Aviseringar
Rensa alla

Kan inte sluta?


Nillen
Ämnesstartare

Jag har typ ett stört problem, eller, det var en lösning på mina problem först.. Men nu har det blivit ett problem, det låter helt stört. Jag vet inte vad jag ska säga att det är, kanske vill säga ätstörning, men samtidigt är det nog bara en störning... När jag får ångest å sånt så brukar jag dricka typ 1 liter vatten, mjölk, yoghurt eller likande å sen spy upp det. Brukar göra det flera ggr, av nån anledning så hjälper det mot ångesten, det är bara så skönt... Jag vet inte varför, å nu kan jag inte sluta. Vad är det för nått? Å varför kan jag inte sluta? Har gjort så i drygt 1 år nu


   
Citera

vad är det du har ångest över?


   
SvaraCitera

Om du fortsätter kan du få anorexia .


   
SvaraCitera
time
 time

lurifax69:
Om du fortsätter kan du få anorexia .

Anorexi är inte = alla ätstörningar. Att kräkas upp mat med vilje räknas som bulimi. 


   
SvaraCitera
Nillen
Ämnesstartare

ginnungagap:
vad är det du har ångest över?

Allt som hänt, livet, hur framtiden blir å sånt där.. 


   
SvaraCitera
Nillen
Ämnesstartare

ginnungagap:
vad är det du har ångest över?

Skolan också typ..


   
SvaraCitera

Fast att spy yoghurt lär ju inte hjälpa direkt..


   
SvaraCitera

såvida du inte tänker reboota;


   
SvaraCitera

time:

Anorexi är inte = alla ätstörningar. Att kräkas upp mat med vilje räknas som bulimi. 

Gräsen går, om man fortsätter  i samma takt sitter man i skiten. Rök gräs för att få munchies, då borde du klara dig.


   
SvaraCitera

Nillen:
Jag har typ ett stört problem, eller, det var en lösning på mina problem först.. Men nu har det blivit ett problem, det låter helt stört. Jag vet inte vad jag ska säga att det är, kanske vill säga ätstörning, men samtidigt är det nog bara en störning... När jag får ångest å sånt så brukar jag dricka typ 1 liter vatten, mjölk, yoghurt eller likande å sen spy upp det. Brukar göra det flera ggr, av nån anledning så hjälper det mot ångesten, det är bara så skönt... Jag vet inte varför, å nu kan jag inte sluta. Vad är det för nått? Å varför kan jag inte sluta? Har gjort så i drygt 1 år nu

Att dricka mycket vatten kan göra så att man drunknar och det räckas med andra drycker med. Prata med någon istället för att det är inte bra och du tar mycket skada i det inuti munnen och mentalt.


   
SvaraCitera
time
 time

lurifax69:

Gräsen går, om man fortsätter  i samma takt sitter man i skiten. Rök gräs för att få munchies, då borde du klara dig.

Jag ville bara påpeka att anorexi och bulimi är två olika saker.


   
SvaraCitera

Nillen: Allt som hänt, livet, hur framtiden blir å sånt där..

Nillen: Skolan också typ..

aha. det här låter varken som en ätstörning av typen anorexi eller bulimi, utan snarare som att du använder att kräkas som en mindre lyckad copingstrategi för att hantera ångest och stress, ungefär som när man använder självskadebeteenden för att reglera sina känslor. att kräkas utsöndrar serotonin och endorfiner och är lugnande och belönande för hjärnan, så att du upptäckt att det går att använda för att lindra ångest är inte så konstigt. jag har själv haft bulimi och hanterat svåra känslor på samma sätt. det kan vara beroendeframkallande att uppnå samma lugn som kommer efter att man kräkts, vilket skulle kunna förklara varför du inte kan sluta och numer gör det tvångsmässigt. problemet är psykologiskt, och det du skulle behöva göra är att kontakta en psykolog som dels kan lära dig hantera dina känslor på ett smidigare sätt och hjälpa dig hitta metoder för att minimera den stress och ångest som leder fram till att du kräks. ifall du fortfarande går i grundskolan kan du få hjälp att kontakta en psykolog via skolkuratorn, och om du inte gör det kan du kontakta ungdomsmottagningens kuratorer eller ringa direkt till en öppenpsykiatrisk mottagning för att få råd och hjälp att boka en psykologtid.


   
SvaraCitera