Aviseringar
Rensa alla

kan läraren få bort min csn?


Ämnesstartare

Grief:

friskola

ah, det jag menade.

Jensis?


   
SvaraCitera

20% ***


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Jensis?

vet ej va Jensis är men jag antar att det är någon skola, jag gick inte där i så fall, jag gick på Ljud&Bildskolan.

Tycker i alla fall att är man inte i skolan och sköter inte sina betyg är man inte förtjänt sitt studiebidrag.


   
SvaraCitera

amarulagirl:

Om man börjar närma sig 20 % frånvaro, anmäld som oanmäld, så varnar CSN en om att de kan dra in studiebidraget. Om man sedan kommer upp i 20 & ändå så drar de in det.

har man 20% OGILTIG frånvaro dras studiebidraget in. Är man sjuk/har mycket läkarbesök eller annan giltig anledning till frånvaro kan man vara borta mer. Dock börjar skolor ana oråd om man sjukanmäler sig för mycket och kan börja kräva läkarintyg när man säger att man är sjuk.


   
SvaraCitera

elverpigen:

har man 20% OGILTIG frånvaro dras studiebidraget in. Är man sjuk/har mycket läkarbesök eller annan giltig anledning till frånvaro kan man vara borta mer. Dock börjar skolor ana oråd om man sjukanmäler sig för mycket och kan börja kräva läkarintyg när man säger att man är sjuk.

Nej, det gäller även anmäld frånvaro, även om CSN och lärarna bör kolla upp vad som ligger bakom frånvaron först.
Jag kollade med mina föräldrar, som båda jobbar på CSN.


   
SvaraCitera

amarulagirl:

Nej, det gäller även anmäld frånvaro, även om CSN och lärarna bör kolla upp vad som ligger bakom frånvaron först.

Hur kommer det sig då att jag haft 50% frånvaro men ändå fått mitt studiebidrag? Utan krångel elle liknande.


   
SvaraCitera

elverpigen:

Hur kommer det sig då att jag haft 50% frånvaro men ändå fått mitt studiebidrag? Utan krångel elle liknande.

Jag sade inte att CSN är perfekta. De missar en del...


   
SvaraCitera

amarulagirl:

Jag sade inte att CSN är perfekta. De missar en del...

har aldrig varit med om det du skriver, bidraget har rykt då min ogiltiga frånvaro stigit över 20%. Är du säker på att du har rätt? Anmäld frånvaro och giltig frånvaro är inte samma sak.


   
SvaraCitera

elverpigen:

har aldrig varit med om det du skriver, bidraget har rykt då min ogiltiga frånvaro stigit över 20%. Är du säker på att du har rätt? Anmäld frånvaro och giltig frånvaro är inte samma sak.

Såhär förklarade mina föräldrar det:
Om man kommer upp i 20 % så är lärarna/mentorerna skyldiga att rapportera det till CSN så att de kan kontakta eleven och föräldrarna. Grejen är bara att många lärare struntar i det och nöjer sig med att kontakta eleven och dess föräldrar, om ens det. Och då får CSN inte reda på något, vilket gör att många får behålla sitt studiebidrag trots hög frånvaro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Okej, då är du en jävla cpidiot vars "bara för att"-åsikter förevigt borde få dig bespottad och avskydd.

Varför skulle man inte få studiebidrag om man sköter sina betyg men inte är i skolan? Bevisligen sköter man ju studierna. [mad] Nu blir jag säkert varnad men idiot ggr1000, självdöö

jag skrev "är man inte i skolan och sköter inte sina betyg"

chilla [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amarulagirl:

Nej, det gäller även anmäld frånvaro,

Nej.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/vanliga-fragor/2.355/1.1408

Där står det tydligt att det bara gäller ogiltlig frånvaro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grief:

jag skrev "är man inte i skolan och sköter inte sina betyg"

chilla

Ahhh, sorry.. [blush] Har hört det för mycket i sådana här sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Har hört det för mycket i sådana här sammanhang.

Läs rätt innan du ska förolämpa sådär [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Min skola har även tagit sig friheten till att ha egna regler gällande frånvaro. Har man över 10% frånvaro under en tvåveckorsperiod så får man csnvarning.. I princip räcker det med att försova sig 2-3 ggr

Woups, tur att jag ej går på din skola, jag hade varit väldigt illa ute[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har dig själv att skylla kanske lite..
Men ya du kommer troligtvis bli återbetalsskyldig, nu är det bara att hoppas på att det inte blir mycket. Jag hade tur då jag hade mycket ströfrånvaro över månader men fick betala tillbaka 1050 bara.

Hoppas på att du har tur, och när du betalat din skuld ansöker du igen och försöker fokusera dig på skolan igen.
Goodluck.


   
SvaraCitera