Aviseringar
Rensa alla

Kan inte bli gravid?!


Ämnesstartare

Jag har en enorm rädsla av att inte kunna bli med barn. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i drygt 1,5 år och till en början använde vi alltid skydd, sedan började vi slarva med det och jag fick alltid panik och tog akutpiller efter det. Sedan så slarvade vi allt mer men jag blev aldrig gravid så därefter har vi slutat använda skydd. MEN INGENTING HÄNDER?! Jag vill inte ha barn nu, men möjligtvis om kanske 2-3 år, och tanken av att det inte kommer att ske skrämmer mig. 

Jag har hört att man endast kan testa om man är fertil om man vill ha barn med detsamma. Men hur gör man annars? Någon som vet? Kanske någon som känner igen sig?

Vill helst inte höra hur dum jag är, utan hoppas att ni är förstående.


   
Citera

Det behöver inte vara du, kan vara han som har taskiga spermier också.


   
SvaraCitera

Det är en del som måste klaffa rätt för att man ska kunna  bli gravid så det är inte jättekonstigt. Sen har många svårt att bli gravida ett tag efter att man slutat med p-piller, för vissa kan det dröja ett år.

Kanske skulle en vanlig gynundersökning lugna dig? Visst, de kollar ju inte om du kan bli gravid specifikt men de ser ju i alla fall om allt ser ut som det ska. Prata med barnmorskan om din oro så kanske ni kan göra något för att stilla din oro.

Sen, precis som tjohej säger, så kan det ju även vara din pojkvän som har problem.

Sen skulle jag råda dig till att börja använda skydd igen, abort är ingen kul grej att gå igenom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:
Det behöver inte vara du, kan vara han som har taskiga spermier också.

Det har jag också tänkt på. Han har i och för sig förr tagit droger och sådant kan ge dåliga spermier. Men efter att man slutat ska det inte ta mer än 3 månader, så vitt jag vet, innan spermierna blir "bra" igen..

Fingerprints:
Det är en del som måste klaffa rätt för att man ska kunna  bli gravid så det är inte jättekonstigt. Sen har många svårt att bli gravida ett tag efter att man slutat med p-piller, för vissa kan det dröja ett år.

Kanske skulle en vanlig gynundersökning lugna dig? Visst, de kollar ju inte om du kan bli gravid specifikt men de ser ju i alla fall om allt ser ut som det ska. Prata med barnmorskan om din oro så kanske ni kan göra något för att stilla din oro.

Sen skulle jag råda dig till att börja använda skydd igen, abort är ingen kul grej att gå igenom.

Jag brukar oftast ha rätt bra koll på mina ägglossnings-dagar och även om vi har samlag de dagarna så händer det inget. :/

Jag har aldrig använt annat preventivmedel än kondom så det bör inte bero på det.

Jag har talat med en barnmorska om min oro över detta och hon ger mig alltid lugnande ord om att jag är ung och frisk och att det inte ska vara några konstigheter, men man vet aldrig. Men jag kanske får ta upp detta igen för en gynundersökning.

Abort är definitivt ingenting jag vill gå igenom samtidigt som jag ändå nästan hoppas på att få beskedet att jag är gravid, och därmed också är fertil. Hm...


   
SvaraCitera

om du på riktigt kan tänka dig att bli gravid pga slarv och sedan tänkt göra abort då du ej vill ha barn har jag bara en sak att säga:

väx upp för fan.


   
SvaraCitera

Gör en gynundersökning (för att lugna dig själv) och använd skydd, det är inte värt slarvet bara för att få veta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
om du på riktigt kan tänka dig att bli gravid pga slarv och sedan tänkt göra abort då du ej vill ha barn har jag bara en sak att säga:

väx upp för fan.

Du verkar inte riktigt förstå min rädsla inför detta. Sen vet man aldrig vad som händer eller hur tankarna går när man väl hamnat i den sitsen. Jag kanske väljer att behålla barnet då. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Gör en gynundersökning (för att lugna dig själv) och använd skydd, det är inte värt slarvet bara för att få veta!

Tack för råden!


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Du verkar inte riktigt förstå min rädsla inför detta. Sen vet man aldrig vad som händer eller hur tankarna går när man väl hamnat i den sitsen. Jag kanske väljer att behålla barnet då. 

tänk 


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Du verkar inte riktigt förstå min rädsla inför detta. Sen vet man aldrig vad som händer eller hur tankarna går när man väl hamnat i den sitsen. Jag kanske väljer att behålla barnet då. 

amsi:

tänk 

kunde inte sagt det bättre än amsi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

tänk 

Jag tänker alldeles för mycket.


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Jag tänker alldeles för mycket.

tänk annorlunda


   
SvaraCitera