Aviseringar
Rensa alla

Kan inte komma längre...


Ämnesstartare

Hej!

Jag har ett stadigt förhållande sedan mer än ett år tillbaka. Sexet har varit hur underbart som helst. Men nu kan inte jag komma längre när vi har sex, det här har aldrig hänt mig tidigare. Det jag tror det beror på är att jag tar antidepressiv medicin (citalopram).

Är det någon mer som drabbats av detta?

Går det över när man slutat tagit medicinen?

Finns det något jag kan göra, så att jag kan få orgasm?

Det är hur jobbigt som helst, jag kommer liksom inte under själva sexet, och min kille känner sig nere också på grund av detta. Men jag har testat att tillfredställa mig själv och det funkar någerlunda bra.

[sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Roll on:

Antidepressiva kan ha den bieffekten, tyvärr.

fyfan..
[tired]


   
SvaraCitera

PollyPop:

fyfan..

Har du nyligen börjat ta medicinen? Om du har kunnat innan dess är det ju ganska självklart vad det beror på. Prova på lite nya grejer kanske, inom sex alltså. Fråga din läkare om du kan prova på någon annan SSRI, se om det blir bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Har du nyligen börjat ta medicinen? Om du har kunnat innan dess är det ju ganska självklart vad det beror på. Prova på lite nya grejer kanske, inom sex alltså. Fråga din läkare om du kan prova på någon annan SSRI, se om det blir bättre.

Låter som en bra idé, för det här sabbar min självkänsla fett mycket...
[n]


   
SvaraCitera

PollyPop:

Låter som en bra idé, för det här sabbar min självkänsla fett mycket...

Förståeligt, lycka till. Förklara för din kille att det inte beror på honom.


   
SvaraCitera

PollyPop:

Men jag har testat att tillfredställa mig själv och det funkar någerlunda bra.

då är det ju inte medicinen utan pojken [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

då är det ju inte medicinen utan pojken

men de är fortfarande as skönt o så, men jag kan bara inte komma...


   
SvaraCitera

PollyPop:

Det jag tror det beror på är att jag tar antidepressiv medicin (citalopram).

Ja, med största sannolikhet

PollyPop:

Är det någon mer som drabbats av detta?

Jag har fått så på alla SSRI jag knaprat, det är några stycken.

PollyPop:

Går det över när man slutat tagit medicinen?

Ja. Det behöver du inte oroa dig för.

PollyPop:

Finns det något jag kan göra, så att jag kan få orgasm?

Du kan kanske krampa fram en med mycket ansträngning, men det blir inte speciellt skönt.
Prata med din läkare, kolla om du kan byta preparat. Enligt min erfarenhet går denna biverkning inte över av sig själv. Jag fick den inte av remeron vad jag kan minnas, så det finns hopp för att du kan hitta någon som inte dödar sexlivet.
Annars får du välja mellan dåligt sexliv och de åkommor du lider av när du inte medicineras.

Men om det är depression det handlar om så kan det även vara tänkvärt att rutiner kring mat och sömn tillsammans med motion i många studier visat sig ge ett lika bra resultat som medicinering.
Jag tycker själv att man bara ska skriva ut mediciner när patienten mår så dåligt att den omöjligt kan ta sig ur sängen på morgonen, för då är "ät ordentligt och rör på dig" ett otänkbart råd. Men så länge man inte är på en sån djup nivå i sin depression eller ångest så tycker jag inte man ska medicineras i första taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Ja. Det behöver du inte oroa dig för.

Fan vad skönt att höra, men hur slutar man med medecinen, måste man prata med läkare eller kan man sluta själv. Jag skulle vilja testa hur det funkar utan medecin nu. Om min depression kommer tillbaka är det väl bara att börja igen? [confused]


   
SvaraCitera

PollyPop:

men hur slutar man med medecinen, måste man prata med läkare eller kan man sluta själv.

Jag har slutat tvärt och jag har inte märkt någonting av det, men läkarna blev inte så glada när de hörde det. Så tydligen ska man inte göra på det viset, hör med läkaren först. Man ska helst trappa ned.

PollyPop:

Om min depression kommer tillbaka är det väl bara att börja igen?

Fast då är ju det bästa du kan göra att försöka testa andra metoder än medicin. Det är iofs skitsvårt enligt min erfarenhet att få hjälp med mer än medicin och psykodynamisk pratterapi när man är under 18 och inte hör till vuxenpsykiatrin. Och pratterapin som typ BUP erbjuder brukar vara skit, så fort man kommer till vuxenpsykiatrin är det en stor skillnad på hur man blir bemött av psykologerna.


   
SvaraCitera

PollyPop:

Om min depression kommer tillbaka är det väl bara att börja igen? [confused]

Anti-depp medicin är lite scary, skulle snacka med läkaren före..
Som jag förstått det kan det om man slutar tvärt slå tillbaka och de blir värre än innan, och dessutom kanske pillerna slutar verka lika effektivt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Jag har fått så på alla SSRI jag knaprat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag äter bara 20mg, det är ju inte en så hög dos, kanske kan trappa ner till 10mg sen ta varannan dag o sen sluta?[confused]


   
SvaraCitera

PollyPop:

Men jag äter bara 20mg, det är ju inte en så hög dos, kanske kan trappa ner till 10mg sen ta varannan dag o sen sluta?

Det är inte farligt, vad jag vet, att fixa det själv. Men du kan få utsättningssymtom som är jobbiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag käkar 150 mg sertalin. I början kunde jag inte få utlösning och jag såg massor av konstiga saker. När jag var ute och gick i skogen började ett träd prata med mig.

Som tur var gick detta över och nu är allt bra igen. Men ibland som du säger kan jag ha problem att få utlösning. Efter typ 40 minuter är det bara att ge upp [cry]


   
SvaraCitera