Aviseringar
Rensa alla

Kan invandrare vara rasistiska?


mynona

OF 5:

Varför skapade du tråden för då om du redan har svaret.

[love] Så träffsäker du har börjat bli ute på forumet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

och som kan få rasistliknande proportioner när killar från vissa länder kan få vissa föreställningar om "svenska kvinnor". Det är är dock en alltför het potatis för att jag ska våga röra vid de ens med toppen av mitt finger.

Kan du snälla förklara med något exempel på de? Det finns ju fördomar mot svenska män, inte bara svenska kvinnor.

mynona:

Men visst hör det till precis samma bild av förakt och fördomar om vissa grupper av människor som rasismen bygger på.

Fördomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Så träffsäker du har börjat bli ute på forumet

Plötsligt händer det.


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

Kan du snälla förklara med något exempel på de? Det finns ju fördomar mot svenska män, inte bara svenska kvinnor.

Det skulle jag kunna göra, men det avstår jag nog från att göra. Som jag sade tänker jag inte bli den som tar upp skållheta potatisar från marken här.

Anura:

Fördomar.

Om du vill att det ska vara det[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det skulle jag kunna göra, men det avstår jag nog från att göra. Som jag sade tänker jag inte bli den som tar upp skållheta potatisar från marken här.

De enda som gör det är oanpassade invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag är mörkhyad.

Tror inte att någon missat det, vad är din poäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja absolut. Känner invandrare som är rasistiska mot ljusare och/eller mörkare. Även invandrare som är "kulturellt rasistiska" som är rasistiska mot folk från andra kulturer eller rasistiska mot folk från vissa länder...

Vet ej om det är sant men har hört nåt om att svenskar inte kan bli utsatta för rasism i sverige eftersom de är minoritet enligt svensk lag. Så bara minoriteter (invandrare och samer) kan alltså bli utsatta för rasism enligt den lagen fast du hör väl själv hur jävla sjukt det låter? Klart att alla kan vara rasistiska. Tex en svart invandrare från afrika som ej gillar chineser eller en vit invandrare från argentina som inte gillar svarta?

Eller förresten tror det inte var så att de inte kan bli utsatta för rasism utan de kan inte bli utsatta för "rasistiska hatbrott" eftersom de är majoritet.

Invandrare och svenskar är nog lika rasistiska engligt mina erfarenheter. Fast det är mer accepterat för en invandrare att vara rasist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burrr:

Invandrare och svenskar är nog lika rasistiska engligt mina erfarenheter. Fast det är mer accepterat för en invandrare att vara rasist.

Då finns det otroligt mycket rasism. Kan invandrare vara rasistisk mot en svensk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Tror inte att någon missat det,

vad menar du med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Kan invandrare vara rasistisk mot en svensk?

Ja absolut.

Anura:

Då finns det otroligt mycket rasism.

Nej, men det finns. Inget som påverkar ens vardagsliv dock...(inte mitt iallafall)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken dum fråga. Självklart kan de vara det. Att vara rasistisk innebär att man dömer någon utifrån "ras", och det har inget folkslag patent på. Även om rasism mot ickevita generellt ibland ses som grövre. Tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Även om rasism mot ickevita generellt ibland ses som grövre. Tyvärr.

Är det inte det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Är det inte det då?

Grövre som i att de är mer utsatta eller grövre som i att det är värre när de utsätts? Har inga siffror på den första frågan och svarar såklart nej på den andra då alla folkslag är lika mycket värda i mina ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Även om rasism mot ickevita generellt ibland ses som grövre. Tyvärr.

Generellt i hela världen?


   
SvaraCitera