Aviseringar
Rensa alla

Kan jag ha katt på 27kvm????


penja
Ämnesstartare

Min katt som bor hemma hos mamma och pappa ska avlivas, min syster är för allergisk. Jag kan ta henne om jag vill, men jag vet inte om jag kan ge henne det hon förtjänar. Hon är van att röra sig på stora ytor på landet, och hon skulle antagligen få panik av bara själva bilresan hit. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte bli av med henne. Min älskade katt. 


   
Citera
Ämnesetiketter
penja
Ämnesstartare

De har tid hos veterinären imorgon. Så det är snabba puckar. 


   
SvaraCitera

Men gud, klart att de inte kan avliva en frisk katt bara för att de inte orkar komma på någon annan lösning! Ta henne tills du kan hitta ett nytt hem. 27 kvd är väl lite lite för en katt som inte får gå ut men det är ju bättre än döden. Kan du näta in din balkong så kan hon få vara där? Med klösmöbler och flera ytor att ligga och vila och spana från borde det ju gå bra ett tag i alla fall. Allt beror ju på hur hon är.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Men gud, klart att de inte kan avliva en frisk katt bara för att de inte orkar komma på någon annan lösning! Ta henne tills du kan hitta ett nytt hem. 27 kvd är väl lite lite för en katt som inte får gå ut men det är ju bättre än döden. Kan du näta in din balkong så kan hon få vara där? Med klösmöbler och flera ytor att ligga och vila och spana från borde det ju gå bra ett tag i alla fall. Allt beror ju på hur hon är.

Saken är den att jag är rädd att hon ska bli traumatiserad av själva bilresan hit. Stackarn. Har inte suttit en bil på 10 år. 
Hon är egen. Speciell. 


   
SvaraCitera

penja:

Saken är den att jag är rädd att hon ska bli traumatiserad av själva bilresan hit. Stackarn. Har inte suttit en bil på 10 år. 
Hon är egen. Speciell. 

Spruta Feliway i buren innan hon går in. Det kan hjälpa. Sitter någon bredvid henne och håller handen mot gallret brukar det gå bättre.


   
SvaraCitera

jag tycker att du ska ta hand om henne tills du hittar ett nytt hem, känns ju inte sådär jättebra att avliva en frisk katt


   
SvaraCitera

du kan också använda feliway i ditt hem i början för att försöka ta udden av ev oro av att komma till ett nytt hem. sedermera kan du se om hon skulle kunna vänjas vid att gå ut i sele. det är ju dock en lång process som ej får stressas fram då selen endast ska förknippas med roliga saker. i början lek, kel, godis och en massa beröm när hon undersöker den för att sedan lägga den på henne och sedan avancera långsamt tills hon kan ha den på sig korta stunder inomhus, allt under beröm, kel, godis osv. det går ju inte med alla katter men det är bra att testa hur hon reagerar i alla fall.

för att göra av med så lite yta som möjligt är vägghängda ligg- och klösplatser en bra grej tycker jag 
http://www.supercat.se/klostrad/dolomit-xl-vagghangt-klostrad.html
http://www.supercat.se/klostrad/klosbrada-horn-svart.html


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Är jag ens hemma tillräcklig mycket? Kommer jag kunna vara det? 


   
SvaraCitera

Nu handlar det ju bara om att rädda hennes liv. Du kan ju söka efter ett hem till henne i Sthlm med omnejd. 


   
SvaraCitera

Vad du annars kan göra är att höra med folk i djurgrupper på facebook i dina föräldrars område 


   
SvaraCitera
time
 time

Skulle erbjuda mig själv men bor också i lägenhet, fast på 60 kvadrat. 


   
SvaraCitera
time
 time

27 fungerar absolut tillfälligt och Feliway är ett jättebra sätt att lösa tillfällig oro. Hade en Feliway-spray som man kopplade i ett eluttag för att lugna min hankisse som också var van vid att springa utomhus fritt!


   
SvaraCitera

En katt som är uppvuxen med att få vara ute mår inte bra av att bli instängd. Hitta ett hem som kan släppa ut den.


   
SvaraCitera

jakobmiller:
En katt som är uppvuxen med att få vara ute mår inte bra av att bli instängd. Hitta ett hem som kan släppa ut den.

Det går utmärkt att vänja djur vid nya saker bara man gör det försiktigt och är lyhörd för hur just det djuret fungerar.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Jag hatar beslut. 

jag låter henne hellre somna in efter ett lyckligt liv än att ge henne till till någon jag inte är helt säker på. Hon får inte fara illa. Hon får inte det. 

Och jag är rädd att jag skadar henne om jag tar henne hit. Hon kommer inte må bra av det. 


   
SvaraCitera