Aviseringar
Rensa alla

Kan jag ha ADD??? Snälla svara


Ämnesstartare

Jag funderar helt ärligt på om jag kanske har ADD.. Så jag skulle bli jätteglad om nån här som har ADD/ADHD elr har ngn slags erfarenhet av det kunde säga om dom tror att jag e helt ute o cyklar elr inte..

Jag har i mitt liv tagit mig igenom panikångest och depression. Även om det fortfarande finns spår kvar av dom båda så mår jag så mycket bättre idag. Dock har jag börjat fundera på en sak som har hållit på väldigt länge och som jag inte har lyckats bli av med. Det visar sig mest i skolsammanhang men även när jag tjafsar med personer i min familj.

Jag kan inte komma igång med skolarbeten. Jag kan inte börja med grejer och jag kan verkligen inte planera saker jag måste göra. När jag var mitt i min depression tänkte jag att det måste ha med den att göra men nu är jag inte där längre och problemet är fortfarande kvar. Jag vet att det inte är lätt för någon att komma igång med saker man måste göra men asså det är som ett stopp typ.. Sitter jag i skolan och ska skriva ett arbete elr ska lösa en text så gör jag allt annat än det. Jag kollar på folk runt omkring mig, kollar på mobilen elr pratar med folk runt omkring mig. Och sen en annan sak jag nästan alltid gör är att typ röra ena benet elr sitta o trumma med handen. Kan inte koncentrera mig. Det e samma sak hemma, jag vet att jag måste skriva ett arbete. Jag tar upp ett nytt tomt dokument men jag kan inte komma igång. Jag måste typ röra mitt ben konstant och asså.. Jag kan bara sitta o stirra på skärmen. Kan inte komma igång. Gör allt annat. Kollar mobilen, gång in på facebook, kollar runt omkring mig. Och som jag sa, kan heller inte planera saker framåt utan sitter alltid dagen innan och försöker få klart det. Detta har lett till att jag inte får inskickat mina arbeten och inte får gjort grejer vilket i sin tur leder till ångest för mig. Jag är och har alltid i övrigt varit en lugnt person och det är jag fortfarande. Så jag är inte hyperaktiv. Jag kan bara inte koncentrera mig elr slappna av typ.. Känns som det e kaos i mitt huvud hela tiden. Sen har jag även märkt att jag lätt avbryter familjemedlemmar när vi tjafsar, kan inte vänta på "min tur".

SNÄLLA verkligen, hade betytt så mkt om ni tog er tid och läste igenom det här, för detta är verkligen ett problem för mig just nu.

Puss på er!


   
Citera

Snälla söta rara. Jag har inte läst igenom din text pga brist på ork. Men om du verkligen tror att du har någon form utav diagnos så ska du inte vända dig till något forum, gå och gör en utredning. Ju snabbare du gör det, desto snabbare kan du få det stöd du behöver. En utredning tar ett tag att göra.


   
SvaraCitera

Svårt det där. Det du skrev stämmer väl in på mig med faktiskt. Det är svårt att skilja deppression och ADD åt i många fall då de kan påverka människor på snarlika sätt. Rastlöshet och svårt att få ro. m.m Det är ganska "trendigt" idag inom psykologin att ställa diagnosen ADD och det gör att många går runt och tror att de har ADD utan att de har det. Om du är depprimerad kanske du skulle ta medicin för det och se om du fortfarande har samma känslor, då kanske du skulle ta kontakt med någon som kan utvärdera dig?

[smile]

Känner mig som en nätvandrare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Snälla söta rara. Jag har inte läst igenom din text pga brist på ork. Men om du verkligen tror att du har någon form utav diagnos så ska du inte vända dig till något forum, gå och gör en utredning. Ju snabbare du gör det, desto snabbare kan du få det stöd du behöver. En utredning tar ett tag att göra.

Jag förstår vad du menar, men jag har varit tillräckligt hos doktorer och psykologer det senaste så jag vill inte gå dit helt i onödan om nån av er kanske av nån anledning ser att det uppenbart inte kan vara ADD?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Om du är depprimerad kanske du skulle ta medicin för det och se om du fortfarande har samma känslor, då kanske du skulle ta kontakt med någon som kan utvärdera dig?

Fast jag har fått antidepressiva och en psykolog för min depression för längelängesen och jag mår mycket bättre idag när det gäller det. Så den grejen är i princip så löst den kan vara :p


   
SvaraCitera

Jag tror snarare att du har koncentrationssvårigheter, vilker existerar i många olika skalor. Du behöver inte ha en diagnos. Personligen har jag erfarenhet av det du säger men har fått bra ordning på det och jag vet själv inte om det berodde på min depression när det var som värst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Jag tror snarare att du har koncentrationssvårigheter, vilker existerar i många olika skalor. Du behöver inte ha en diagnos. Personligen har jag erfarenhet av det du säger men har fått bra ordning på det och jag vet själv inte om det berodde på min depression när det var som värst

Okej jo asså jag vet att depression ofta hänger ihop med koncetrationssvårigheter, men jag är nästan helt fri från min depression nu och koncentrationssvårigheterna e som värst NU.


   
SvaraCitera

emmaa__:

Okej jo asså jag vet att depression ofta hänger ihop med koncetrationssvårigheter, men jag är nästan helt fri från min depression nu och koncentrationssvårigheterna e som värst NU.

du måste uppsöka en ungdomsmottagning för att få en utredning, det låter hemskt jobbigt för dig. [sad]


   
SvaraCitera

emmaa__:

Fast jag har fått antidepressiva och en psykolog för min depression för längelängesen och jag mår mycket bättre idag när det gäller det. Så den grejen är i princip så löst den kan vara :p

de flesta som känner sig udda och eller på något sätt utstickande från omvärlden har en anledning till det.

Sen är koncentrationssvårigheter väldigt vanligt idag, jag har det men utan att känna att jag behöver eller har en diagnos för det.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Sen är koncentrationssvårigheter väldigt vanligt idag, jag har det men utan att känna att jag behöver eller har en diagnos för det.

samma här. extremt vanligt, även på högskolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

de flesta som känner sig udda och eller på något sätt utstickande från omvärlden har en anledning till det.Sen är koncentrationssvårigheter väldigt vanligt idag, jag har det men utan att känna att jag behöver eller har en diagnos för det.

Förstår inte vad du menar med det första? Och nej jag förstår att du inte känner ngt behov att det, men alla är olika :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

av det*


   
SvaraCitera

det är likadant för mig, men jag försöker inte diagnostisera mig själv. bara för att man inte är perfekt eller beter sig exemplariskt och lugnt enligt samhällets normer, betyder det inte att det är något fel på en.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Jag har inte läst igenom din text pga brist på ork. Men om du verkligen tror att du har någon form utav diagnos så ska du inte vända dig till något forum, gå och gör en utredning. Ju snabbare du gör det, desto snabbare kan du få det stöd du behöver. En utredning tar ett tag att göra.

skönt att du skrev det så slapp jag ens skriva det själv!


   
SvaraCitera

emmaa__:

Förstår inte vad du menar med det första?

Menade att man ofta känner på sig om man inte är och tänker som alla andra.

emmaa__:

Och nej jag förstår att du inte känner ngt behov att det, men alla är olika :p

stoppa in gaddarna, menade inte att det var något fel för att du vill det.


   
SvaraCitera