakt till människorna som klagar på dig hur du mår och hur svårt du tycker det är att äta.
Börja rör på dig mycket, då kommer kroppen behöva mat och du kommer vilja ha det när kroppen säger att den verkligen behöver det.. Eller nej jag vet inte :c
Koncentrera dig på nått annat än mat när du ska äta, så kanske du inte tänker på att du verkligen äter?


   
SvaraCitera

Börja med att äta nått litet..?
Nått som du liksom tycker är gott, och inte direkt räknas som "mat" så att du inte blir stressad? Eller drick i alla fall någonting så att du får i dig nått!
Säg exakt till människorna som klagar på dig hur du mår och hur svårt du tycker det är att äta.
Börja rör på dig mycket, då kommer kroppen behöva mat och du kommer vilja ha det när kroppen säger att den verkligen behöver det.. Eller nej jag vet inte :c
Koncentrera dig på nått annat än mat när du ska äta, så kanske du inte tänker på att du verkligen äter?


   
SvaraCitera

(Ursäkta spam där, det var inte meningen, datorn är otroligt trög!)


   
SvaraCitera