Aviseringar
Rensa alla

Kan jag säga upp mig från sommarjobb


Ämnesstartare

Har fått ett sommarjobb via kommunen men känner just nu av flera anledningar att jag inte vill fortsätta med det. Kan jag bara säga till chefen att jag inte vill jobba längre och dra utan att det blir något krångel? Om jag inte får lön för dom dagar jag jobbat spelar ingen roll då det bara handlar om några hundra kronor..

Jag är 17 år och det enda jag gjort för att få jobbet är att lämna in en intresseansökan och sedan skicka in ett formulär till kommunen som visar att jag vill ha jobbet.


   
Citera

Har du skrivit på något anställningsavtal? I så fall, läs på det och se vad som gäller.

Om inte, och du verkligen känner att du måste sluta, så går du till chefen och säger att du vill sluta men ger hen i alla fall några dagar på sig att hitta någon som kan ersätta dig. Annars lämnar du alla i sticket. Det bör inte vara svårt att hitta någon som kan ersätta dig då kommunjobben brukar vara eftertraktade. 


   
SvaraCitera

antar att du fått skriva på ett anställningsavtal där det sår vad som gäller för ditt jobb, spontant gissar jag att du behöver säga upp dig en månad innan, men det är bäst du ser efter själv.


   
SvaraCitera

Får man fråga varför du inte vill vara kvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte skrivit på ett anställningsavtal och har inte heller varit där sen första arbetsdagen för att jag varit sjuk.  Tekniskt sett så kan jag ju bara skita i att gå dit. Men känns ju ändå lite bättre att meddela om att jag slutar. 

Är det fittigt av mig att bara skicka ett sms och säga att jag inte kommer jobba något mer? Känns ju ändå inte som ett så jävla seriöst ställe jag jobbar på.


   
SvaraCitera

Vad heter stället du jobbar på?


   
SvaraCitera

Det skall nog enkelt kunna slutas. Berätta för chifen att du slutar så snubben vet bara.
Chifen lär säkert att fråga varför du vill sluta... Eller kanske inte då du bara varit där en dag.


   
SvaraCitera
Pardon

Du har inte frågat varför du får "skitsysslor"  att göra? man blir förvånad över hur mycket det hjälper att öppna munnen och faktiskt prata. Lönen är väl aldrig speciellt vass för en sommarjobbare? fick jobb på ett ålderdomshem ett par år i rad via kommunen, det är pengar och det väger mycket tyngre än vad du tror på ditt CV när du ska söka ditt första jobb, eventuellt efter studenten...i jämförelse med att inte ha någon arbetslivserfarenhet då.

Prata med den ansvarige, be om att få göra det den andre gör...det är inte mer än rättvist, annars gå hem, ge h*n en mental käftsmäll och tugga igenom skiten och tänk på det positiva detta kommer ge.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
ida
 ida

prata med din chef istället och säg att du vill göra andra saker, typ


   
SvaraCitera

Är det inte bara att sluta gå? Sommarjobbade i 3 veckor första perioden och för oss var det om vi inte kom på 2 dagar (tror jag) utan att ha sagt det så blir vi av med platsen


   
SvaraCitera
Pamoja

Om du inte skrivit på ett avtal räknas inte anställningen som giltig. Du borde några månader efter du skickat in din ansökan fått ett brev där det står vilken period du ska jobba (om ni har perioder i er kommun), vilket datum och tid du ska vara och göra ditt anställningsavtal. Jag fick liksom gå tillsammans med flera 100 andra och skriva på i samma lokal. Man kallas liksom till ett möte och du ska isf ha fått en kopia av ditt anställningsavtal 


   
SvaraCitera