Forumet - Kan inte sova

Kan inte sova

5131 0 20

Någon som har några tips på vad man kan göra när man inte kan somna? Har ni nått tips på hur ni lättare somnar? De här sömnlösa nätterna blir fler och fler.. Skulle var snällt om ni gav lite tips.

Kommentarer (3)

  1. Har du andra problem utöver sömnen? Tänker du mycket när du sover?

  2. Ja det har jag.. Jag har så mycket ångest och oro. Så jag tänker en hel del..

  3. Majoriteten av Depression kommer ifrån övertänkande. Men det går inte att sluta tänka! Tänk inte på en röd bil och så ändå kommer du tänka på den. När jag får panik eller ångest brukar jag duscha, din kropp hamnar i skönt varm vatten och din kropps temperatur höjs. Sen tänker jag rejält i duschen och samtidigt som jag såpar upp mig rejält så att jag blir trött av att röra mig och där efter somnar som en sten.

Tråden har 20 svar. Sortera efter:

Bästa svaret

egentligen är inte jag nån bra tipsare, jag brukar nämligen också ligga sömnlös till och från. men, här kommer ett litet avslappningstips (som låter rätt töntigt, men som är rätt bra!): 

prata med dina kroppsdelar. tyst för dig själv, i huvudet. samtidigt som du slappnar av riktigt mycket i just den kroppsdelen. 
börja med fötterna. "hej, fötter hur mår ni idag? ni hade snygga skor på er (hehe) idag va?" 
spelar egentligen ingen roll vad man kommunicerar om, men ställ några få frågor eller så. 
sen kör du vristerna, vaderna, smalben, knän. fortsätt hela kroppen upp. denna "kommunikation" hjälper dig att inte tappa fokus från övningen och börja tänka på annat istället. lyckas du ligga helt still och fokusera, du hinner du somna innan du hunnit igenom alla kroppsdelar! 

Jag har svårt med insomningen. Vrider och vänder på mig i någon timme innan den riktiga sömnigheten infaller - om den nu gör det. Ibland går det inte alls.

Förutom sömntabletter i nödfall kan jag rekommendera fysisk aktivitet (ta en liten promenad inför läggdags), duschar, varm mjölk och tidig nedsläckning. Ligg gärna och läs en stund. Se till att lägga dig mätt.

Blir tankarna för jobbiga brukar jag gå upp och göra något en stund för att skifta fokus.

 1. Träna. Ger endorfiner som på sikt gör dig piggare på dagarna men det gör även att serotonin halten ökar och dig gör dig lugn.

 

2. Strecha rätt så länge efter träning. det är underbart. gör dig avslappnad

 

4. Tvätta i din kropp med kropps lotion med micro beads som tar bort orenheter i porerna i din hy. sedan är det bara att sköja av med typ honungstvål.

 

5. använd plackers och gör rent mellan tandköttet. det är äckligt med folk som har rött stinkande tandkött. borsta sedan tänderna.

 

6. ta en kopp grönt te eller något örtte och läs en bok. använd inte socker men kanske mjölk

 

7. Promenader är viktiga. Frisk luft! Lyssna på avslappnande musik. Minst 20 minuter!

 

Sitter du på rumpan hela dagarna i skolan och avslutar dagen med att sitta ännu mer på rumpan och dessutom sitta vid datorn (det gör dig yr och du får svårt att sova) ja då har du själv ställt till det..

 

 

Spana också in:

Att kämpa aktivt för att somna har jag slutat med, det gör mig bara mer stressad. Att dygna så där varannan var tredje dag funkar hyfsat.

Det enda som jag vet fungerar på kort sikt är att gå till en läkare :( och det hjälper inte ens det bara förskjuter allt.

Den enda långa lösning är den svåraste, kom på vad som gör att du inte kan sova, stress av olika slag och sånt och fixa det.

djupandning och sånt fungerar för en del.

Har också problem med att sova och somnar inte fören 3 på natten. Går i 8an och börjar 8.00 varje dag och måste kliva upp runt 6 så det blir bara 3 timmars sömn och i min ålder så ska man sova minst 6 timmar per dag så det blir 3 timmar för lite. Har tyvärr inte nån idé. Om du har mobilen nära dig så ha inte det för att det stör dig såg jag...vet inte om det fungerar att ta bort mobilen. Men har ingen bra idé..sorry :/

det hjälper att komma ihåg att ta en paus efter varje gång man andas ut, att varken andas in eller ut en liten stund, det är i det tillståndet man somnar  

annars är duntäcke, träväggar (träet utsöndrar positiva ämnen för oss samt luktar gott), dunkudde o öppet fönster mycket bra (o dunkuddar o täcken är inte djurplågeri, de tar dun som redan lossnat eller som ejdern själv plockat, antagligen finns det företag som inte är lika justa, går nog att få reda på)  hur som helst, det är verkligen 100 gånger lättare att sova med naturliga material omkring sig o frisk luft 

Jag har fått ungefär samma problem. Jag sover ca 5 timmar om natten och är 14 år. Kan inte somna och när jag väl sover, sover jag sjukt oroligt. Något som har hjälpt mig när jag inte kan somna är att stiga upp ur sängen och typ träna eller hoppa. Låter ganska wierd men det hjälper! ;)

Hej,

Jonas Partheen heter jag och jobbar som journalist på Sveriges Radio.

Jag har läst inläggen där ni förklarar att ni har svårt att somna och just nu gör jag inslag om ungdomar med sömnproblem. Skulle vara jättesnällt om du kan höra av dig på jonas.partheen@sr.se eller 0500-773035, för att berätta mer om just dina problem.

Jag är intresserad av din berättelse oavsett om du vill vara med i radio eller bara dela med dig av den för att jag ska kunna få en bättre förståelse. Du har rätten att vara anonym!

Hoppas vi hörs!

Jonas Partheen
Reporter, P4 Skaraborg

Har inte sovit ordentligt på typ en vecka pga har varit übernervös inför en massa grejer men för det mesta brukar det hjälpa att räkna långsamt i huvudet eller att tänka på sina andetag, på så vis vandrar inte tankarna iväg till annat som kanske snarare får en att gå upp i varv.

Sedan kan man alltid läsa någon riktigt tråkig bok precis innan det är dags att sova, typ någon skolbok med saftig information.