Aviseringar
Rensa alla

Kan invandrare vara rasistiska?


Ämnesstartare

Ja, som titeln lyder. Kan en invandrare vara rasistisk? Mot vilken folkgrupp då? Mot sin egen?

Seriösa svar tack!

//Anu.


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, mot vilken annan folkgrupp som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara mot negrer men det gills ju inte ens, helt legio liksom


   
SvaraCitera
mynona

Ja men herregud ja.

Dock är det inte lika historiskt legitimt att påpeka det och inte heller helt comme il faut att säga det.

Rasism har aldrig varit unikt för de vita. Det är det fortfarande inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Ja, mot vilken annan folkgrupp som helst

Inte mot sin egen? Svart mot svart? Det har man aldrig hört.

mynona:

Rasism har aldrig varit unikt för de vita. Det är det fortfarande inte.

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja visst är det lika fel oavsett vem det är som förolämpar vem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ja visst är det lika fel oavsett vem det är som förolämpar vem.

Märkligt. Det är en möjlighet. Men jag har aldrig sett det eller ens läst om det.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Vad menar du?

Har du läst historia? Över hela världen har människor ofta utövat rasism mot andra grupper och det är inte bara vita som har gjort det.

I Japan och Kina har man alltid sett ned på alla med annan hudfärg och ansett att de är mindervärdiga - de vita kallades tex barbarer - och åtminstone i Japan finns det fortfarande kvar mycket av den synen.

Bland araberna har man förslavat svarta människor ända fram till långt in på 1900-talet, med medföljande rasism för att rättfärdiga det.

Det råder en hel del liknande fördomar bland vissa invandrargrupper mot "svenskar" också, som det dock är känsligt att prata om.

Rasism är ett prov på dåliga karaktär, och det är en allmän mänsklig egenskap.

Att tro att man måste ha vit hud för att vara rasist är ganska rasistiskt det också [rolleyes] (förlåt för den smileyn)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Inte mot sin egen? Svart mot svart? Det har man aldrig hört.

Klart man kan, men gör man det mot sin egen folkgrupp bryr sig ingen.
Och "Svart" är en alldeles för bred definition för att svara på, finns mörkhyade av många olika kulturer i olika delar av världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det råder en hel del liknande fördomar bland vissa invandrargrupper mot "svenskar" också, som det dock är känsligt att prata om.

Det är dock något jag har hört talas om. Men jag har aldrig förstått det. Det är just den rasismen som jag är fundersam över. På vilket sätt kan svenskar känna sig kränkta genom rasism av invandrare?

Karen Eliot:

Och "Svart" är en alldeles för bred definition för att svara på, finns mörkhyade av många olika kulturer i olika delar av världen

Jag är mörkhyad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Märkligt. Det är en möjlighet. Men jag har aldrig sett det eller ens läst om det.

om neger som ord anses rasistiskt, vore det då inte logiskt om det alltid är rasistiskt då. jo det vore det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

om neger som ord anses rasistiskt, vore det då inte logiskt om det alltid är rasistiskt då. jo det vore det.

Inte om en svart säger det. Mina vänner säger det jämt.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Det är dock något jag har hört talas om. Men jag har aldrig förstått det. Det är just den rasismen som jag är fundersam över. På vilket sätt kan svenskar känna sig kränkta genom rasism av invandrare?

Jag tänker främst på de fördomar som kan förorsakas genom kulturkrockar, särskilt vad gäller könssyn, och som kan få rasistliknande proportioner när killar från vissa länder kan få vissa föreställningar om "svenska kvinnor". Det är är dock en alltför het potatis för att jag ska våga röra vid de ens med toppen av mitt finger.[no-no] Det är mycket känsligt att tala om det här ämnet, och jag tänker inte bli den som tar upp det här.

Men visst hör det till precis samma bild av förakt och fördomar om vissa grupper av människor som rasismen bygger på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Inte om en svart säger det. Mina vänner säger det jämt.

Varför skapade du tråden för då om du redan har svaret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skulle man inte kunna vara rasist för att man tillhör en viss folkgrupp?


   
SvaraCitera