Aviseringar
Rensa alla

Kan Inte Svälja kapslar!!


Ämnesstartare

Hej!

Fick förra veckan antibiotika som jag måste svälja 2 gånger om dagen (mot mina finnar 🙂 ). Har försökt med vatten och mer trögflytande saker som t.ex. kräm. Är det någon av er som har eller har haft samma problem. Det svåraste är att komma förbi den "psykiska spärren" och våga lita på att man klarar det. 

Är otroligt tacksam för svar 😛


   
Citera

Jag har ett exakt likadant problem, så känn dig inte pressad eller något, för du är absolut inte ensam om det. Har också otroligt svårt för att svälja kapslar/tabletter 🙂 


   
SvaraCitera

vet egentligen inget om detta, men kan du inte prova att svälja den i samband med att du äter, typ, äta, tugga, lägga i kapseln, svälja allt med vatten?


   
SvaraCitera

Just filmjölk har jag hört ska funka. Jag brukar själv alltid skölja ner med vatten och har inte ens försökt svälja dem som de är. Se bara till att tränga bort den där psykiska spärren, när det sen är gjort kan du fortsättningsvis tänka att du har gändå gjort det en gång och kan därför klara det igen.


   
SvaraCitera

Testa blåbärssoppa eller nyponsoppa. Då känns det inte ens.


   
SvaraCitera

Antibiotika mot finnar?!

Aja, prova med att ha lite vatten nära svalget för att på så sätt vänjas vid att ha något där medans du försöker som svälja vattnet utan att riktigt svälja det. Sedan när gör samma sak (med vatten) när du ska svälja kapseln så funkar det nog lättare. Den är för stor för att hamna i näsan. Är expert på sånt.


   
SvaraCitera

1. Ta fram en sked

2. Häll på lite filmjölk/yoghurt utan bitar

3. Låt tabletten drunkna där i

4. Stoppa in skeden i munnen

5. Svälj

Så gör jag


   
SvaraCitera
penja

Tyckte detta var svårt när jag var liten. 

Provade allt. Kom fram till att vatten är lättast. Kräm/fil/yoghurt är bara segt och det böir svårare. Enligt mig. 


   
SvaraCitera

Jag hade också svårt med det, brukade dela upp tabletterna i två delar.


   
SvaraCitera

Jag hade samma problem för några år sen. Filmjölk och yogurt funkade för mig.

Förstår att det inte går att dela på kapslar, men tabletter går iaf att göra lite mindre.

Går det inte alls att få ner dem så borde du kanske fråga en läkare.


   
SvaraCitera