Aviseringar
Rensa alla

Kan inte äta eller sova ordentligt.


Ämnesstartare

De senaste veckorna har jag verkligen inte kunnat sova ordentligt. Har väl sovit tre-fyra timmar som max. Det går verkligen inte att sova bara. Den senaste veckan har jag heller inte kunnat äta ordentligt. Nu kan jag nästan inte äta alls. Mår illa av att bara känna lukten av mat. Jag vet inte vad som händer. Nu har jag varit utan mat i två dagar. Det går bara inte ner. Vatten och Cola dricker jag i  mängder. Men jag är liksom 13 år gammal. 

Kan varken äta eller sova ordentligt. Kan man be en skolsköterska om sömntabletter? 

Ytterst tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesetiketter

skolsköterska kan väl inte skriva ut mediciner, men du kanske kan få någon remiss någonstans. eller så kan du vända dig direkt till vårdcentral, de kan skriva ut grejer. det ska nog inte vara något större problem att få något utskrivet. annars finns det ju grejer att tänka på för att få sömnen att funka bättre. träning är en sån grej, att fiffla med ljusnivåer är en annan. 

se till att undvika kallt ljus någon timme innan du ska lägga dig, finns appar och grejer som kan anpassa färgnivåerna på tillfredställande sätt till i alla fall android, finns program som gör samma sak för windows. ingen större koll på dylika funktioner i andra operativsystem. det har att göra med att kroppen reglerar melatoninproduktion (ett sömnhormon) med hjälp av ljus, stirrar man in i en ljusstark skärm så fattar inte kroppen att det är kväll.

finns väl fler grejer man kan göra, men kommer inte på något enkelt på rak arm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
skolsköterska kan väl inte skriva ut mediciner, men du kanske kan få någon remiss någonstans. eller så kan du vända dig direkt till vårdcentral, de kan skriva ut grejer. det ska nog inte vara något större problem att få något utskrivet. annars finns det ju grejer att tänka på för att få sömnen att funka bättre. träning är en sån grej, att fiffla med ljusnivåer är en annan. 

se till att undvika kallt ljus någon timme innan du ska lägga dig, finns appar och grejer som kan anpassa färgnivåerna på tillfredställande sätt till i alla fall android, finns program som gör samma sak för windows. ingen större koll på dylika funktioner i andra operativsystem. det har att göra med att kroppen reglerar melatoninproduktion (ett sömnhormon) med hjälp av ljus, stirrar man in i en ljusstark skärm så fattar inte kroppen att det är kväll.

finns väl fler grejer man kan göra, men kommer inte på något enkelt på rak arm.

Tack så mycket! Ska prova och se om det funkar!


   
SvaraCitera

Tips jag sett och fått är:

Lägg dig samma tid varje kväll (och försök gå upp samma varje morgon), läs något om du behöver trötta ut dig och undvik dator/tv, träning och mat (eller cola i ditt fall) innan. Drick något varmt. Kallt vatten kan också vara bra.

Jag brukar ha ritualer att släcka ned belysning gradvis en timme/halvtimme innan jag lägger mig.  Borstar tänder och förbereder inför dagen efter under tiden.

Kan du inte sova så gå upp ett tag och gör något annat tills du känner dig tröttare och kan prova igen. 

Har du några näringstillskott att äta? Finns det något mer lättätet du kan prova, typ yoghurt eller kräm? Det är bra att du dricker.


   
SvaraCitera